Pikk az adu, nem adhatunk ki többet.
Ha Délről jönnénk, lopnánk egy kőrt a rövid adu ászával, majd három adu következne, és Nyugat simán beszorulna.
Ha Észak jön, hiányzik egy ütés. Bárhogyan is tempózunk, a káró ászt le kell vennünk, így szimpla beszorítás nem játszható. Ha Kelet aduja pici lenne, lophatnánk két kőrt, sajnos nagy.
Azonban kezdjünk egy káró ellopásával, és hívjuk ki a pikk királyt! Két-két piros színünk van, Nyugatnak is. Mit tesz a pikk királyba? Ha kőrt, akkor maradunk kézben, hiszen a meggyengített színnel kezdünk. Lopunk egy kőrt, a szín magas, és pikk lesz hozzá az átmenet. Ha Nyugat kárót dob, akkor a pikk ásszal átütünk, és káróval folytatjuk.
Ottlik Géza nevezte el a váltást működtető formációt mátrixnak, azaz váltómátrixnak. Sokféle váltómátrix létezik, mint ahogy sokféle átmenetváltásos beszorítás is játszható. A következő felsorolásból bármelyiket választva különböző átmenetváltást kapunk, ez minimum 16 féle eset:
– szín vagy szan
– két vagy három színben van fenyegetés
– azonos vagy különböző hosszú a váltómátrix
– nincs ütéskiadás vagy 1-2 ütéskiadás is lehetséges
Továbbá lehetséges irányított ütéskiadás, villás fenyegetés, gyanús impassz, együttvédős szín, vesztőlapos változat. A váltómátrix nagyon érzékeny, erre legjobb példa a „Mammuth on see-saw”. Amikor először olvastam, nem tudtam megfejteni.
Klasszikus esetben azonos hosszú a váltómátrix, két fenyegetés van és lehet a felvétel adus vagy adunélküli.
Nem klasszikus esetben bármire irányulhat a váltás. Példánkban nincs adu, három színben van fenyegetés, különböző hosszúságú a váltószín, nincs ütéskiadás, de van gardedám (őrző) védelem. Ezenkívül szükséges a váltás is? Igen stratégiai okokból, hogy kiderítsük, kit és miben szorítsunk. Akkor ez eszmei prés, ezért a következő cikkben a nem anyagi beszorítások világát fedezzük fel. De most maradjunk a váltásnál:
6 szant játszunk. Megússzuk ütéskiadás nélkül? Minden indulásra teljesíthető, legerősebb a pikk támadás. A treff impassz jó, treff lesz az ismert bázis szín. A kompozíciós (compound) szorítások megoldásának egyik feltétele. Sajnos pikkben nincs átmenet, ez csak együttvédős színnel pótolható. Ez lesz a kőr! Ha Nyugat kettőt dob, Kelet fedéses módon impasszolható. Káró a váltás színe, különleges 1-2 mátrix segítségével.
Káró nyolcas. Ha Nyugat kőrt dob, átütünk, káró hatos. Ha Nyugat pikket dob, maradunk. A részletes elemzést az Olvasóra bízom.