Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Nagyiván Gábor - 2020. május 6.

Challenge-bajnokság

Így karantén idején nem könnyű az élet, a bezártság sok emberre károsan hat. Előbb-utóbb megzakkanhatnak, begőzölhetnek, ha nincs kellő motiváció a megnövekedett szabadidő hasznos eltöltéséhez. Nem így a bridzsezők! Ők nem unatkoznak, hiszen az online játéklehetőség megoldja a problémát. Sőt, itt az alkalom, hogy tanulással, gyakorlással, sok játékkal mindenki minden szinten fejlessze tudását, idő erre most bőven van. A szövetség és néhány klub is gyorsan lépett, nem hagyta cserben a tagságot, és különböző versenyekkel napi szinten nyújtanak jobbnál jobb bridzsprogramokat. Mivel nekem is csökkentek a lehetőségeim, ezért gondoltam egy nagyot és én is beszálltam a ringbe, azaz előrukkoltam egy régi ötletemmel. Elhatároztam, hogy a karantén alatt hétről hétre egyéni bajnokságot fogok rendezni a Bridge Base Online felületén a challenge (kihívás) opció segítségével.

Ezt a versenyformát és struktúrát nem láttam még sehol, ezért magam is kíváncsian vártam, hogyan fogadják majd a játékosok, lesz-e elegendő jelentkező. De nézzük, hogyan is zajlik ez a verseny, melyek a szabályok.

A játékforma IMP. A kihívásos verseny egyéni, azaz minden játékos GIB-robottal és ellen játszik. Az egyik játékos „párbajra” hívja ki ellenfelét, aki szintén robotokkal vívja a harcot. A két fél ugyanazokat a lapokat kapja, tehát a párbaj igazságos. A robotok a közhiedelemmel ellentétben nem játszanak nagyon rosszul (persze butaságokat azért ők is csinálnak), tudásszintjük magasabb az átlag BBO-játékosokénál, csak ki kell ismerni és tudni kell kezelni őket. Előny, hogy a játékos nagyobb szerepet kap, mint az élő bridzsben, mert ha a robot lenne a felvevő, akkor a BBO átülteti a játékost a felvevő helyére, tehát nem a robot játssza a felvevőjátékot. A robotok licitrendszerével és játékával kapcsolatban itt lehet útmutatót találni.

Kis segítség az is, hogy ha a robotok licitjére kattintunk, akkor megtudhatjuk, hogy mit jelent a licitjük. És ha bizonytalanok vagyunk a saját licitünkben, és pl. 3 pikket szeretnénk mondani, akkor csak a 3 pikk licit fölé tesszük a kurzort és megtudhatjuk, hogyan értelmezné a robotpartner ezt a licitet.

A hat héttel ezelőtt indult bajnokság mindig szerda délután kezdődik és vasárnapig tart. Szerdán és csütörtökön a selejtezők zajlanak, melyen a játékosok 5-6 fős csoportokban 8 leosztásos körmérkőzést játszanak, és az első két helyezett jut tovább a kieséses szakaszba. Az eredmény kiszámítása nem a hagyományos győzelmi pontok (VP) szerint történik, hanem úgy, hogy a győzelem 2, a döntetlen 1 pontot ér, a vereségért pedig nem jár pont. A KO-szakaszban már 16 leosztást játszanak a játékosok, aki nyer, továbbjut, aki veszít, kiesik. A döntőre és a bronzmérkőzésre általában vasárnap kerül sor, az első hely sorsát 32 leosztás dönti el.

Az első bajnokságra tizenketten jelentkeztek és zökkenőmentesen lezajlott, kezdetnek tehát nem volt rossz, gondoltam én. A második versenyen már 24-en indultak, és egyre több játékosnak tetszett meg a dolog. 37, 41 és 46 fő vett részt a következő három bajnokságban, míg a legutóbbira már 60 játékos jelentkezett, azaz az összes „jegy” elkelt. Ez azért már nem volt rossz. Az eddigi bajnokok:

A bajnokság legnagyobb előnye az, hogy a klubjátékosok akár a menők ellen is játszhatnak. És mivel azonos leosztásokkal és problémákkal kerülnek szembe, megnézhetik, hogyan alakult a játék a másik asztalon. A játszmák elemzéseiből és tanulmányozásaiból sokat lehet profitálni, talán ezért is kedvelték meg sokan a challenge-et, úgyhogy elmondhatom, az ötlet bevált és sikert aratott.

A játékot megelőzően ellenőrzés gyanánt kihívtam egy robotot egy 8 leosztásos mérkőzésre (a robotokat is lehet challengelni), mert kíváncsi voltam, hogyan boldogulok ellenük. Két kis licitkvízzel adnék ízelítőt a mérkőzésről.

Melyik licitet választod az alábbi lappal? (Ne less, takard le a megfejtést!)
A) Passz
B) 4 szan
C) 6 pikk

Ha szlemre törtél, akkor buktál 11 IMP-t. Ha passzoltál, akkor kihúztad a partit, mert a robot leállt gémben. Ez volt a teljes kiosztás:

Én szlemre mentem, ami nem volt jó gondolat. K-Robot lehívta a káró ászt, így a király ugyan megszökött, a kőr impassz azonban nem ült, 1 bukás és 11 IMP oda, mert É-Robot a másik asztalon kőr indulásra tizenkettőt ütött.

Melyik licitet választod az alábbi lappal? (Továbbra se less!)
A) 5 treff
B) 6 treff
C) 7 treff

Természetesen a 4 pikk felüllicit is szóba jött, de nem akartam bonyodalmakat. 6 treffet mondtam, a nagyszlem persze kiborult, mert szingli volt a kőr. Így is kerestem a partin 13 IMP-t, mert odaát a robot csak 5 treffig ment el. 5 treff esetén, húzó a parti, 6 treffel 13, 7 treffel 17 IMP-t kerestél a játszmán. Ezek voltak a lapok:

Volt még két szlemes parti, azt mindketten felvettük és teljesítettük, aztán egy töredékkel kerestem még 4 IMP-t, így 17–11-re lealáztam a robotot. Nem volt rossz meccs.

Most nézzünk egy érdekes leosztást, melyet Talyigás Péter (taliga) a Quittner Gusztáv (quittner) elleni meccsén játszott. A partit kihúzták, mert mindkét asztalon bemondták és teljesítették a nagyszlemet. Péter azonban egy olyan extra esélyre is rájátszott, amit érdemes felidézni.

A 2 treff kontráját a robot úgy magyarázta, hogy 6+ pont, ismételhető treff szín legalább KQ vezetéssel. A treff kilences kezdés világossá tette, hogy valóban Nyugatnál van mindkét treff figura és valószínűleg legalább hatos a színe. Ütött az ász. A jó játékos rögtön látja, hogy egy klasszikus feladattal néz szembe. Kétszer aduzik, majd lehívja a kárókat. Ha 3–3 a szín elosztása, akkor nincs gond, mert nem tudnak lopni, így elveszi az adukat és terít. És ez a játék akkor is nyer, ha a kint lévő adu vagy aduk mellett legalább négyes a káró, mert a negyediket a szingli aduval büntetlenül el lehet lopni. Ám az történt, hogy amint ütött a pikk király és az ász, Ny-Robot a második pikkre kőrt dobott. Ez részéről elég nagy butaság volt, hiszen hosszú treffjéből ingyen dobhatott volna, arról mindenki tudott. Erre a dobásra Taliga egy extra esélyre játszott rá. Lehívta a kőr ászt és a kőr királyt. Ha ugyanis a második kőrre Nyugat kimutat, akkor az esetleges hosszabb káró Nyugatnál lesz, így nem szabad lehívni három magas kárót, mert ez lehet a kiosztás:

Ha ez lenne a helyzet, akkor a harmadik kárót ellophatná Kelet, így az a játék szóba se jöhet. Ellenben Nyugat treffre-káróra beszorítható, mert ez lesz a végállás:

A pikk nyolcasra Kelet kőrt, Dél treffet dob. De mit dob Nyugat? Ha kárót, akkor Észak negyedik kárója magas lesz. A treff király pedig szóba sem jöhet, hiszen látható, az ász és a dáma már kiment.

Ha ez lett volna a kiosztás, akkor a másik asztalon elbukták volna a nagyszlemet, Talyigás pechjére azonban nem a fentiek szerint osztották ki a lapokat. Nyugat a második kőrre is színre színt tett, így taliga is a klasszikus, részleges aduzásos verziót játszotta meg. De így nem csak a nagyobb szépség veszett oda, hanem a mérkőzés is, mert Quittner győzött 13–7-re. Ez a méreg, nem cián, gondolta a krónikás, amikor elemezte a partit. De aztán Puskás Ferenc híres mondása jutott eszébe: A futballban nincs ha. A bridzsben sincs.