Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Scharnitzky Péter - 2012. június 5.

Utazás a turista osztályon – IMP II. osztály 7. nap

A hajrájához érkezett a bajnokság. Minden teljesített, illetve elbukott felvételnek egyre nagyobb a jelentősége, mert egyre kevesebb a lehetőség javítani. Az értékelési formából adódóan viszont még az utolsó játéknapon is lehetséges akár nagyobb átrendeződés is a tabellán.
 
15. leosztás

Még a 26 lap ismeretében sem könnyű megítélni, hogy szeretnénk-e szlemet játszani. Ha ül az adu impassz, akkor természetesen igen, ha nem ül, akkor még segíthet, ha időben el tudjuk dobni a vesztő treffeket. Ez nagyban függ az indító kijátszástól: ha nem treff, akkor elég a kőr impassz is. Érdekes módon a kisszlem ellen mindenhol a buktató treffel kezdtek, míg az 5 kárók ellen pikkel. Treff indítás után a nem ülő adu impasszt feltételezve _azaz lehívva az adu ászt_ még megmarad az a halvány többlet esély, hogy ül a kőr impassz és Nyugatnak a harmadik adu király mellett legalább négy pikket is osztottak, mert ekkor időben meg lehet szabadulni a vesztő treffektől, de mivel ennek az esélye messze-messze elmarad az ötven százaléktól, nem reális játék.
 
18. leosztás

Ahol Dél lett a felvevő _feltehetően a fenti licitmenet következtében_, ott a káró ász indítás után már nem sok dolga akadt a felvevőnek, mert a jó minőségű káró mellékszín biztosította a szükséges ütéseket. Többnyire azonban Észak volt a felvevő. Könnyen lehet, hogy a kedvező manshelyzet miatt Kelet kizáró káróval indult, amire Dél akár kontrázhatott is. Ha erre Nyugat passzolt, akkor Északnak döntenie kell, hogy büntetővé alakítsa-e a partner kontráját vagy pikk gémet mondjon. A szkórhelyzet és a pikk találkozás mindenképpen az utóbbi felé billenti a mérleg nyelvét, így Kelet megúszta a vérfürdőt. Kőr indításra a treff szín magasításával is kényelmes a teljesítés.
 
19. leosztás

Mivel a rövid aduból csak egyet szeretnénk lopni, ezért pikk ütésre is szükség lesz a teljesítéshez, tehát el kell találni a szín fekvését. A piros színekben összesen kettőt adhatunk ki. Ha nem esik az adu dáma, akkor káróból csak egyet. Tehát a treff királyra kárót dobunk, majd a harmadik kárót ellopjuk, és reméljük, hogy az utolsó kárónk magas lesz.
Természetesen ezeket a teendőket nem akármilyen sorrendben kell végrehajtani. Treff indítás után mivel a kis treffet nem ellopni, hanem a magas pikkre eldobni akarjuk, ezért kezdjük pikk hívással a lejátszást. Ha megint treffet hívnának, akkor a kőr ásszal menjünk le az asztalra, és a magas pikkre dobjuk el a treffet, és csak ezután adjunk ki egy kárót. Most az ellenfél bármely hívására fel vagyunk készülve: az adu kontroll alatt van, és treff hívással sem tudják elvenni az asztal egyetlen kis aduját.
 
Adu indítás esetén a sikerhez az is kell, hogy Északnak csak két aduja legyen, így amikor a káró impasszal kiadjuk neki az ütést _adu ász, treff ász, pikk hívás, újabb adu, káró impassz_, akkor ne tudja az asztal utolsó aduját elvenni, amivel kárót szeretnénk lopni. Persze ha mégis három aduja van, akkor vagy már esett Dél dubló kőr dámája, vagy el is engedhetjük az egyik adu hívást a bubihoz, csak ki kell találnunk, hogy kinél van a dáma _ez az adu indítás címletéből esetleg megoldható_.
 
20. leosztás

1 major rekontra után célszerű az 1 szan licitet a minor színek bemutatására használni, hiszen egyrészt a negyedik játékosnak már úgysem lesz konstruktív lapja, másrészt a kontrázósnak gyakran nem mindegy, hogy melyik minort választják ebben a fenyegetett helyzetben.
 
Végül a többség megtalálta a pikk gémet. A parti teljesítésének kulcsa, hogy vagy eltaláljuk a treff király helyzetét, vagy kőr magasításra játszunk. Az utóbbi esetben az aduszín szolgál közlekedésül, ezért a parti elején csínján kell bánni az aduzással. Például három menet káró után adjunk egyből kőr impasszt, majd ha treffet hívnak, üssünk az ásszal, és adjunk újabb kőr impasszt, és hívjunk kis kőrt. Ha Kelet netán a kőr ütése után negyedszerre is kárót hívna, akkor azt kézben kicsivel lopjuk, és keresztlopással teljesíthetünk.
 
A senki által nem választott adu indításra mindenképp el kell találni a treff szín kezelését, mert most az ellenfél meg tudja akadályozni a káró és kőr lopást.
 
21. leosztás

A parti arról szól, hogy be tudjuk-e licitálni ezt a kitűnő esélyű kisszlemet. Ahol Kelet indulóerősnek értékelte a lapját, ott ez aligha lehetett probléma _ha kizáró pikkel indult, akkor megint más a helyzet_. Ahol Nyugat 2 szannal indult, ott az segíthetett, ha Kelet a pikkje után a treff színét is bemutatta, míg ha inkább önsplintert mondott, annak a partner kevésbé örült. A fenti licitmenetben a treff kulcslicittől Nyugat lapja hihetetlen mértékben megerősödött, már a nagyszlem lehetősége is felmerült elegendő adufigura megléte esetén.
 
22. leosztás

Talán kicsit agresszív licit bellben mans ellen Kelet lapjával 3 kőrrel indulni, de ezt Nyugat a legalább három gyorsütéses kezével és esetleges treff lopási lehetőséggel már beemelheti a gémre. A természetes pikk figura indítás után a felvevő akkor tud teljesíteni, ha az első ütést kihagyja. Ugyanis ha ezt elmulasztja, akkor az ellenfelek előtt szép buktatási lehetőség nyílik. A felvevő a második ütésben hívhat kárót, hogy a káró figurákra később treffet dobhasson, vagy hívhat treffet is, hogy szöktesse a királyt, és később lelophasson egy treffet az asztalon. Nyilván az előbbi játék az esélyesebb, de akármelyiket is választja a felvevő, Észak beüt a megfelelő ászával, pikkel ütésbe hozza a partnerét, aki egy újabb pikket hív, és Észak erre az adu dámával lop be kimagasítva egy adu ütést is.