Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Czímer Csaba - 2021. május 9.

A párosverseny-hiénák nehéz élete

Az első svájci robotversenyünk utolsó fordulójában történt: BAM, azaz párosversenyszerű értékelés, a robot partnerrel 6 szanba keveredtünk.

Indulás a kőr hatos. Hogyan kell játszani?

Öt pikk, 3 kőr és 2 minor ász ütés van azonnal, ez 10, azaz kell még 2, ami lehet 2 treff vagy egy treff és egy káró. Ránézésre a treff és a két káró impasszból kettőnek kell ülnie a teljesítéshez, ami 50 százalék, de itt nem egészen ez a helyzet.

Ha impasszoljuk a treff királyt, és ül, akkor káróban 3 egyforma esélyú játék van:
– kétszer hívunk asztalról, ez kb. 75 százalék, csak Nyugat KJ-ja ellen rossz
– ráhívunk a dámára, ha megütötték, impasszt adunk a bubi ellen. Ez is 75 százalék nagyjából, csak akkor rossz, ha Keleten van a király és Nyugaton a bubi
– impasszolunk a tízessel, ha nem ült, akkor a dámát hívjuk. Ez is 75 százalék, csak akkor rossz, ha Keletnél van a bubi és Nyugatnál a király
emberek ellen valószínűleg érdemes az asztal felé hívni először, mert néhány Nyugat királyból el fog menni, vagy kicsit gondolkodni fog (másik néhány meg király nélkül...)

Ha inkább szöktetjük a treff dáma-bubit:
– ha Nyugat elmegy a királlyal, megvagyunk
– ha Nyugat kicsit tesz, átfordulunk káróra, és 75 százalékos eséllyel 2 ütést szerzünk benne a 2 treff mellé, azaz egy kicsit többel, mert ha Nyugaton treff Kx volt, akkor káró kettősimpasszra játszva, a káró király kiütése után még ki tudjuk próbálni a dubló treff királyt is, mielőtt megadnánk a káró bubi elleni impasszt

Nyilván nem érdemes lehívni előtte a treff ászt, mert ha Nyugat nem megy el, akkor már kb. akármi a káró kiosztás, ha kiadjuk káróban az ütést, sokszor le tudják hívni a teff királyt.

Eddig mindkét játék esélye 50 százalék (treff jól ül) * 75 százalék (káró jól ül) = 37,5 százalék, praktikusan még hozzá jön az, amikor Nyugat beszalad a treff királlyal (a robotok is tudnak jókat tömni).

Ha nem találtuk el a treffet, és ütött a király, akkor azonban nincs még minden veszve, mert egy treff ütést azért kidolgoztunk, esetleg szerezhetünk még egy további ütést, annyi a nehezítés, hogy káróban már nem adhatunk ki ütést. Hogyan lehetséges ez? Ha a treff királlyal ütve kárót hívnak, megpróbáljuk eltalálni. Ha mást, akkor "csak" annyi kell hozzá, hogy a hosszabb treff mellett legyen mindkét káró figura. Lehívjuk a nemes színú ütéseinket, az asztalon végezve:

Ha bármelyik ellenfélnél két káró figura volt a 4+ treff mellett, akkor mostanra vagy el kellett dobnia a treffjét, vagy egy káró figurát, ezzel leszinglizve a másikat, összesen annyi a dolgunk, hogy számoljuk a treffeket. Ennek az esélye a 20-24 százalék körül lehet (majdnem 50 százalék, hogy egy kézben vannak a káró figurák, valamivel 50 alatt van, hogy még a hosszabb treff is ott van, persze ennek a felében eltaláltuk a treffet, szóval plusz esélyként csak 10-12 százalék körüli). Ha van beszorítás, és a hosszú treffes ütött a treffel, akkor nem segít rajta, ha meghívja a kárót, csak kicsit kell tennünk. Ha Nyugatnál van treff xxxx és káró KJ, és Kelet meghívja a kárót, akkor persze elbukjuk, mert elrontja vele a közlekedést. De ha nem hívjuk le előtte a pikkeket, akkor ehhez eléggé látni kell a pályán.

Melyikre kell tehát játszani? Az az érdekes, hogy itt a pontos esélyek nem is számítanak, a BAM-értékelés miatt teljesen egyértelmúen a teff dáma-bubi szöktetésére. Miért? Mert ha az ellenfél 6 pikket játszik és ül a treff impassz, akkor ő simán 13-at fog ütni, mert az asztali vesztő káró eldobható a harmadik menet kőrre. Tehát a 6 pikket csak akkor verhetjük meg, ha nem ül a treff impassz, akkor viszont majdnem 50 százalék eséllyel meg is verjük.
Mi történt az asztalnál? A treff szöktetésére játszottam, de nem ült, viszont Kelet beszorult a hosszú treffre és a káró király-bubira, azaz teljesítettem. Persze 0 pontot írtam, mert az ellenfél a kevésbé kalandos 6 pikkben szürt ütött a treff impasszal.