Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2020. december 7.

Robotmesék 2.

(A Hungarian Bridge Challenge egy ingyenes versenysorozat, mely a BBO-n zajlik minden héten. Mindenki robot ellenfelek ellen és robot partnerrel játszik. A bajnokság a szerdai napon kezdődik, a selejtezők után kieséses rendszerben folytatódik, a döntőre vasárnap kerül sor. Nevezni kedd 20 óráig lehet Nagyiván Gábornál a Facebookon vagy a nagyivangkukacgmailpontcom e-mail címen.)

Gőzerővel zajlik a heti rendszerességgel induló robotbajnokság, a Hungarian Bridge Challenge. A Robotmesék első része után jöjjön a második. A vírus elleni védekezést segítő és a karantén enyhítésére kitalált bridzskísérlet bevált, a bajnokság már a 36. szakaszon is túl van. Időközben a Román Bridzs Szövetség is magáévá tette az ötletet, s míg nálunk 60-70 fő szokott játszani, náluk már 200-an indultak a legutóbbi bajnokságon. És a győztes – immáron második alkalommal – egy magyar játékos lett, Scharnitzky Péter! A két szervező megegyezett abban, hogy a bajnokok egy úgynevezett Szuperdöntőt játszanak, így a múlt héten Péter jóvoltából ismét egy magyar–magyar döntőt (Scharnitzky Péter–Quittner Gusztáv) kísérhettek figyelemmel az érdeklődők.

A robottal történő játékhoz alkalmazkodni kell. Néha azonban – programozói hiba miatt – szokatlan és igazságtalan döntéseket hoz. A román döntőben Péter 13 IMP-t vesztett vétlenül az alábbi partiban, ráadásul úgy, hogy ő licitált jól.

5 szanig hasonlóan ment a licit a másik asztalon. Péter 6 káróval jelezte, hogy nincs treff királya, de van káró királya. A robotnak ez nem tetszett és leállt 6 kőrben. A román játékos 6 kőrt mondott az 5 szanra, azaz letagadta a káró királyt, a robot mégis 7 kőrre emelt 13 IMP-ért. Igazságtalanság! Azt javasoltam, hogy az 5 szan kérdésre felesleges becsületesen válaszolni, inkább ugorjon a 7-es magasságra a válaszoló, akkor talán jobban jár.

Péter mutatott egy régebbi partit, azt is érdemes megnézni, bár ebben egyik „challenger” sem járt sikerrel, mert mindketten buktak. Lássuk, neked sikerül-e teljesíteni.

Dél helyén játszol 6 kárót és Nyugat a pikk bubival kezd.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Keresztlopásra kell játszani. A javallat ilyenkor az, hogy a külső ütéseket korán le kell hívni, nehogy a végén ellopják. De ez a parti kivétel. A keresztlopás rendben van, de ha a pikk királyra idejekorán eldobja vesztő treffjét a mohó felvevő, akkor bukik, mert Nyugat lop és adut hív vissza, így az összes kőrt nem tudja lelopni az asztal.

Ez volt a teljes kiosztás:

A helyes játék: pikk ász, kőr ász, treff dobás, kőr és pikk lopások, de sose a káró kettessel, és miután mind a négy kőrt leloptuk, akkor jön a pikk király és a kézi treff eldobása. Persze ha Nyugat a treff ásszal kezd és aduval folytatja, akkor jó ellenjáték esetén még egy robot felvevő sem tudott volna teljesíteni.

A 36. bajnokság 2. selejtezőjében fordult elő az alábbi játszma, melyben Gulyás Dániel jeleskedett.

A 1 szan közbeszólás misclick volt, mert Dani nem vette észre, hogy Kelet 1 kőrrel indult. De jól alakultak a dolgok, amikor Nyugat nem a buktató kőrrel, hanem a pikk dámával indult. Dél kihagyta és a folytatást sem ütötte meg, Kelet pikk királya ütött. Kelet treffel szállt ki, és a felvevő megszámolta ütéseit: egy pikk, egy kőr, négy treff és a feltehetően ülő impasszal két káró, az összesen nyolc. Miután lehívta magas treffjeit és megszöktette a kőr dámát, kiderült, hogy Nyugatnál eredetileg három kőr volt. Gulyás a pikk ásszal asztalra ment és kiszámolta Kelet eredeti elosztását: 2–5–2–4. Az ötlapos végállásban persze Dél nem látta mind a négy lapot (a Next gomb segítségével érdemes ellapozni odáig – a szerk.).

Az volt a terve, hogy káró impaszt ad, majd kis káróval ütteti Kelet királyát, aki végállásba kerül, mert csak kőrje marad, így üt az asztal kőr királya, és az lesz a kilencedik ütés. Mesteri volt a terv, de mesteri volt az ellenjáték is! A robot ugyanis a káró hívásba berakta a királyt! Ezért nem maradt más esély, mint az, hogy Keletnél van a káró bubi is. Gulyás tehát ütött az ásszal és kis kárót hívott; 3 szan egyenlő és 7 megérdemelt IMP, mert a másik asztalon csak 2 szant játszottak és nyolcat ütöttek.

A 36. bajnokságot Quittner Gusztáv nyerte, aki immár háromszoros bajnok és átvette a vezetést az éremtáblázaton. Az elődöntő alábbi partijában jó kártyaérzékkel teljesített.

A robotok itt nyuszik voltak, mert az 5 pikkjük elvehetetlen, de úgy látszik úgy programozták őket, hogy az 5-ös magasság az ellenfeleké. Ez az állítás persze nem bontja ki a valóság minden szeletét, de ezt a gépek nem tudják, ők mechanikusan játszanak, hiába működik bennük az elektronika. Kelet a kőr hármassal kezdett, és Quittner jól érezte, hogy csak akkor teljesíthet, ha azonnal üt és treffet hív. Ez történt, Kelet ütött a treff ásszal és nem tudott kőrt hívni, így a kárókra elment az asztalról három kőr, és csak egyet kellett kiadni. Ez a játék nem csak szingli kőr esetén jó, van néhány olyan elosztás is, melynél blokkol a kőr szín, szóval a kőr ász több esetben is jó. A színvonalra jellemző, hogy Guszti ellenfele, Siba Gergely is pontosan ugyanígy játszott, ezért kihúzták a partit.

Argay Gyula, aki gyakori résztvevője a versenysorozatnak, ezúttal nem játszott, csak figyelt. Ő vette észre és elemezte az alábbi  bronzmeccsen lejátszott partit, melynek hőse Siba Gergely volt.

„Gergő lapja: AKQT832, 96, K, AJ2 volt, partnere 2. helyen 1 káróval indult, amelyre kizáró 3 treff következett. Gergő 3 pikk licitjére a partner 4 kárót mondott, amire Gergő 4 szannal káró adu mellett tudott ászt kérdezni. A partner 5 pikk válasza ígérte a kőr ászt és a káró ász-dámát, és Gergőnek döntenie kellett a felvételről. Hetedik ász-dámát gondolt káróból, és elképzelhetőnek tartotta a partner szingli pikkjét, amikor kiállhat egy pikk ütés, így 7 szanra vállalkozott. Úgy gondolta, hogy a pikk és a káró közül valamelyik húzni fog, a partnernél a tudott 10 ponton felül van még valami, pl. kőr király vagy dáma is lehet, így lehetséges, ha csak az egyik hosszú szín jó, akkor is tud 13-at ütni adu nélküli játékban. Ezek voltak a lapok:

Szerencsére az ellenfél nem kőr figurával indult (arra nem lehet teljesíteni), hanem a partner színével, treffel. A treff ász ütés után káró király lehívása, pikk bubival asztalra, majd káró ász (kiderül a rossz elosztás) és káró dáma, amelyekre kézből egy kőr és egy treff ment el. Most a pikkek hívására az ellenfelek beszorulnak. A háromlapos végállásban Nyugatnak tartani kell a káró bubit, így az utolsó pikk lehívásakor csak egy kőrt tarthat, Keletnek tartani kell a treff királyt, így ő is csak egy kőrt tarthat. Most, mivel mindkét kőr figura Nyugatnál volt, így már ő beszorult, de Gergő játéka akkor is sikeres lett volna, ha a kőr figurák külön-külön vannak az ellenfeleknél.

A 7 pikk lett volna a jobb felvétel, az kőr király indulásra is benne van, mert egy treff lelopása után a pikkek lehívására Nyugat beszorul kőrre és káróra.”

A másik asztalon 7 pikket játszott Buglyó Sándor, aki szintén teljesített, bár neki könnyebb dolga volt, mert ott se kőrrel indultak. Így kihúzták a partit.

A 36. bajnokság ezüstérmét Nyikita Malinovszkij, bronzérmét Siba Gergely szerezte meg. Hogy e népszerű versenysorozat meddig tart, azt nem tudjuk. Ahogyan azt sem, hogy mikor lesz a karanténból szabadulás. Egy biztos. Éljen a bridzs, akár on-, akár offline!