Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Szücs Leó - 2024. szeptember 21.

Képeslapok Wroclawból (10.) – Kontextusok

Helyszín: Wroclaw
Időpont: 2024. július 5–18.
Esemény: U26 csapat Európa-bajnokság és nyílt világbajnokság

Több mint 500 parti megdolgozza az embert. Most, hogy ennek az élménynek vége, ideje számot vetni. Most arra vállalkozom, hogy hetente egy partival jelentkezem erről az eseményről, ahol az én (ebben lehet néha csalok, de nem fogok róla szólni) kártyáimat lehet majd megszemlézni és a parti fejleményeit követve velem együtt dönteni az élesebb helyzetekben.

Csapatversenyen tízleosztásos meccseket játszunk, ismeretlen lengyel ellenfél ellen ülsz le. Rögtön az első partiban az alábbi lapokat osztják nekünk Nyugaton:

Először is, mit jelent tőlünk most a 4 treff licit?

Elég megúszós lenne most csak annyit mondanom, hogy „amit a partnereddel megbeszéltek”, de itt szerintem nem áll messze az igazságtól. Legtöbbször sok út ugyanoda visz, igazából az a fontos, hogy a velünk szembe ülővel ugyanazokon az utakon járjunk. A magam véleményét is megosztom azért. Vannak, akik úgy játsszák, hogy ha egy 4 minor licit lehet ORKC, akkor az is. Biztos van ennek az ellenkezője is. Ez nyilván megkönnyíti a helyzeteket, mert nem lesz félreértés abból, hogy a 4 minor mit jelent. Azonban ennél szerintem érdemes egy fokkal árnyaltabban játszani.

A partneremmel úgy állapodtunk meg, hogy ha 3 majorral zárnak ki akármilyen helyzetben, akkor a 4 minor csak küzdelmi és a felüllicit ászkérdés a minorban megegyezve. Persze ezzel feladjuk a szleminviteket, de küzdelmi lapunk többször van, és azon is lehet sokat leadni, ha nem küzdünk. Azért ez is árnyalható, mert vannak olyan helyzetek, ahol nagyobb valószínűséggel lesz szleminvitünk (ilyen a mostani is), de a megjegyezhetőség kedvéért nem váltogatjuk valamifajta mesterkélt szabályok alapján. Ilyenkor általában előjön egy újabb és újabb helyzet, amiknél nem lesz egyetértés abban, hogy hogyan alkalmazzuk a szabályokat, és az sok IMP leadásával tud járni. Egy szó, mint száz, lehet a 4 treff passzolható vagy szleminvit is, de ebben fontos megállapodni a partnerrel.

Most, hogy ezt tisztáztuk, mit mondjunk?

A partner passzolt, és az előző logikából adódóan ő is adhatott volna 4 treff küzdelmi licitet, vagy kontrázhatott volna erősebb lappal. A passza nem kényszerít, színtalálkozásos invit semelyik magasságon nem kényszerít nálunk, így feltételezhető, hogy nincs túl nagy ereje, sem elosztása. Hogy szlemünk legyen, ahhoz nagyon ki kéne rakni a lapjait, de az is simán lehet, hogy leáll a kőr ász-király. Mindenesetre én elengedném a szlemet. Ahhoz viszont nem kell sok, hogy a gém jó legyen, rengeteg olyan minimum (11 pont egyenletes) lapja is létezhet a partnernek, ami miatt benne lehet a gém, ugye az 5 kiadónkból 3-at kell befednie, és ebből a káró király, ha nincs is nálunk, könnyen impasszban ül. Mivel a szlemről lemondtunk, a gémet esélyesnek tartjuk, a legegyszerűbb bemondani.

Az 5 treffünket mindenki jóváhagyja, és az ellenfél elindul a kőr ásszal. Mi leterülünk, a partnerünk ezen a ponton kikéredzkedik, mert meg kell etetnie a kutyáját, így kénytelenek vagyunk átülni a túloldalra és lejátszani helyette. (Nem teljesen így történt, de a cikk érdekében egy kis szerzői szabadságot ítéltem meg magamnak.)

Az ellenfél a kőr ász után a dámát hívja, majd kis pikket hív és a bubinkra Észak a királyt teszi. Észak nem kérte a kőrt. Látszólag a káró színt kell majd eltalálnunk kiadómentesen. Hogyan lehet kezelni ezt a színt kiadó nélkül?

Három lehetőség van. Kicsit hívhatunk a dámához, és ejtjük a dubló elöl lévő királyt, vagy kettősimpasszt adunk a király-tízes ellen úgy hogy a kilencest körbe engedjük, illetve játszhatunk a hátsó dubló tízesre többféleképpen. A szingli hátsó király beejtését most trivialitásból kihagytam.

A parti kontextusát most helyezzük félre. Ezek közül önmagában melyik játék a legvalószínűbb?

Számoljuk meg az eseteket. A kicsi a dámához megoldja a szinlgi királyt (1 eset), és bármilyen dubló királyt elöl (5 eset, mert a király mellett 5 különböző lap lehet) és a szingli tízest hátul (1 eset). A duplaimpassz is jó, ha szingli király van elől (1 eset), (nem jó a hátsó szingli tízes ellen; igazából felcserélhető, melyik ellen akarunk játszani attól függően, hogy a kilencest engedjük körbe először vagy a bubit), illetve mindig, amikor király-tízes van elöl (dubló 1 eset, három 4 eset, négy 6 eset, öt 4 eset, hat 1 eset, összesen 16 eset). A dubló tízes hátul 4 eset.

Számolásunk szeint tehát a duplaimpassznak körülelül háromszor annyi esélye van, mint az ezután következő legjobb játéknak. Akkor térjünk vissza a parti kontextusához. Ütöttünk a pikk ásszal. Mi legyen az első dolgunk?

Mielőtt aduzunk, igazából nem árthat lelopni egy kőrt. Felüllopni nem fogják, Délen a licit alapján nem lehet ötös kőr is, és elöl sem lophatnak bele úgy, hogy fájjon. Ebből kiderül, hogy dubló ász-dámából indult (nem túl valószínű, a másik átütheti), vagy  3./4. AKQ-ból. Azért fontos ezt most megcsinálni, mert nincs végtelen közlekedésünk. És ha sikerülne két menetben leaduzni, az utolsót is le tudjuk lopni, hogy megtudjuk a pontos kőr lapszámokat. Ez egy fontos technika, úgynevezett felfedezőjáték. Minél több információnk van ugyanis, annál jobb esélyünk van jó döntést hozni.

A kőrbe mindenki ad. Ezek után leaduzunk két menetben (Dél kettőt ad), folytatva a tervünket, hogy a kőrök lapszámát kiderítsük, még egyet lopunk. Délen van 4, Északon 3. Felmegyünk a treff kilencessel és a pikkre eldobjuk a negyedik kárót. Itt van akkor most a 450 pontos kérdés: Hogyan játsszuk a kárót?

Ugyan nagyon ügyesen kiszámoltuk a valószínűséget az előbb, de fontos mindig a parti kontextusában megnézni ezt újra, mert lehet, hogy vannak esetek, amik kiesnek. Délen tudunk 5 vagy 6 pikkről, 4 kőrről, 2 treffről. Tehát dubló vagy szingli a kárója. Ebben benne kell lennie a királynak, hiszen különben nem lehet meg a parti. Ezekre az esetekre viszont mindig jó a kicsi a dámához, viszont a bubi hívás nem jó, ha a király mellé nem szorult oda a tízes is. Egyébként hogy ne kelljen nagyon izgulnunk, az, hogy a pikk király Északon volt, elég nagy reményt ad azzal kapcsolatban, hogy a káró király Délen lesz.

Megadjuk az impasszt, és valóban jön a dubló király elölről.

A teljes parti:

Ha nem lopjuk le a kőrt, és nem tudjuk meg a kőr lapszámokat, a rendelkezésre álló információkból az is előfordulhatna, hogy 3–3 a káró. Így viszont az esélyek nagyjából kiegyenlítődnek, sőt jobb lesz a kettősimpassz (7 eset – 6 eset). Persze ez nagyon komplex és sok egyszerűsítés van a számolásban, de az biztos, hogy itt már könnyű félremenni.

Nálunk is ez történt. Egy ártatlannak tűnő aduzás után hirtelen nem lett tempó lelopni a kőröket (köszi treff hármas és kettes), és így tippelni kellett a káróban. Sajnos nem lett jó a tipp. Egy ilyen kis semmiségnek tűnő valami, mint egy aduzás is sok IMP-be kerülhet időnként. Egy hosszú versenyen nagyon nehéz ilyenekre figyelni, mert sokszor energiatakarékosságból hajlandóak vagyunk az egyszerű és egyértelműnek tűnő dolgokat automatikusan végrehajtani, hogy csak a „fontos” dolgokra kelljen. Ez elkerülhetetlen, és ezért kell minden parti első belerakása előtt nagy levegőt venni, és az egész partit végiggondolni, mert ez a habitus sok pontot menthet.