Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2012. november 16.

The Neverending Story – csb I/A 9. forduló

Az az egyik szépség a mi játékunkban, hogy egy parti alapos elemzése néha teljesen meglepő dolgokat hozhat elő – tehát még a legjobbaknak is van hova fejlődnie…
 
 
 
 
 

 
21. leosztás
 
Pikk tízes volt a kezdés _ami egy ósdi konvenció szerint a bubit ígéri, ha nem rövid színből történt az indulás_, dáma, király, kicsi. Az adu visszahívást Nyugat ütötte, majd újabb pikket hívott – de Dél jól értékelte a helyzetet és beütött az ásszal. A treff lopimpasszal volt két treff ütése, és a két külső ász mellett keresztlopással még hat adut tudott ütni a kőr kilences szerencsés fekvése miatt.
 
A felületes elemzés szerint adu ász, adura bukott volna – hiszen akkor eggyel kevesebb aduütést szerez a felvevő, Nézzük ezt az esetet:

 
Asztalon ütve az adu visszahívást a treff királyt kell hívni, Kelet teszi az ászt, amit a felvevő lop. Pikk ásszal asztalra megy, lop egy kis treffet az utolsó adujával, majd hív egy pikket. A magas pikkre elmegy az asztali rossz treff – a hiányzó aduütést pótolta egy pikk ütés.
 
Hát ez eddig nem túl izgalmas történet, de van még benne csavar…
 
Az előbbi játéknál természetesen nem szabadott a pikk kiadása előtt lehívni a magas treffeket, mert akkor kiállt volna egy treff ütés is – meg kellett őrizni a kontrollt ebben a színben. Felmerül a kérdés, mi történik akkor, ha Nyugat az adu ász után adut hív vissza, és Kelet zseniális módon nem próbálja megütni az első treffet az ászával?
 
A felvevőnek most kárót kell dobnia _rossz helyen lévő treff ász esetén még a 4–4 treff elosztás se elég, ha Nyugat nem hívja vissza a színt – egy treff és egy pikk fellopásához, majd az utolsó kinn lévő adu elvételéhez nincs közlekedés_.
 
Tehát kárót dob, és egy nagyot sóhajt, amikor ütött a treff királya. Jöhet a dáma, ez is üt – újabb kárótól válik meg. Hogyan tovább? Ha most kiadja a pikket, akkor adu hívással vesznek el tőle egy ütést – ha előbb két treffet lop, akkor meg a pikk kiadás után az ötödik treffet ütik meg, mielőtt a magas pikkre el tudná dobni. Zsákutcába került, mindenképpen kiad még két ütést?
 
Ha nem adja fel, és megpróbálkozik a káró ász, káró lopás, treff lopás, káró lopás sorrenddel – akkor megfigyelheti Kelet szenvedését az alábbi helyzetben, amikor még dobnia kell.

 
Három színben szorult be szegény, amiből az egyik egy kis adu – ez elég ritka csemege…
 
Pikk dobásra már csak egy adu áll ki, treff dobásra csak a treff ász _hív egy treffet és nem lopja el_, ha meg Kelet a kis adujától válik meg, akkor meg kiadhatja a pikket.
 
A tanulság az lenne, hogy adu ász, aduval kellett volna kezdeni, mert akkor csak öt adu, két treff, egy káró és egy pikk ütése lenne a felvevőnek, ha meg kiadja a pikket, akkor a harmadik adu meghívásával lehet elbuktatni?
 
Itt tart a parti, amikor a felvevő a treff királyt hívja:

 
Most az se okoz nehézséget, ha Kelet nem siet ütni a treff ásszal – hagyja ütni a királyt és a dámát is. Dél ellopja a harmadik treffet, káró ász, káró lopás, treff lopás, káró lopás.

 
Ha elment az első ütésbe a treff ász, akkor is ugyanez a helyzet áll elő, Keletnél marad egy magas treff, amivel most megkapja az ütést, és bele kell hívnia a pikk villába. A felvevő most úgy szerez két ütést pikkben, hogy egyet se adott ki ebből a színből. 
 
Ha így ment volna a játék, akkor a felületes elemzés talán az lett volna, hogy a pikk indulás buktat – végtelen történet…