Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Scharnitzky Péter - 2011. december 15.

Ülő- és ütőképesség – Maraton 2011

Idén 46 pár vállalkozott arra, hogy kora reggeltől késő éjjelig egyfolytában bridzsezzen két hat és fél órás fordulóban a szokásoknak megfelelően két csoportban. Egy ilyen versenyen a jó állóképesség _vagy inkább ülőképesség, illetve az ütőképesség megőrzése_ mellett fontos arra törekedni, hogy asztalként kikapcsoljuk az agyunkat, ne túl nagy intenzitással kövessük az eseményeket. Kivéve, ha tényleg érdekes dolgok történnek, amiből idén sem volt hiány. Ezekből szemezgettem.


1. forduló
11. leosztás


Először azt kell eldöntenie Keletnek, hogy akar-e 2 pikket kontrázva buktatni _passz, majd a partner reménybeli újranyitó kontrájára még egy passz_. A 2 pikk kontra jó eséllyel gém fölé bukik, de nincs-e benne szlem? Az A-csoportban öten választották a 2 pikk kontrát, míg hárman-hárman gémet, illetve szlemet mondtak. Érdekes módon a B-ben senki sem akart kontrázva buktatni, hatan vállalkoztak szlemre és csak öten gémre.

Aztán Nyugatnak kell eldöntenie, hogy melyik piros színt válassza adunak. Mivel Dél nem emelte meg a pikket, ezért a partnernél legalább négy várható. Tehát várhatóan rövid lesz a treffje, amit a rövid aduból célszerű lopni. Ez szól a káró mellett, a kőr viszont többet ér, és ott meg a pikket lehet a rövid aduból lopni.

Tegyük fel, hogy a talán picit esélyesebb, de kevesebbet érő káró mellett tettük le a voksunkat. Hogyan kell játszani? Próbáljunk 13-at ütni, vagy inkább keressünk olyan elosztást, amikor a 6 kőr bukik, de a 6 káró nem? Nem könnyű kérdések párosversenyen, hiszen a válaszokhoz meg kellene tudni tippelni, hogy mi történik a többi asztalon. Ha azt vizionáljuk, hogy lesz még pár társunk a 6 káró felvételben, akkor minél többet kell ütnünk, hogy legyőzzük őket.

A kőr bubi indítást üssük kézben. treff lopás, pikk lopás, treff lopás, káró dáma, pikk lopás után aduzás, és húz a kőr. 13 ütés. Ehhez szükség van a barátságos káró elosztásra. A 6 kőr felvételben csak 12-t lehet ütni a 4–1-es adu miatt, de az így is többet ír.

24. leosztás


A legtöbb helyen a treff bubi volt az indítás, ami után Keletnek azonnal végig kellett gondolnia, hogyan is fest a parti. Ha beüt az ásszal, akkor rögtön lesz a felvevőnek két treff ütése, míg neki egy. Ha kihagyja, akkor mindkét vonalnak eggyel kevesebb treff ütése lesz _legalábbis gyorsan_. Mivel látja a kezében a négy kis kőrt, ezért félő, hogy a felvevőnek öt ütése van a színben. Ha emellett akár a pikk, akár a káró húz, könnyen üthet a felvevő 13-at is, tehát be kell ütni az ásszal. Ezt a kis ellenjáték feladatot az A-csoportban minden Kelet megoldotta, a B-ben viszont akadt három kakukktojás.

34. leosztás


Vajon hogyan kell játszani adu indításra ezt a szlemet? Lehet mindkét piros színt magasítani, káró impasszt adni, treff királyt szöktetni _persze ezeket nem feltétlenül kombinálva_. Ha 2–2 az adu, akkor elég, ha 3–3 a kőr _vagy valakinél dubló dáma-tízest találunk vagy szingli dámát_; vagy 4–2 a kőr és a rövidebb kárósnál van a király _tehát legföljebb két káró lopása után lesz legalább két káró ütésünk_, vagy ha nem, akkor legalább a treff király szökik; vagy ha 5–1 a kőr, akkor az egyik ellenfélnél Kxx legyen káróból vagy Délnél Bxx és erre játsszunk _harmadszorra a káró dámát hívjuk lop-impasszra_.

Ha 3–1 az adu, akkor a kőr egy lopással való magasításán_ kívül vagy a káró impasszra vagy a treff király szöktetésére van szükség, de az utóbbi megjátszása előtt fellophatunk egy kárót, hátha esik a király, tehát ez a nagyobb esély.

Ennek megfelelően így indul a lejátszás: pikk ász, pikk király. Most kiderül az aduelosztás. Ha 2–2 _mint a partiban_, akkor káró ász, káró lopás, kőr ász, kőr király, kőr lopás _kiderül a 4–2_, káró lopás _kiderül, hogy nem magas a káró_, kőr lopás, kis treff a királyhoz _kiderül, hogy nem szökik, és bukunk_.

Ha 3–1 az adu _hipotetikus eset_, akkor pikk dáma, káró ász, káró lopás _kiderül, hogy volt-e dubló király_, kőr ász, kőr király, kőr lopás _kiderül, hogy húz-e a szín_, treff szöktetés, ha még van értelme. Vajon van-e ennél jobb játéka a felvevőnek? Sikeresebb természetesen van, hiszen elég, ha megadja az ülő káró impasszt, és eldob egy treffet, de így nyilván senki sem játszana.

Végül lássunk egy érdekes beszorítást a második fordulóból.

2. forduló
9. leosztás

A káró bubi indítást üti az ász, a folytatást lopjuk. Négy menetben kell kiaduznunk, de mit dobjunk az asztalról? Ha azt gondoljuk, hogy minden lényeges figura a kontrázónál van, és Nyugat csak az elosztására licitált, akkor csak a treffje lehet rövid. Tehát illúzió abban reménykedni, hogy az ötödik treffre majd lehetőségünk lesz egy vesztő kőrt eldobni, ezért tartsuk meg a kőröket, és dobjunk minorokat! De mit dobjon Kelet a negyedik adura _a harmadikra egy kis kőr ment el_, hisz lát négy beütést, és tudja, hogy a felvevőnek már csak egy aduja maradt?

Ha treffet dob, akkor a felvevő treff ász-treff bubit hív, és van tíz ütése. Kőr figura eldobása lehetővé tenné a felvevő számára, hogy három ütést dolgozzon ki a színből _és így szürrel teljesítene_, tehát meg kell válni egy kárótól. Most kőr hívás következik, amit Kelet üt, de mit hívjon? Treff nem jó, mert így megint lesz három treff ütése a felvevőnek, ráadásul a kárót sem magasítottuk ki. Sajnos a természetes káró hívás sem buktat, mert ugyan kimagasítunk egy kárót, de nem jutunk hozzá egy treff ütéshez sem, ha a felvevő jól olvassa a lapokat, és beimpasszolja Nyugat kőr kilencesét, azaz üt a hét fekete ütése mellé két kőrt is, míg csak négy pirosat ad ki.

A parti sorsa _mint oly gyakran_ az indító kijátszásnál dől el: a treff kezdés egyfelől kiszabadítja a partner treff ütéseit, másfelől treff lopással fenyeget, ha a felvevő kihagyná.