Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Darvas Róbert - 2021. május 4.

A kártyák mesélnek: Stratégia – Elmondja a Káró Hatos

Kedves Mesterem, tudom, hogy kártyatársaim könnyed históriákat szoktak elmesélni, magam azonban nem követem őket ezen az úton, és egész komoly előadást szándékozom tartani. Kérlek, a változatosság kedvéért fogadd el!

A bridzsjáték harc ütésekért, tehát lényegében egy csata. A csata hadmozdulatokból áll, melyeket egy központi harci terv, a stratégia irányít. Ez a legmagasabb harctudomány. A sakkjáték hívei büszkék arra, hogy játékukban milyen sok stratégiai elem van. A most bemutatandó játszmával versenyezni kívánok a sakkal, mert itt a stratégia domináns szerepet játszik és én magam éppen mint fontos stratégiai kulcslap szerepeltem. E játszmába csapattestek vonulnak fel, látnak el különböző feladatokat, végrehajtanak bekerítő mozdulatokat, egyidőben több oldalról támadnak és így tovább.

A játék formája egy tizenhárom lapos feladvány, mely olyan nehéz gondolatokat tartalmaz, hogy elképzelhetetlen volna csukott ellenlapokkal megjátszani.

Dél 7 szanzadut játszik és teljesít bármely ellenjátékkal szemben.

Először is számoljuk össze Észak–Dél tényleges ütéseit. Van három pikk, négy kőr, két káró és két treff, összesen tehát 11 ütés. A hiányzó 2 ütés megszerzése csakis kényszerdobás útján képzelhető el.

Az egyszerű vagy a kétoldali kényszerdobás alkalmas arra, hogy ezáltal 1 ütéstöbbletet szerezzünk. Minthogy 2 ütés hiányzik, fokozatos kényszerdobásnak kell szerepelnie.

Először is soroljuk fel a hadtesteket és feladataikat. Nyugat látja el a pikk szín védelmét, Kelet viszont a kőr színét. A treff színt mint egy futóárkot mindkét ellenjátékos egymástól függetlenül tökéletesen tartja. A káró színt a két ellenjátékos együttesen biztosítja. A jelen helyzetben a legmagasabb hiányzó lap a dáma, Keletnél van, ez a fogás azonban áttolható Nyugatra oly módon, hogy Észak a káró bubit hívja, amit Kelet fed, s most már a káró beütés Nyugathoz kerül.

Ha Nyugat pikkel indít, azonnal ütést veszít és a második ütés egyszerű kényszerdobás által megszerezhető. Például 4 pikk és 2 treff lejátszására Kelet kényszerdobásba kerül a piros színekben.

Treff vagy káró indulás esetén a játék két részre osztható, előjátékra és végjátékra. Az előjátékban lejátsszuk az egyik nemes színt, és közben a másik nemes szín tartójának valamelyik fogásából dobnia kell. Ha nemes színt vagy kárót dob, ez rögtöni ütésvesztés és aránylag könnyű helyzetet teremt a felvevő számára. Ha azonban treffet dob, ezáltal a treff szín tartását partnerére hárítja, aki így három színt tart: nemes színét, kárót és treffet. A feladatokkal túlterhelt kéz a másik nemes szín lejátszására fokozatos kényszerdobással kivégezhető.

Káró tízes indulás esetén Dél üt az ásszal. Végjáték Nyugat ellen most lehetetlen volna, hiszen a későbbiekben a káró bubit majd Kelet elé kell játszani a fogásnak Nyugathoz való áttolása érdekében. Nem maradna pozitív káró átmenet, ami viszont a kényszerdobáshoz múlhatatlanul szükséges. A végjátékot tehát Kelet ellen, az előjátékot Nyugat ellen kell vezetni (a fönti ábrán a Next gomb segítségével követhető a lejátszás – a szerk.):
1. káró ász
2. kőr bubi
3. kőr király
4. kőr ász
5. kőr dáma, Nyugat treffet dob, Észak pikket
6. pikk impassz
7. pikk ász – befejeződött az előjáték
8. pikk király, Kelet háromszoros kényszerdobásban: bármit dob, ütést veszít, és az így felmagasodó ütés lejátszására ismét bajba fog kerülni, pl. Kelet kárót dob, Dél is
9. káró király, Kelettől esik a dáma
10. treff ász, átmenet Északhoz
11. káró bubi, Kelet ismét kényszerhelyzetben, treff és kőr között

Treff indulás esetén Délnek kell ütnie, káró beütései vannak, meg kell tartani Északnál a treff ászt. Az előző változat mutatta, hogy a Kelet elleni kényszerdobáshoz treff átmenet szükséges mindkét oldalra. Az indító kijátszás azonban egy treff beütést kilőtt, így most Kelet elleni végjátékra építeni nem lehet, ellene tehát az előjátékot vezetjük:

1. treff király
2. pikk impassz
3. pikk ász
4. pikk király, Kelet treffet dob, Dél is
5. káró bubi, fedik, király
6. kőr bubi
7. kőr dáma
8. kőr király
9. kőr ász, Nyugat háromszoros kényszerdobásban

Ez a két főváltozat. Nem akarom hosszúra nyújtani a dolgot, ezért nem ismertetem a mellékváltozatokat, melyek akkor állnak elő, ha az előjátékban megszorított ellenfél nem treffet, hanem más színt dob. Az egyoldali és kétoldali kényszerdobásnak majd minden fajtája előfordul ezekben a mellékváltozatokban, kitűnő gyakorlat végigfutni rajtuk.

Csodálatos egyértelműség kapcsolja a különböző indító kijátszásokat a főváltozatokhoz. A két változat egymásnak mintegy visszhangja. Állítom, hogy e bonyolult feladatot megoldani csak az tudja, aki stratégiai szemmel nézi és elemzi.

Egyébként e kiosztás egy bridzsjátéktechnikai rekord is: kétoldali háromszoros kényszerdobás.

Szerénytelenség nélkül mondom, Mester, hogy a káró szín kezelésén múlik az egész játszma. És melyik e szín legfontosabb lapja, én vagyok, a Káró Hatos, aki miatt Nyugatnak buknia kell.
 


További cikkek ebben a témában