Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Linczmayer Lajos - 2012. június 9.

Feladvány (V.) – Értékelés, pontozás, új feladat

A friss IMP-bajnok értékeli a negyedik feladványt, bemutatja, hogy kezelték a problémát világ legjobbjai a Vanderbilt-kupán, pontoz, és persze ezúttal is új kihívás elé állítja a játékosokat.
 
 


 
Ezt kérdeztük az előző fordulóban:

 
Csapatversenyen játszunk. A kőr hatos _negyedik legjobb_ indulást fedjük a kilencessel, Kelet a tízest adja, üt a király. Hogyan folytatjuk?
A._ Káró ász
B._ Pikk ász
C._ Pikk négyes
D._ Treff ász
E._ Treff dáma
 
Értékelés IV.
A Vanderbilt-kupa döntője, Amoils–Diamond mérkőzés.

Nyílt terem:

 
Tomas Bessis _Amoils_ káró ász, káró tízest hívott, amit átütött a bubival. Látván, hogy a király Nyugatnál van, kis káróval folytatta, Kelet a kőr kettest adta _páratlan maradék_. Nyugat a pikk tízesre váltott _ez lett volna a buktató indulás_, dáma, király, ász. A treff dáma következett, Nyugat ütött és pikket hívott.
 
Zárt terem:

 
Fred Gitelman abban bízott, hogy a káró király Keletnél van, és asztalra akart jutni. Treff ász, treff dámát hívott, amit Grue kihagyott. Ha Gitelman folytatja a treffet, teljesít, de pikkre váltott.
 
Bessis arra játszott, hogy a káró király Nyugatnál van. Ekkor ugyan csak három kárót üt, de védett a kőr dámája, és a két extra átmenet nagyobb mozgásteret nyújt. A káró ász lehívása ebben a kiosztásban nyerő volt, de kérdés, hogy érdemes-e lemondani a káró impasszról.

Ha asztalra jutunk, és négy kárót ütünk, nyert ügyünk van. De a treff ász, treff dáma hívás csak szingli vagy dubló treff király esetén teremt átmenetet. Erősebb a pikkhívás.
 
Nézzük az A – _káró ász_, C – _pikk négyes_ és D – _treff ász_ játéknál a teljesítés feltételeit.
 
Először a kőr szín lehetséges elosztásait tisztázzuk:
-        Ha 4–4, akkor Keletnél JT32, T832 vagy T732 lehet.
-        Ha 5–3, akkor Keletnél JT3, JT2, T83, T82, T73 vagy T72 lehet.
-        Ha 6–2, akkor Keletnél JT, T8 vagy T7 lehet.
-        Mivel Nyugatnál az 5 vagy 6 kőr esélye igen nagy _a 4–4 29, az 5–3 52, a 6–2 19 százalék_, döntő lehet, hogy ennél az elosztásnál melyik játék a legjobb.
 
Az A-játék nyer, ha a szingli káró király _5,6 százalék_, a D-játék nyer, ha szingli a treff király _2,4 százalék_.
 
Annak esélye, hogy a káró király Nyugaton van,
-        ha a kőr 4–4, 50 százalék
-        ha a kőr 5–3, 44 százalék
-        ha a kőr 6–2, 39 százalék
 
Négyféle elosztást kell elemeznünk.
 
1. Nyugaton 5–6 kőr és káró király van _30,5 százalék_.
Az A-játék működik, ha a treff király Keleten és a treff tízes Nyugaton van. Még akkor is, ha a káró király negyedik, mint az alábbi példában.

 
Ez esetben a C- és D-játék nem jó.
 
2. Nyugaton 5-6 kőr van, és a káró király Keleten van _40,5 százalék_.
Az A-játék csak Nyugat szingli káró királya esetén jó.
 
A C-játék működik, ha a pikk király Nyugaton van, és a káró király dubló vagy harmadik _34 százalék_. De bukáshoz vezet, ha a káró király negyedik, mint az alábbi példában.

 
A D-játék alapfeltétele, hogy Nyugaton dubló treff király legyen.
 
3. Nyugaton 4 kőr és káró király van, mint az eredeti kiosztásban _14,5 százalék_.
Az A-játék jó, ha Keleten dubló treff király vagy Nyugaton legalább egy treff kulcslap van. A negyedik ütésben azonban nem kárót, hanem treff bubit kell hívni. Így az alábbi változatban is teljesítünk, amikor a treff király Keleten, és a treff tízes Nyugaton van.

 
A C-játék jó, ha Nyugaton treff tízes és pikk király, Keleten treff király van.

 
A D-játék működik, ha a treff király Nyugaton van, mint az eredeti kiosztásban, de tovább kell hívni a treffet, ha Nyugat kihagyja.
 
4. Nyugaton 4 kőr van, és a káró király Keleten van _14,5 százalék_.
Az A-játék jó, ha Keleten dubló treff király van.
 
A C-játék működik, ha a pikk király Nyugaton van.
 
A D-játék működik, ha a pikk és treff király Nyugaton van, vagy Nyugaton dubló treff király van.
 
Megoldás
1. A C-változat – a kis pikk. Ennek esélye közel 23 százalék.
 
2. A B-változat – a pikk ász. Ha működik, minimálisan jobb esélyű, mint a C _a szingli pikk király esélye 1 százalék alatti_. De ha nem, több bukást eredményezhet. A két legjobb játék az eredeti kiosztásban nem nyer.
 
3. Az A-változat – a káró ász. Ennek esélye 20 százalék.
 
4. A D-változat – a treff ász. Ennek esélye 17 százalék. A treff színt nem érdemes korán megbontani. A treff király és tízes helyzetétől függően, ezzel számos esélyt adunk fel _ütést kaphatunk treffben, Kelet elzárható, Keletnél dubló treff király_.
 
5. Az E-változat – a treff dáma. Nem védekezik a szingli treff király ellen. Ennek esélye 15 százalék.
 
Pontozás
 
JÁTÉK
PONT
VÁLASZ
C
Pikk négyes
10
3
B
Pikk ász
9
1
A
Káró ász
7
5
D
Treff ász
5
4
E
Treff dáma
3
4
 
Indoklások a C-változat mellett
Takács Gábor: „A 4–4-es kőr nem lehetetlen, de inkább lesz Nyugaton ötödik ász. A cél átmenni a káró impasszért, mert a négy káróütés nagyon kéne. Treffel átmenni csak szingli vagy dubló király esetén lehet. Ennél jobb a pikk átmenet esélye. A kérdés, hogy a pikk ásszal vagy a négyessel kezdjünk. Az ász mellett a szingli király szól, a négyes mellett, ha Nyugat lapja Kxxxx, AJx6, xx, Kx vagy Kxxxx, AJx6x, xx, K.”
 
Scharnitzky Péter: „Szóba jött még a treff dáma is, de treffből akár négyet is lehet ütni, ha Keletnél a dubló király, és ezt az esélyt nem akarom elveszteni. A pikk hívás legalább nem ad fel ütést a hívott színből. Persze azt a színt kellene hívni, amiből nem ül az impassz, de ki tudja, hogy Nyugatnál melyik király van.”
 
Indoklás a B-változat mellett
Minarik Gábor: „Ha Kelet ütésbe jut csak a 4–4 kőr esetén marad esélyünk. Káró impassz nélkül csak akkor lehetünk meg, ha tudunk három treffet ütni, feltételezem, hogy ül a káró impassz. A kis pikk jó, ha szökik a pikk dáma, Keleten második-harmadik káró király és treff király van, vagy ha Nyugaton van a treff király, akkor 4–4- a kőr. A pikk ász hívás előnye a szingli király mellett az, hogy ha dubló pikk királya volt Nyugatnak, kényszerhívásban kerül.”
 
Indoklások az A változat mellett
Dálya János: „Két asztali lemenetre a káró ász hívás ad esélyt. Ha a király nem is esik, de Nyugatnál dublóban található, szükség esetén mindkét fekete színben impasszal próbálkozhatunk.”
 
Pirity Tamás Gábor: „Mivel káróból van a legtöbb lapunk, ebben a legnagyobb az esély arra, hogy esik a király. Ha a király Nyugatnál van, a színben két lemenetünk lesz az asztalra, és a fekete színekben impasszt adhatunk.”
 
Baka Tibor: „Megpróbálok a káró király esésére játszani, és ha jó a játék, átmenetem is van az impasszokhoz.”
 
Hajdu Lajos: „Megpróbálok legalább kétszer az asztalra kerülni, hogy a fekete színekben impassz megadásával védjem a még meglevő kőr fogásomat. Ez a játék véd a bármelyik kézben levő szingli káró király ellen és az esetleg indulónál levő negyedik káró királynál is biztosítja a két asztali lemenetet a treff szín megdolgozásáért.”
 
Az indoklásokból igyekeztem a lényeget kiemelni. Ez nem jelenti azt, hogy egyetértek minden érveléssel. Csak az átlag feletti válaszhoz fűzötteket közöltem, beküldési sorrendben.
 
Továbbá bátorítok minden kedves olvasót, hogy kapcsolódjon be a játékba. Csak egy betűt kell beküldeni a kínálatból, és választásukat összehasonlíthatják a világ élvonalbeli játékosainak a döntésével.
 
Remélem, hogy minden megfejtő és olvasó élvezte a rejtvényt. Az elemzéseket gondosan és legjobb tudásom szerint készítettem, figyelembe véve a beérkezett elemzéseket is. Ennek ellenére lehet, hogy van, amit figyelmen kívül hagytam, vagy elnéztem. Ha valaki vitatja az elemzést, vagy úgy érzi, hogy indokolt lenne a pontozás korrekciója, írjon _ l.linczmayer@gmail.com _.
 
Az 5 pont feletti válaszok
1
 
Takács Gábor
C
10
2
 
Scharnitzky Péter
C
10
3
 
Torma Róbert
C
10
4
 
Minarik Gábor
B
9
5
 
Dálya János
A
7
6
 
Pirity Tamás Gábor
A
7
7
 
Baka Tibor
A
7
8
 
Hajdu Lajos
A
7
9
 
Hoffmann Tamás
A
7
 
A pontverseny élmezőnye
 
 
 
I
 
II
 
III
 
IV
Összesen
1.
Torma Róbert
E
10
C
10
B
4
C
10
34
2.
Kaderják Levente
E
10
C
10
D
8
D
5
33
3.
Scharnitzky Péter
E
10
A
7
A
6
C
10
33
4.
Zoller Róbert
E
10
C
10
D
8
E
3
31
5.
Baka Tibor
D
7
C
10
A
6
A
7
30
6.
Minarik Gábor
E
10
C
10
 
 
B
9
29
7.
Dálya János
E
10
B
5
A
6
A
7
28
8.
Koltai Gábor
E
10
C
10
D
8
 
 
28
9.
Takács Gábor
 
 
A
7
A+
10
C
10
27
10.
Kovács András
E
10
C
10
B
4
E
3
27
11.
Pölöskei Petra
E
10
A
7
B
4
D
5
26
12.
Hoffmann Tamás
C
3
C
10
A
6
A
7
26
13.
Dienes Ödön
C
3
C
10
D
8
E
3
24
14.
Csepeli Miklós
 
 
C
10
D
8
D
5
23
15.
Wellner Péter
D
7
B
5
E
7
E
3
22


Feladvány V.

_a sárgával jelölt licitek magyarázatáért klikk a licitre, a lejátszásért klikk a Next gombra!_
 
A licitek jelentése:
4 káró: hosszú erős pikk szín, 9+ játszóütés
4 NT: RKCB
5 NT: három ász + színhiány
Passz: Északtól a 7 treff után nagyszleminvit
 
Csapatversenyen játszunk. Nyugat treff király indulására Kelet a hatost adja, üt az ász. Hogyan tovább?
A._ Kis pikk a királyhoz, majd lehívjuk az összes adut.
B._ Pikk ász, káró ász, káró király, káró bubi, és ha Kelet ad elengedjük.
C._ Pikk ász, káró ász, káró király, káró bubi és ellopjuk.
D._ Káró ász, káró a bubihoz.
E._ Káró ász, káró király, káró bubi és ellopjuk.
 
A megoldásokat a gerikova@yahoo.com címre várjuk jövő vasárnap, vagyis június 17. éjfélig.