Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2013. április 9.

Tanmesék – Magyar Kupa 7. játékhét

Ezen a héten a hétfői játéknapot csütörtökön tartották meg, így a tanmesék megjelenése is eltolódott. Az egész zűrzavarnak az volt az oka, hogy idén a húsvét éppen hétfőre esett. A Magyar Kupában a nyolc közé jutás, a Budapest Kupában a négy közé jutás, a Káró Kupában a bennmaradás vagy a Treff Kupába kerülés volt mérkőzések tétje. Most is az utóbbiakkal kezdünk, és úgy haladunk felfelé.
 
Káró Kupa, 9. leosztás  


Ebben a partiban sok minden történhetett _és történt is_, menjünk szépen sorban.
 
A 4 kőr ellen Észak a pikk dámával indul _partnertől jön a bubi_, majd lehívja a káró királyt, amibe Dél páros számút jelez. Neki úgy fest, hogy két pikk és legalább két káró kiáll, és még treff királya is lehet a partnerének – tehát ezen a partin nem kell sokat töprengeni.
 
Tényleg nem kell.
 
A pikk bubi dobás ígérte a tízest – tehát hívni kell egy kis pikket, gondolkodjon a partner azon, hogyan lehet többet buktatni. Délnek minden világos, ő látja, hogy még egy káró nem fog elmenni, viszont a harmadik pikk hívásával el tudja tüntetni az asztali adut, és így az adu királya jelenti a bukást.
 
Tanulság: „Üssön az, aki tudja, mit kell hívni.”
 
Nem is volt teljesített 4 kőr a szkórlapon, csak egy helyen virított egy –450-es írás. Ott szűrt is sikerült beletömni a 4 kőrbe, ráadásul ott mansban volt Kelet–Nyugat? Nyilván nem, az történhetett, hogy Észak 1 szannal indult _ezekkel a lapokkal máskor sem ajánlatos_, Dél gémet mondott, és hiába volt 11 ütésük, az ellenvonalé volt az első 13_+1_ ütés!
 
A 4 kőr tehát buktatható, nézzük meg, hogy az „ennél népszerűbb” 4 pikkel mi a helyzet. Kelet a szingli kőrrel indult, Nyugaté volt az első két ütés, és az a nagy gond, hogyan tovább? A szingli káró meghívása látszik nyerőnek, hiszen a partnernél lévő káró ász, pikk ász, pikk király közül bármelyik jó lehet, míg a treff hívás esetén a treff ász vagy a treff dáma és még egy ütés kell a buktatáshoz.
 
Ezek matematikai esélyek, és ha a Keletnek dubló kőrje lett volna, akkor ezek alapján lehetne dönteni a folytatásról. De Kelet a második kőrbe dobott, és treffet kért! A Káró Kupában játszók látszólag komolyan veszik a partnerüket, egy asztal kivételével mindenhol elbukott ez a 4 pikk. A „főágon” játszók ehhez hasonló helyzetben rosszabbul vizsgáztak!
 
Káró Kupa, 16. leosztás
Ezt a partit is zömében megoldották a versenyzők, egy-két eltévelygés volt, de az tanulságos.  

 
A káró tízes indulásra nem szabad elbukni a 6 pikket, még akkor sem szabadna, ha három káró ütés kellene a parti teljesítéséhez _egyébként nem árt összeszámolni az első lap betétele előtt az ütéseinket: 5 pikk, 4 kőr, 2 káró, 1 treff vagy 4 pikk, 4 kőr, 3 káró,1 treff_. Azért rossz elengedni a káró tízest, mert 3–2 kárónál felesleges, 4–1 kárónál meg rögtön elbukjuk a partit egy lopás miatt. Ha 3–2 az adu, akkor nincs gondunk, ha valakinél négyes pikk van, akkor meg arra fogunk játszani, hogy nincs négyes kárója, viszont lehet szinglije. Teljesen leaduzunk, és úgy fejezzük be, hogy akinek négyes aduja volt, abba az irányba hívjunk egy kis kárót, hogyha idegen színt tesz, akkor a másiknál lévő kilencest be tudjuk majd villázni.
 
Csak akkor bukhatunk, ha a szingli adu mellett szingli káró volt – az adott partiban 3–2 volt az adu _és szingli volt a káró tízes_.
 
Káró Kupa, 23. leosztás  


Ezt a jó kis lapot kaptuk általános bellben a harmadik helyen csücsülve, és meglepetésként a partnerünk indult 1 pikkel, az ellenfél meg passzolt. A különböző szisztémákban különbözőképpen kell licitálni, de egy dolog mindig ugyanaz: ezzel a lappal treffet akarunk játszani, és minimum 6-ot, de inkább 7-et.
 
Ugyanis csapatversenyen vagyunk, nem MP pároson. Itt egy picikét drága dolog elbukni egy nemes szlemet, amikor minorban benne lett volna. Pároson szóba jöhet, hogy a nemest _esetleg az adu nélküli játékot_ erőltetjük, persze bukni ott se nagy üzlet, és a 7 treff ott is többet ér a 6 pikknél vagy a 6 szannál. Olyan kiosztás meg szinte nincs is, amikor a pikk játék jobb, mint a treff.
 
Az adott partiban nagy szerencséjük volt azoknak, akik pikket játszottak vagy Észak kezéből szanzadut – legközelebb már nem lesz.  


Káró Kupa, 30. leosztás  


Valamiért a treff ász indulást választottuk, néha jó egy ásszal indulni _lassan teljesen kimegy a divatból_, csak az a baj, hogy nem tudjuk, mikor...
 
A partnerünk a treff hetest tette _kicsivel kérünk_, a felvevő a hatost. Mi legyen? A felvevőnek legalább hatos pikkje van, ha hiányzik egy figura belőle, akkor az jó helyen van, az asztalon meg látunk négy tuti ütést a pirosakból. Ha még ezeken felül „belepiszkítottunk” a treffbe is, akkor ennek a partinak lőttek.
 
Csak abban bízhatunk, hogy jól indultunk _és a felvevő trükkösen a legnagyobb treffjét tette_, tehát folytatjuk a treffet. Jól tettük, a partnertől valamilyen sorrendben előkerül a treff király és a dáma is. Mit dobunk?
 
Nem mindegy?
 
Majdnem az, de mégse. Ebben a helyzetben a partnerünk kőrt vagy treffet hívhat, a többi szóba se jön. Ha megkérjük a kőrt, az annyit mutat, hogy nincs nagyobb adunk az asztalinál _vagy nem akarunk vele lopni_, ha nem kérjük a kőrt, az meg azt, hogy elé tudunk lopni az asztali adu nyolcasnak. Most 4–4 volt a treff, de ha a partnerünknek ötös treffje lett volna és harmadik pikk bubija, akkor is a treff hívás buktat, „kifúr” egy adu ütést.
 
Budapest Kupa, 4. leosztás
Egyszer már volt szó egy olyan helyzetről, ahol az átmenet rombolása céljából egy mellékszínben az AJTxx előtt lévő dubló vagy harmadik figurával az első hívásban elé kell feküdni. Akkor nem tértünk ki arra, hogy néha az aduszínben is szükség lehet ilyen típusú manőverre. Ezzel megakadályozhatjuk, hogy az első adut az ellenfél kiengedje a partnerünk figurájához, később pedig kényelmesen leaduzzon. Nézzük az összes lapot:  


A 4 pikk treff vagy kőr indulás után úgy tömhető meg, ha az első adu hívásakor Északtól a kettes, Déltől meg a király kerül az ütésbe. Sehol sem történt így _ahol Észak szunyókált, ott Dél volt ébren, és valószínűleg nem ütött az első menetben_ – de mi lett volna a parti sorsa, ha Északnál Kx, Délnél meg Qxxx lett volna aduból? Kicsit nehezebb lett volna Dél helyzete, ha Észak az adu király betételével nem segít.
 
A felvevő próbálkozhatott volna káró hívással is, az vagy jobb, vagy rosszabb – attól függően, hogy ki üti a kárót. Ha hátul ütik, és onnan hívnak adut, akkor a gyilkos eléfekvés szinte biztos, ha elöl ütik, akkor viszont könnyebben hívnak kis adut.
 
Érdekes még ebben a partiban, hogy osztott figurákra és 3–3 adura még kevésbé lenne teljesíthető – akkor nem csak az eléfekvés, a hátulról kihagyás, de a háromszori káró hívás is buktatna _eltüntetne egy adut az asztalról, így két adu állna ki_. Az adott kiosztásban viszont káró ász-káró kezdés után már bármelyik aduját hívhatja Észak:
– a dámát megüti a felvevő, lop egy kárót, majd kézből kiaduzik
– ha kicsit hív és Dél nem üt a királyával, akkor szintén káró lopás következhet
– ha meg Dél üt és visszahívja az adut, akkor teljesen le lehet aduzni.
 
Budapest Kupa, 10. leosztás  


Kőr indulás, kőr folytatás az ellenjáték, ellopjuk és tervet kovácsolunk. Sajnos a legjobb esélyünket már elvesztettük _meglógunk a szingli kőr királlyal_, de azért még ne adjuk fel.
 
Pikk ász, pikk király, kőr lopás, treff, és most Nyugat kis bajban lenne, ha J6, A975, QT86, AKT lenne a lapja. Treff ász, treff lenne a jó hívása – mert azzal csak egy ütést ad, és még mindig kiadó egy káró. Ha kárót hívna, akkor lehívnánk az adukat és a végén treffel ütésbe kerülve még egyszer bele kellene hívnia a káró villánkba. Ha meg a látványosabb kőrt hívná, akkor az asztalon lopnánk, elmenne a kézi treff, majd káró király, káró után Nyugat választhatna, hogy káróban vagy treffben ad újabb ütést.
 
De nem ez volt a helyzet, Nyugat ütött a treff ásszal, visszahívta a treffet – amit Kelet ütött, és újabb treffet hívott. Most már egy rossz kárótól meg tudunk szabadulni, csak a másikkal kell valamit kezdeni. Csak a Keletnél lévő szingli káró dáma vagy tízes az esélyünk, mivel a licit alapján Nyugatnál legalább négy darab káró van. Ezért a káró ászt kell hívni, és ha esett valami – akkor megvagyunk.  


Ezek voltak a lapok és egy kivétellel mindenki ütött tízet pikk adu mellett, de nem a fenti játékkal. Szinte mindenhol a káró tízes volt az indulás, ami megoldja azt a kérdést, amit a felvevők maguktól is megoldhattak volna _ha a licitmenet kellő támpontot nyújt hozzá_.
 
Budapest Kupa, 22. leosztás
Ez egy vicces parti, teljesen reménytelennek látszik, jobban megnézve mégsem az, de azért résen kell lennünk.  


Káró négyes indulásra Észak a káró dámát teszi, amit gyorsan megütünk. Kétszer aduzunk _Déltől jött a bubi_, majd elkezdjük hívni a pikkeket, Észak háromszor ad, és Dél nem lop. A negyedik pikkünket Észak lopja, mit dobjunk rá?
 
Három pikkje, három kőrje, egy treffje volt Északnak, ami jó eséllyel egy figura, hiszen Dél a hetedik ász-királyból indult volna, és nem a dubló káróból. Már nagyon bánjuk, hogy megütöttük az első kárót, ennél az elosztásnál már nyeregben lennénk, ha kihagytuk volna. Az ellenfelekről tudjuk, hogy kicsivel indulnak a dublóból _néha a szingliből is…_. Egy kis csellel még megpróbálkozhatunk: ha most eldobjuk a káró nyolcast, akkor Észak talán hozzánk teszi a Dél kezében lévő kilencest vagy tízest, és nem fog kis kárót hívni a király-bubi-kilences vagy király-bubi-tízes alól. Lehívja a treff figuráját, majd a káró királyt, és máris megvagyunk. A dob-lop hívásába és az asztali magas pikkbe tűnik el a kézi két rossz treffünk.
 
Zseniális az ötlet, védhetetlennek látszik a megtévesztő játékunk. Teljesíteni fogjuk a felvételt, ráadásul az ellenfél romokban fog heverni utána, hiszen sikeresen eltrükköztük a buktató kis káró hívását.  


Észak szomorúan tekintett a káró nyolcasra, így a szingli treff király lehívása után minden reményét elvesztve hívta a káró kettest, semmiképpen nem akart ütésben maradni, mert látta, hogy a következő káró hívással ütést adna. Ezután állt egy darabig a játék, mivel Dél nem vette észre, hogy ütött!
 
Persze az egész csak egy mese, a képzelet szüleménye. Sok Dél a létfontosságú átmenetét azonnal feláldozva a káró hetessel indult, és ezzel a buktatás fentebb vázolt halvány esélye is elszállt.
 
Magyar Kupa, 9. leosztás
Ez a parti főleg azért van itt, mert a Káró Kupa egy partijánál utaltam rá.  


Dél kőr ász indulása után két komoly feladatot kell megoldani a vonalnak: Észak feladata, hogy ne kérje a kőrt a negyedik bubijával, Délé meg az, hogy ezt figyelembe véve forduljon. Azt már nem nehéz kitalálni, hogy a felmagasodó asztali kárókra mennek el majd kézből a rossz pikkek, vagy esetleg fordítva. Három helyen a kőr ász indulás után megélt az 5 treff – gyanítom úgy, hogy az indító kijátszó annak ellenére folytatta a kőrt, hogy a partnere mást szeretett volna.  


Lehetséges még az is, hogy káró folytatásra a felvevő nem pikk impasszra, hanem a rosszul ülő pikk királyra és az abban a kézben lévő káró király-dámára játszott. Ekkor viszont Észak a bűnös, ha nem szunyókál a végállásban, akkor megválik a káró királyától, és a végén nem kényszerül belehívni a pikk villába.
 
Magyar Kupa, 10. leosztás  


Egy kis horror annak illusztrálására, hogy nem kell nagyon magasra menni ahhoz, hogy jóízűt bukjunk. A treff indulást ütöttük, kőrt hívtunk, majd treff, kőr, treff, kőr következett. Északnak dubló kőr dámája volt, és a harmadik kőrbe kárót dobott _nem kérte_, az asztalról meg a harmadik treffbe egy pikk ment el. Dél folytatva a sorozatot újból treffet hívott, amibe mindenki kárót adott.
 
Ha 4–4 lett volna az ellenfél treffje, akkor még megúszhattuk volna valahogy, de mit dobjunk most a következő treffbe?  


Kőrt nem dobhatunk az asztalról, de a pikkért és a káróért is fáj a szívünk – végül az utóbbi mellett döntünk. Észak megint kárót dob _már harmadszor_, így a kézből is dobhatunk már kárót, hiszen ha 5–1 a káró, akkor legalább kettőt perecelünk, de a 6–0 esetén még van remény. Akkor az egy bukás se lehetetlen, csak ki kell találnunk, hogy kinél van a pikk bubi. Most már látszik, hogy rosszul dobtunk – nem gondoltunk arra, hogy Dél lapja 4–4–0–5 lesz. Ha az összes kárót eldobjuk az asztalról, és meghagyjuk az összes pikket, akkor a pikk bubi helyzetétől függetlenül csak egyet bukunk: ütünk a három treff mellett két pikket és egy kőrt is, miközben csak két pikket, három kőrt és két treffet adunk ki.
 
Ha még óvatlanabbul játszunk _megtartjuk a kárókat itt is, ott is_, akkor viszont hármat is lehet bukni _volt ilyen is_. Tanulság talán az a partiban, hogy Kelet lapjával sem kell feltétlenül elindulni, de Nyugat lapjával is szóba jöhet a passz az információs kontra után. Ezeket a nemes színeket nem nagyon érdemes keresgélni, mert ha megtaláljuk valamelyiket, az se lesz nagy öröm. Általában sokat ront egy lap értékén, ha a figurális erő a rövid színekben koncentrálódik, a hosszú színek meg fejetlenek.
 
Magyar Kupa, 21. leosztás  


A partnerünk bell–mans helyzetben első helyen 1 pikkel indul, ellenfél passzol, nekünk meg el kell döntenünk, hogy ezt a lapot hogyan licitáljuk.
 
4 pikket nem illik mondani külső ásszal _pedig szívünk szerint ezt tennénk_, a Splinterhez meg jó lenne egy-két figurával több, és lehetőleg azok is a hosszú színünkben. A géminvit emelés viszont olyan fantázia nélküli, hiszen elképzelhető, hogy a legmoslékabb indulással szemben is gémünk van _pl: xxxxx, A, Axxx, Kxx_.
 
Tuti receptek nincsenek – a legjobb megoldás szerintem a géminvit. Azt nagyon ritkán passzolja le a partnerünk, de ha gémforszot licitálunk, akkor könnyen szlembukás lehet a kaland vége.
 
Valamiért mégis Splintert licitáltunk, persze a partnerünk nem állt meg szlem alatt. A kőr király indulás után leterítettük a lapjainkat, a partnerünk halkan megköszönte, de érződött a hangján, hogy nem egészen erre számított. Miközben kisunnyogtunk a büfébe, egy pillantást vetettünk a lapokra:  


Elég nagy lapja volt, és már az 5 se volt benne, kiállt a káró ász és két kőr. Szerencsére nem káróval indultak, így egy bukással kevesebb lesz.
 
Miközben a kávénkat kevergettük, valami az eszünkbe jutott. Az indulást megütve egy menet adu után három treff hívás következhet, és ha nem 6–2 a treff, akkor a harmadikba elmegy az asztali káró. Káró lopás, adu, káró lopás, és ezek a lapok maradnak:  


Jé, egész jó eséllyel meglehet a szlem. Akár KQ, akár KQx volt az indító kijátszónál, eliminált helyzetben kerül az, aki most a kőr hívást megüti.
 
Tanulság nincs, talán csak annyi, hogy az asztaltól messze gyakran jobb ötleteink támadnak, mint amikor a lapok a kezünkben vannak.