Szakírónk, kihasználva legutóbbi cikke által felkeltett érdeklődést a régi magyar rendszereket ismertető sorozatunkat folytatva mutatja be tanítómestere licitrendszerét. Természetesen kitöltötte a rendszert játszó legjobb pár konvenciókártyáját is arra az esetre, ha valaki ma szeretné alkalmazni.
A rendszer fő jellemzője a 6 sávos célskála, a 3 sávos nyitóerő skála és az 5 sávos válaszerő skála. Ezeken belül a szinkront a töredék, a géminvit és a gémforsz erősávok adják. A kezdeti matematikai ponterőt 7–5–3–1 figuraértékekkel és színhosszúsági pontokkal számolja. Ezen belül a major lapokat magasabbra értékeli a minoroknál. A kezeket a ponterő alapján besorolja a nyitó, illetve a válaszoló erősávba. Innen kezdve a licit sohasem ponterőt, hanem erősávot és célt jelez. Ez az elsődleges cél. A válaszoló már az első licitjénél relatívan, azaz az elhangzott licitekhez viszonyítva értékel vagy átértékel. A további licitálásnál az induló is relatívan értékel. Az elsődleges célt a pár bármelyik tagja emelheti, vagy fékezheti.
Nyitó táblázat
1 treff
Elsődleges cél: töredék felvétel. Egyenletes, találkozó színt keres. Lehet még: középerős egyenletes, gémerős 4–4–4–1, gémerős egyszínű treff vagy gémerős két-színű.
1 káró, 1 kőr, 1 pikk, 2 treff
Elsődleges cél: töredék felvétel. A vezető szín 5+, figurával. A laperő 3 ász érték +.
2 káró, 2 kőr, 2 pikk, 3 treff
Középerős géminvit. A vezető szín 5+. A laperő 4 ász érték +.
3 káró, 3 kőr, 3 pikk
Gémerős. 6+ támogatás nélkül is alkalmas adu szín. Laperő mint előbb.
1 szan
Gémerős. A cél gém valamely találkozó színben, de lehet szan is. A laperő 5 ász érték +, max. 3 vesztő. Találkozó színt keres.
2 szan
Gémerős, egyenletes.
3 szan
Nem használatos, opcionálisan akció/blöff.
A licitálás a gémig agresszív. A cél 1 trick magasan töredék, 2 trick magasan géminvit, 3 trick magasan gém. A válaszolónál hasonlóan. A javasolt színt elutasítani csak azonos magasságon lehet. Az 1 szan és a 2 szan gémforsz. Minor színek után a szan válasz erős kényszerítő, major színek után gyenge. Kizárás csak 4-es magasságon lehetséges. (A "rendszergazda" Widder Lajos Szirmay Györggyel sakkozik)
A rendszer különlegessége az öt utas 1 treff. Tagadja az ötös figura vezetésű színt (kivétel lehet az ötös treff), melyre az 1 káró mesterséges, negatív, nem passzolható válasz. Az 1-es magasságú szín válasz passzolható.
Az induló a lap teljes matematikai erejét a második megszólalásban közölheti. Ha azonban a licit folytatása biztosítva van, nincs szükség az erőjelzésre, a licitáló igyekszik a lapját bemutatni. Widder a liciteket funkció szerint 3 csoportba sorolja: erőjelző, gyengeséget jelző és döntést átengedő licitek. Csak ebben a rendszerben nevesített erőjelzés a „közvetett emelés”, amit csak az induló alkalmazhat gyengeséget jelző válasz után.
A folyamatos relatív átértékelés, az erőjelző, a gyengeséget jelző és a döntést átengedő licitek a licitálás dinamikus hullámzását eredményezik.
A rendszerben minden kontra büntető, kivéve az információs kontrát.
Ha a licit eléri a 3-as magasságot, vagyis a szleminvitet, és van tényleges vagy vélelmezett adu, akkor kétféle felderítő licit alkalmazható.
a) A kérdőlicit konkrét kulcslapot keres. Az első kérdőlicit második menetbeli fogást keres a kérdezett, nem adu színben. A kulcslap az ász, a király, a sikén és a szingli. Negatív válasz csak egy van, visszatérés az adu színre. Minden más válasz pozitív, és kitér arra, hogy van-e ásza. Egy ászt az ász színe, két ászt a 4 szan, három ászt az 5 szan jelez. Egy ászt helyettesít a sikén, de egy ász és színhiány nem kezelhető 2 ászként. Ha a válaszolónak csak adu ásza van, akkor a találkozó színt ugrással emeli. Negatív válasz esetén a kérdőlicit új színben megismételhető. Ha az induló az azonnali szleminvitet fogadja (pl. 1 kőr–3 kőr), de nem akar kérdezni, akkor 3 szannal kérheti a társát, hogy a felderítést kezdje meg ő. Ha a válaszoló 4 szan licittel 2 ászt ígér, és a kérdezőnek az egyik ász értéktelen, akkor 6-os magasságú ugró új színnel siként jelez. Ha az egyik ász ebben a színben van, akkor kisszlem, ha mindkét ász más színben van, akkor nagyszlem bemondását kéri. (Ez így csak akkor használható, ha alacsonyabb rangú a sikén az adu színnél – a szerk.)
b) Ha a kérdező csak az ászok számát akarja kérdezni, akkor színtalálkozás nélkül a Blackwood konvenció, ha van színtalálkozás, akkor a Widder 4 szan kérdés szerint válaszolnak. A Widder válaszok az aduszínhez igazodnak:
0 ásszal 5 treff,
1 ásszal 5 a találkozó színben,
2 ásszal a találkozó szín 5-ös és 6-os magassága között királylépcsők,
3 ásszal 6 a találkozó színben.
Az 5 szan kérdés a 4 szan átugrásával szlemforsz a találkozó színben.
A rendszer sajátos különlegessége az analitikus felhívás. Ez olyan licit, amely az addig közölt erővel és elosztással össze nem egyeztethető. Éppen erről ismerjük fel. A megoldás elsősorban a negatív tartalmak vonalán keresendő. Az analitikus felhívás csak akkor jó, ha csupán egy megoldása van.
A rendszert végigkíséri 46 szabály. Ezek kisebb része konvenciószerű meghatározás (pl. a felderítő licitek), nagyobb része licitálást, gondolkodást, döntést vezérlő szabályok, avagy rendszer alkalmazási szabályok.
Védekező vonalon
Ugrás nélkül szín licit = csak egy közlés. 2-es magasságon legalább normál indítás.
Ugró színlicit = mansban kizáró, bellben középerős indítás.
1 szan mansban = valamivel kevesebb mint a töredék 1 treff, mansban bell ellen lehet blöff is.
1 szan bellben = mint a töredék 1 treff felső vagy a középerős 1 treff alsó zónája.
Ugró szan mansban = mint a töredék 1 treff felső vagy a középerős 1 treff alsó zónája,
Ugró szan bellben = mint a középerős 1 treff felső zónája + két fogás.
1 szan kontrája = színkérő, hívásirányítás céllal.
(A rendszer több részlete is megismerhető Widder Lajos Versenybridzs című, 1957-ben megjelent könyvéből. Az 50-es évek legjobb hazai csapatainak rendszereit, a Widder-, a Góth-, a Szeleczky- és a Cohen-csapat rendszereit Zánkay Péter is bemutatja az 1958-ban megjelent Bridge kézikönyvében. E könyvek megtalálhatók a szövetség könyvtárában. Widder a 60-as években továbblépett és új rendszert mutatott be követőinek, Stop néven.)