Gáspár, Menyhért és Boldizsár. Azt mondják Napkeletről jöttek, de sajnos lehet, hogy az egyik, vagy talán kettő is Nyugatról érkezett… Hogy miért is fontos ez most, arra mindjárt fény derül!
Nemrégiben Nagyiván Gábor szervezésében elkezdődtek a challange-bajnokságok. A versenyben mindenki három robot ellen játszik le partikat, amiket a végén összehasonlítunk egy másik delikvens partijaival. Aki több IMP-et szerzett, az nyert. Többször is beneveztem már és nagyon szeretem ezt a versenyformát; izgalmas és pörgős, az ellenfelek nem siettetik az embert, mindent lehet saját tempóban csinálni, mindig jó lapot kapsz (erről a program egy beállítása gondoskodik) és nagyon sok emiatt az izgalmas parti, olyannyira, hogy soknak igazi tanparti íze van. Igaz, hogy néha olyanokat csinálnak ezek a robotok, amiket nem nagyon láttam még emberektől, de ez ennek a versenynek a természetes velejárója.
Visszatérve a napkeleti bölcsekhez, a Surányi Marcell elleni meccsen osztották nekem a következő lapot Délen:
A 2 pikk közbeszólás után nem kell túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy szlemre menjünk, még a nagyszlem is felmerül, ha a partnernek tisztességes közbeszólása van, sajnos azonban a királykérdés után kiderül, hogy még az is lehet, hogy egy picit későn húztuk be a féket. Az indulás a káró hetes volt, a partner pedig (akinek a szerepébe átkerül a játékos és lejátszhatja helyette a felvételt) igencsak harmatos kézzel örvendeztet meg minket:
Elég gyorsan kirajzolódik a partiban a probléma: három egyszerű kérdés merül fel a címszereplőkkel kapcsolatban. Nevezetesen, hogy merre vannak.
Mielőtt hozzátettem volna az első ütéshez, szokásomtól (sajnos) eltérően nagyon sokat gondolkodtam. Legalább 20 perc telt el a hetes után és megtelt három kis jegyzetlapom. Nézzük, hogy mit írtam rá!
Nem akartam elbukni a szlemet, és éreztem, hogy valahogyan meg lehet csinálni. De mi lehet a legjobb esély?
Három játék kínálkozik, az egyiket viszonylag könnyű észrevenni: megadhatjuk mindhárom impasszt és reménykedhetünk abban, hogy a szerencse velünk van és a három közül legalább kettő ül. Ennek éppen 50 százalék az esélye. Aki nem hiszi, az nézze meg ezt a táblázatot (a jó esetek kiemelve)!
Gáspár |
Menyhért |
Boldizsár |
---|---|---|
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Az állás 4:4, vagyis 50 százalék.
Van azonban két másik játék is. Észreveszed, kedves olvasó?
Az egyik a következőképpen megy. Beütünk a káró ásszal, leaduzunk, megadjuk a kőr impasszt (ha nem ül, akkor a szervező egyik örökzöldjével élve: innentől egyszerű a dolgunk, mert bukunk), lehívjuk a kőr ászt, ellopjuk az utolsó kőrt a kézből (vagyis eliminált helyzetet hozunk létre), kihívjuk a káró dámát és reménykedünk! Ha a káró dámát Kelet viszi a királlyal, akkor a problémáink megoldódtak, ugyanis kényszerhívás következik: ha Kelet treffet hív, biztosan adja a két treff ütést, ha kárót vagy kőrt, akkor pedig kézben lopunk, asztalról elmegy az egyik treff, a többiről a maradék kilenc adunk gondoskodik.
Ha Nyugat viszi a káró dámát, akkor a treff impasszt fogjuk megadni és reménykedünk, hogy a Bibliában van egy apró tévedés, és mégsem minden király érkezett keletről.
Mikor nyerünk?
Gáspár |
Menyhért |
Boldizsár |
---|---|---|
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Sajnos ez csak 3 jó eset, ráadásul az előző néggyel teljes átfedésben. Az ötlet legalább jó volt!
Nézzük a harmadik játékot, ez hasonlít a másodikra, csak a treff királyt célozza meg a kőr helyett. Beütünk a káró ásszal, leaduzunk, treff impasszt adunk (megint csak bukunk, ha nem ül) treff ász, treff lopás, pikkel vissza, treff lopás. Most is hasonló eliminált helyzetben vagyunk, mint az előbb. Jön a káró dáma és vele a nagy remények.
Ezúttal annak örülnénk, ha ezt az ütést Nyugat vinné, mert ő csak nekünk jót tud hívni. A kőr hívása adja a két kőr ütést, bármi más dob-lop. Ha Kelet üt, megadjuk a kőr impasszt. Szép játék lenne! Nézzük az esélyeket:
Gáspár |
Menyhért |
Boldizsár |
---|---|---|
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Ül |
Ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Ül |
Nem ül |
Nem ül |
Nem ül |
Megint három esetnél tartunk, de ezúttal nincs teljes átfedés. Az ötödik eset egészen csinosnak tűnik. Csinosabbnak, mint a többi. Nézzük, miért!
Egy impassz esélye alapesetben 50 százalék. Ez azért van, mert az egyik ellenjátékos tizenhárom lapjában pont ugyanolyan erővel lehet az adott figura, mint a másik ellenjátékoséban. Igen ám, de ha ismerjük egy szín elosztását, akkor ez változhat.
A káró elosztása ebben a partiban a licit alapján 6–3-nak tűnik az ellenoldalon (a robot nem hazudik, vagy legalábbis nem gyakran). Több esélye van annak, hogy a hat lapban van a király, mint annak, hogy a háromban?
Igen. Mégpedig kétszer akkora, mivel kétszer annyi káró helyén lehet a király itt, mint ott. Így a káró impassz esélye ebben az esetben nem 50–50, hanem 66–33 Nyugat javára. (Ez viszont Gáspár és Boldizsár helyzetére is hatással van, hiszen mivel Keleten tíz, Nyugaton viszont csak hét szabad hely van a számukra, ötven százaléknál nagyobb az esélye, hogy Keleten és ne Nyugaton legyenek, vagyis inkább lesz a kőr impassz jó, mint a treff – a szerk.)
Ez viszont érdekes problémákat vet fel az esélyekkel kapcsolatban. Az első és a második játék közül egyértelműen az első a jobb, mert lefed mindent, amit a második. Az első és a harmadik között azonban nem ilyen egyszerű választani. Az első és a harmadik sor a táblázaton ugyanaz, ez kiesik. Versenyben marad a második és a negyedik az ötödik ellen. A nagy különbség köztük, hogy a másodikhoz és a negyedikhez az kellene, hogy üljön a káró király impassz, az ötödikhez pedig éppen az, hogy ne. Ennek pedig kétszer akkora az esélye.
Hosszú gondolatmenet után tehát újabb zsákutcában találjuk magunkat. Egyszer 66 vagy kétszer 33?
Az én intuícióm azt súgta, hogy 66 százaléknál talán valamivel több, hogy nem ül a káró király elleni impassz. A robot meglehetősen konzervatív kizárásokat játszik, és mivel más fogódzót nem találtam, a harmadik variációra esett a választásom, ami szerencsésnek bizonyult, ugyanis ez volt a teljes kiosztás:
Külön érdekessége a partinak, hogy ha végigpörgetitek, látjátok, hogy Nyugat nem ütött be a káró királlyal a dámára. Egy olyan motívum, amit ember biztosan nem csinálna soha, pedig ha tisztán logikai alapon nézzük, nincs különbség a két megoldás között, a parti mindenképpen megvan.
6 pikk egyenlő tehát. Kihúztunk, mert Marci pontosan ugyanezt a játékot választotta. A gép neki is kihagyta a káró dámát.
Kedves három királyok, jó éjszakát kívánok!