Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Scharnitzky Péter - 2011. június 3.

Utazás a turista osztályon – IMP II.-III. osztály 7. forduló

Rendkívül hektikus játéknapon van túl a másodosztályú mezőny. A párok több mint harmada _12 pár_ szerzett vagy vesztett legalább 40 IMP-t, így jelentősen átrendeződött az állás. A zárás előtt egy fordulóval már nagyon valószínű, hogy a vezető két-három pártól már nehéz lenne elvenni a feljutást mindkét osztályban. De ez semmi ahhoz képest, amit az I/A-ban a vezető Bódis–Harangozó–Szalay trió elért az utóbbi két játéknapon: közel 160 IMP-t szereztek a nyolc oktáv alatt, ami párját ritkító.



Rendkívül agresszív Észak licitvezetése, persze az elosztása is rendkívüli. Azért az azonnali kisszlem helyett még szóba jöhetne egy sikénes ászkérdés _5 treff_ is nyilván pikk adu mellett. Így kiderülhetett volna, hogy a négy ászból _a pikk király a negyedik ász_ kettő hiányzik, emiatt már nem jó esélyű a szlem. Ha nincs pikk indítás, akkor még mindig teljesíthető a tizenkét ütés, ha eltalálja a felvevő, hogy melyik hosszú színét magasítsa. A pikk magasításhoz csak az impassznak kell ülnie, míg a káró magasítás már komplikáltabb is lehet _az adott partiban éppen nem_, így logikus választás a pikk. De miért adjunk a felvevőnek lehetőséget, hogy eltalálja a magasítandó színt? Ha Nyugat lapjával megkontrázzuk a 6 kőrt, azzal nyilván szokatlan indítást kérünk. Ilyenkor az összeemelt szín és az adu szóba sem jöhet, leginkább az asztal színe számít szokatlannak, és erre az indításra már nem teljesíthető a kisszlem.



A tankönyvek szerint két szóba jöhető aduszín közül azt érdemes választani, amelyik egyenletesebb _nem feltétlenül hosszabb_, mert ilyenkor a kevésbé egyenletes színben dobáshoz juthatunk. Ebben a leosztásban viszont egy további érv is szerepet kaphat: az ellenfél összeemelt színét pikk adu esetén a hosszú aduból kellene lopni, ami nem jelent többletütést, míg káró adu esetén nem ez a helyzet. Ha Kelet mindezeket a tényezőket figyelembe veszi, akkor a káró színt is fel kell ajánlja adunak.

Látható, hogy a 6 káró felvételhez még adu indítás után is csak a 3–2-es pikk _és a 4–1-nél nem rosszabb káró_ kell: az első adut kézben ütjük, és lopunk egy kőrt, majd pikk impassz _nem ül_. Az újabb adut most az asztalon ütjük, pikk ász, kőr lopás, treff ász, kiaduzás, és húz a pikk. A 6 pikk teljesítéséhez a kiadó aduütés miatt mindenképp el kell találni a treff impasszt.



Ha a mesterséges kétszínű közbeszólásunkat megkontrázza az ellenfél _ezáltal megnő az esélye egy későbbi kontrának is_, akkor különösen jó lenne megtalálni a vonal hosszabb színét. Szerencsére erre a helyzetre van megoldás. A segítő _a közbeszóló partnere_ rekontrázik, ha egyenlő a felajánlott színekben a hosszúsága, és ekkor a közbeszóló választ. A segítő licitálja az egyik színt, ha legalább kettő a színhosszúságok különbsége, míg passzol, ha ez pont egy. Az utóbbi esetben a közbeszóló rekontrázik egyenlő hosszúsággal _így a segítőnek módja nyílik a hosszabb színét licitálnia_, míg egy hosszúság-különbséggel a hosszabb színét licitálja. Talán úgy könnyű megjegyezni a módszert, hogy a rekontra mindkét részről azonos hosszúságot mutat. Akkor igazán hatékony ez az eszköz, ha azonos magasságon licitálható színekről van szó _pl. minorok, majorok, pirosak_.

Persze nem feltétlenül fog a támadó vonal a büntető kontra mellett dönteni. Mondhatnak pikk és szan gémet is. A 4 pikkben a szerencsétlen adufekvés ellenére is lehet tízet ütni, ha eltaláljuk a treff figurákat, és utána lopunk egy treffet, mert lesz négy kőr, kettő káró, egy treff és kettő pikk ütésünk plusz egy treff lopás. A 3 szan felvétel Kelet kezéből talán még érdekesebb kis treff indításra. Mit tegyen Észak, ha tud a partner ötös színéről, azaz a felvevő dublójáról? Ha a felvevőnek AT vagy A9 lapul a kezében, akkor mindegy, mert mindenképp lesz két treff ütése a felvevőnek, de ha KT vagy K9 vagy Kx vagy Ax lapul, akkor a 8-ast kell tenni, mert vagy kihajtjuk a magas figurát, vagy legközelebb a partner ászába esik a király _és utána a dámánkba az asztali bubi_. Így egyre lehet korlátozni a felvevő treff ütéseit, ezzel rákényszerítve, hogy kidolgozzon még egy pikk ütést is. Erre viszont lesz ideje, mivel a hosszú pikkesnél van a rövid treff, így mindenképpen teljesít.

A két osztályban összesen 13-an mondtak 4 pikket, közülük csak nyolcan teljesítettek, míg a tizenöt 3 szanból csak hét lett meg.



Nyugat lapjával fölmerülhet az információs kontra is, de a jó minőségű ötös kőr miatt jobb a 2 kőr _színhiánnyal egyébként sem jó kontrázni, mert ha a partner benne marad, akkor nem fogunk örülni_. Kelet lapja persze csak inviterős: elég lenne 2 pikket mondania, de akkor nem lenne lejátszási problémánk. Adu indításra persze nincs esély tízet ütni, de teljesen normális nagy pikkel támadni, hiszen semmi nem utalt arra, hogy az asztalon hosszabb lesz a pikk, mint az indítónál. A felvevő lop, és kárót hív, amit Dél üt, aki most már adura fordul _az újabb pikk hívás nem okoz kárt, mert megengedi az összes káró lelopását_. Ezt kézben ütjük, és kárót lopunk _esik a dáma_. Treff az ászhoz, és újabb káró lopás _Észak pikket dob_. Most már kezd kirajzolódni a kiosztás: a pikk 5–2, a káró 2–6, valószínűleg jó helyen lesz a treff király is, csak a treff bubi elhelyezkedése kérdéses. Lopjunk egy pikket, és aduzzunk ki pikkeket dobva az asztalról. Hívjunk rá a treff dámára, mert az egyetlen esélyünk még két ütés megszerzésére, hogy Délnél van a dubló treff bubi.

Négylapos a végállás. A felvevőnél egy kis káró és a treff Txx, az asztalon a pikk DB és a treff Dx, Délen a káró Bxx és a treff bubi, míg Északon a pikk K, a treff K9 és még egy fekete lap. Ha Észak beüt a treff királlyal _esik a bubi_, csak treffet hívhat vissza. Most pikkel megint megkapja az ütést _kézből káró dobás_, és a végén vagy az asztali pikk figura vagy a kézi treff T fog ütni _attól függően, hogy Észak melyiket tartotta a kezében a végálláskor_. Ha Észak hagyja ütni az asztali dámát, akkor most pikkel megkapja az ütést, még lehívhatja a treff királyt, de az utolsó ütés sorsa ugyanaz, mint az előbb.