Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2020. szeptember 23.

Maradj Online Csapatbajnokság – 2. játéknap

A bajnokság második fordulója a lebonyolítás szempontjából kiválóan sikerült, mert mind a négy csoportban lejátszották az összes mérkőzést a csapatok. Az A-csoportban a Visoft vezet a GAMAX előtt, a B-csoportban a Libella, illetve a Mesdames az első, a C-ben a Rábakőrös, a D-ben pedig a Papagáj áll az élen. Az eredményeket ezen a linken lehet követni, a csapatok összeállítását pedig itt lehet megtalálni.

A P-T–Galim mérkőzés 30. leosztása mind a licit, mind az ellenjáték szempontjából érdekes volt. Vagy lehetett volna…

30. leosztás

A virtuális zárt teremben Nyugat kontrája még csak négyes vagy hosszabb kőrt ígért, a 3 szan azonban már erőt is mutatott. Kelet hosszú transzba esése közben végig a 6 treff felvételnek szurkoltam, hogy érdekes legyen a parti, Kelet azonban passzolt. Észak a káró kettessel kezdett, az asztal pikket dobott, ütött a király. Most Délről is Auguste Rodin híres műalkotása, a Gondolkodó következett, majd egy briliáns hívás: a pikk király! A szakirodalom ezt a „vezéráldozatot” Merrimac-coup-ként jegyzi, és célja a két kéz elvágása akár ütésáldozat révén is. Dél abból indult ki, hogy amennyiben sikerül kilőni a pikk ászt, meghal az asztal, ha Nyugatnak szingli treff ásza vagy legföljebb három kis treffje van. Ha ez az akció sikeres, akkor világversenyeken a coup-t kivitelező játékos be szokott kerülni a bulletinbe. Nálunk ritkán rendeznek világversenyt, és a versenyeinkről szóló tudósítások sem tekinthetők bulletinnek, de ami szép, az szép, és mindenképpen érdemes említést tenni róla. Akkor is, ha a manőver nem jött be. Mert a terv, vagyis a műtét sikerült, de a beteg, azaz az ellenjáték meghalt, és tizenkét ütéssel „tokoltak”.

Átugrottam az egérrel a másik asztalhoz, hátha…

30. leosztás

A nyílt teremben a licit egészen máshogy alakult, talán akkor lehetett volna felvenni a 6 treffet, ha Kelet 4 treff helyett 5 treffet mond. A Merrimac csatahajó nem süllyedt el ennél az asztalnál, mert Dél a káró király ütését követően kis kőrt hívott, ami után csak tizenegyet lehetett ütni.

De mi lett volna a 6 treff sorsa? Dél nyilván a káró ásszal kezd, melyet a felvevő ellop. Több út is sikerhez vezethet. Például megadjuk a pikk impasszt. Ha jó, akkor a káró dámával kikergetjük a királyt úgy, hogy a kéz vesztőt dob, és a magas káróra elmegy a megmaradt másik vesztő. Ha a pikk impassz nem ül, akkor még nyerhet a Délen fekvő két kőr figura elleni játék, amit egy kőr-káró beszorítással is egybe lehet kötni, és utóbbi játék akkor is jó, ha Északnál az egyik kőr figura dubló. Ez lesz a végállás, ha Dél a pikk király ütése után kis kőrrel száll ki (kézből deblokkolhatjuk a tízest):

A treff nyolcasra Délnek nincs jó dobása. A káró királyt meg kell őriznie, nehogy magas legyen a dáma, ezért a kőr hetestől válik meg. Az asztal eldobja a káró dámát és a kőr kilencesé lesz a tizenkettedik ütés. Persze ha Dél a káró ász helyett kis kőrrel kezdi az ellenjátékot, akkor a felvételt nem lehet teljesíteni. De nem lehet mindenki Sylvia Shi vagy Michal Nowosadzki*.

A mérkőzést a Galim 15 IMP-vel 12,95–7,05 arányban nyerte.

Az Elastron–Visoft mérkőzésen két partiban is a bátorság döntött 23 IMP sorsáról. Persze helyesebb, ha bátorság helyett a vakmerőség szót használjuk, sőt, talán még helyesebb, ha a brahi kifejezéssel illetjük mindkét szituációt.

7. leosztás

Csak semmi cicó – gondolta Nyugat és nyert, mert a másik asztalon csak 5 kárót játszottak, és hiába teljesítettek kontrázott szürrel, a Visoftnak 9 IMP-jébe került a parti.

22. leosztás

12 adu biztos, vélte Nyugat, és kockáztatott. A teljesítéshez a három treff figura sem kellett, 14 IMP az Elastronnak, mert a másik asztalon csak a szerény 6 pikket vállalták be. Hogy Nyugat a meccs után elment-e a kaszinóba, azt nem tudjuk, de arra tippelünk, hogy nem, mert az Elastron a mérkőzést 14,54–5,46 arányban elvesztette.

*Két világbajnok játékos, akik úgy csaltak az online bridzsben, hogy önmaguknak kibiceltek, azaz látták mind a négy lapot.