Befejeződtek a selejtezők, és ezzel lassan végére érünk a tanmeséknek is. Érdekes és tanulságos partik viszont még maradtak az utolsó játéknapra is.
Hétfő, 3. leosztás
Indulás a káró király – készítsünk tervet.
Idézzük fel a licitmenetet, és tegyünk fel két kérdést. A célravezető kérdéseket nem mindig könnyű megtalálni, de a válaszok általában már nem nehezek.
– Miért nem indult Dél a pikk ász-királyából? _– Mert valószínűleg nincs nála mindkettő_
– Passzolt volna Észak az 1 treffre, ha két királya van? _– Valószínűleg nem_
Ezek után Dél szingli adu királyát nem nehéz beejteni. Ahol treff volt az indító kijátszás, ott hasonló volt a helyzet, ahol meg a pikk ász, ott Észak nyilván megkérte a királyával, és a pikk folytatás még jobban tisztázta az adu király helyzetét. Ha ezek után a harmadik pikket is meghívták _a kicsit_, akkor arra el kellett dobni az egyik kárót, később a felmagasodó ötödik pikkre meg majd a másikat _ekkor még Dél dubló adu királya esetén is lehet teljesíteni_.
Ha Dél a pikk ásszal indul, és Észak van olyan okos, hogy nem kéri meg a színt, az a gyilkos ellenjáték _persze Délnek fordulnia kell káróra_. De ez akkor sem követendő példa, ha most eredményes. Néha-néha lehet így aratni, de hosszú távon nem lesz jó, ha mindig átverjük a partnerünket.
Hatan elbukták ezt a 4 kőrt – biztos nem így ment a licit.
Hétfő, 16. leosztás
Itt egy múlt heti partinak a testvérkéje. Dél lapja most is eléri a riverzhez szükséges erőt, de kicsit pesszimistán lehet úgy is licitálni, ahogy az ábrában látszik. Sokan tudják, hogy az ehhez hasonló helyzetekben be kell mutatni a hármas kőrt _ha a négyes kőrt már tagadtuk_ – de olyan ritkán fordul elő ez a helyzet, hogy néha el is feledkezünk róla. Az emlékezetünk frissítése céljából született meg az ábrában látható licitsorozat.
Ha Dél 3 kárót licitál az 1 szanra, akkor Északnak a 3 szan és a 4 pikk között kell választani, és az üres kőr ász meg a szingli káró erősen a 4 pikk felé billenti a mérleget. A 2 káró viszontválasz után pedig valószínűleg 4 kőr lesz a felvétel _esetleg 3 szan_ – a 4 pikk biztos nem kerül szóba.
Most éppen mindhárom gémet meg lehet csinálni. A 3 szant választók jártak a legjobban – csak a kis káró indulás okozna némi izgalmat a partiban. A 4 kőr is megél _még Észak kezéből is megvan, ha elég óvatosak vagyunk, és a pikk indulást megütjük az ásszal, majd kétszer aduzunk, és hívunk egy pikket_.
A 4 pikk kicsit zűrös, de ha nem aduzunk _miért is tennénk_, akkor az is meglehet. A treff ász indulás, majd treff folytatás után _kőrt dobunk_, lehívunk két kőrt, két kárót és lopunk egy kárót az asztalon. Az asztalról hívunk, és ezek maradtak:
Megpróbálhatunk aduzni reménykedve a 3–3 pikkben, de azzal most nem jutunk révbe. Csábító a magas treffre eldobni a kárót, majd aduzni, de kiszimatolhattuk, hogy Nyugatnak dubló treffje van _a treff ásszal indult és folytatta_. A kőr elosztást is sejthetjük, a második kőrbe Kelettől jött a dáma, és ha a bubi is ott lenne, akkor talán Nyugat a két kis kőrjéből indult volna. Tehát Nyugatnak valószínűleg hármas a kőrje, akkor viszont lophatunk egy kőrt, majd hívhatjuk a negyedik kárót. Ha Nyugatnál fogyott el a káró vagy nála van a pikk király, akkor lopunk az asztali bubival. Ha ez sikerült, akkor a maradék négy kézi aduból biztosan ütünk kettőt.
Érdekes megfigyelés, hogy ha 4–2 az adu és impasszban ül az adu király, akkor könnyen elbukhatjuk a partit, a „rossz” elosztásnál viszont vidáman megélünk.
Hétfő, 21. leosztás
Káró indulás után kilőjük a kőr ászt, majd aduzni kezdünk. De hogyan?
3–2 elosztásnál nem adunk ki egynél több adut, tehát csak a 4–1 elosztás az érdekes. Nyugatnál lévő négy adu esetén mindenképpen Keletnél kell lenni a dáma-bubi-kilences közül az egyiknek, a Keletnél lapuló négy adut viszont meg lehet fogni akkor is, ha Nyugat szingli aduja egy figura, de akkor is, ha nem. Előbbi esetben az ászt kell hívni elsőre, az utóbbiban meg kicsit. 2:2 a találati arány _szingli dáma vagy bubi, és vele szemben a szingli ötös vagy hatos, a kilencesre mindkét játék jó_.
Ha Keletnél van szingli adu, akkor viszont kézből kicsit kell hívni elsőre, és nem az ászt.
Ez eddig rendben volna, kicsit hívunk a kézből. Ha viszont az első pikkbe figurát tesz Kelet, akkor azt ütni kell, és most válaszút elé kerülünk. Ha lenne biztos lemenetünk, akkor kézből hívnánk a következő adut, és vagy megszökne a tízesünk, vagy később az asztalra kerülve bevillázhatnánk Nyugat kilencesét. Így viszont döntenünk kell: ha a szingli figurát tették be, akkor most adut kell hívni az asztalról, ha QJ9x-ből feküdtek elénk, akkor meg nem.
Bármilyen fura, de Kelet jó játéka az, ha betesz egy figurát a kis adu hívásba – ráadásul annyira gyorsan, hogy az ne legyen árulkodó. Kelet részéről most nagy „színjáték” lenne az, ha a szingli adu figuráját némi hezitálás után helyezné bele az első hívásba. Persze ezt nem érdemes megpróbálnia, hiszen az így elbuktatott partit úgyis elvenné tőle a zsűri, és még egy-két megjegyzést is el kellene viselnie az etikátlan próbálkozása következtében.
Egyetlen asztalon lett meg a 4 pikk, a 3 szanok meg leginkább pikk indulásra éltek meg, valószínűleg 2 szan–3 szan licitmenet után.
Hétfő, 28. leosztás
A kőr ász indulás után _Dél páratlan számú kőrt jelez_ Észak kárót hív, amit megütünk, és most alaposan végiggondoljuk a partit. Megvan a terv?
Megadhatjuk az impasszokat a fekete királyok ellen – de akkor kiadhatunk egy kőr mellett egy treffet és két adut. Ha megpróbáljuk keresztbe lopni a partit, akkor 2–2 adunál százszázalékos a teljesítés, 3–1 adu esetén _ha nem esett az ászba a király_ csak arra kell ügyelnünk, hogy idő előtt ne tudjanak adut hívni, mivel a három rossz kőrünkre van három kis adu az asztalon. Egy kőrön kívül csak két adut fogunk kiadni, semmi mást. A legjobb játék rögtön kőrt lopni, pikk ásszal kézbe, újabb kőr lopás, treff ász, treff lopás, majd lelopjuk az utolsó kőrünket, amit akár felül is lophatnak.
Minden asztalon pikket játszottak és sokkal többen ütöttek csak kilencet, mint ahányan tízet. Talán párosversenyen képzelték magukat a versenyzők, és megadták az impasszokat, hátha úgy szürt _szüröket_ csinálnak? Nem féltek attól, hogy a tanulságos esetek között terítékre kerül majd ez a parti, ha elbukják?
Kedd, 4. leosztás
Úgy gondolom, ehhez a licitmenethez nem kell sok magyarázat. Dél tudja a partneréről, hogy hosszú treffje és rövid kőrje van, nagy lappal. Vajon miért megy ki a kilenc ütéses 3 szanból a 11 ütéses 5 treffbe?
Mert nem kőrben vannak a figurái, és valószínűleg van egy rövid színe is. Ha az a káró, akkor nagyon jó, ha a pikk, akkor egy kicsit kevésbé, de még akkor se reménytelen a szlem. Ilyesmi lapokat képzelhetünk Észak helyén ülve a partnerünk kezébe: x, xxxxx, Kxx, Qxxx vagy QJxx, Jxxx, x, Qxxx.
És ezek voltak a valóságban:
Sima 12 ütés, de senki nem mondott szlemet a mezőnyben. Persze sok helyen Kelet belepiszkíthatott a licitmenetbe az 1 treffre leadott kontrájával, ami után Délnek védekező emelésre támadt inkább kedve az 1 kőr licit helyett. Ezt a megoldást most kivételesen elég jogosnak tartom, csak érdekesség, hogy még egy ilyen lappal is a saját vonalat zavarja meg az ugra-bugra, és nem az ellenfeleket.
Kedd, 13. leosztás
Több érdekességet is fellelhetünk ebben a partiban, nézzük a teljes kiosztást:
Kelet 1 kőr indulása után Dél vagy kétszínű közbeszólást választ, vagy 1 pikket licitál. Ez utóbbi mellett szól a hatos szín és a rejtve maradó elosztás, az előbbi meg nem csak az ellenfeleknek nyújt információt, de a partnernek is.
Üljünk át most egy kicsit a másik oldalra. Passz–1 kőr–1 pikk–2/3 kőr után nincs nagy ingerünk licitálni ezekkel a lapokkal. Ha viszont a partnerünk a fekete színeket ígéri, akkor a kettős találkozás miatt könnyen lehet, hogy jó lesz a mentésünk, tehát megkockáztathatunk egy 3 pikk licitet. Ha Dél 2 kőr licitje a pikk mellett egy ismeretlen minort jelent, akkor még jobb a helyzet_!_, hiszen a káró mellékszín esetén még értékesebb lapot hozunk.
Most éppen mindkét nemes gém benne van, de ha csak az egyik lenne benne, akkor is mondanunk kellene 4 pikket a 4 kőrre. Ha mindkét nemes gém bukik, akkor persze jobb lett volna passzolnunk, de mindent nem találhatunk ki mi se.
Nézzük a játékot:
– A 4 kőrt úgy lehet elbukni, ha volt pikk emelés, és pikk ász, pikkel kezd az ellenfél. Valamikor a felvevő káró ász, kárót fog hívni, és akkor Északnak először a bubit, majd a kilencest jó tennie, persze hosszas habozás nélkül. A felvevő ekkor JT9-et gondolhat nála, és kiad két kárót meg még egy treffet is.
– A 4 pikkben érdekes módon akkor is meg lehet élni, ha a kőr indulás után kárót hívunk, és rosszul megyünk el. Az újabb kőr hívást megütve asztali átmenet hiányában le kell hívni a pikk ászt, hátha esik a király. Most jó ötletnek látszik kárót hívni, hogy a káró ász helyzetéből a treff szín fekvésére következtetéseket tudjunk levonni, de ez nagy hiba lenne. Meghívnák a harmadik kőrt is, és a treff ász ütés után a negyedik kőr hívással elbuktatják a partit, mert az adu tízes ütni fog. Magunknak kell tehát megoldani a feladatot, a treff szín kezelését. Két helyen szürt is csináltak a 4 pikkben, mindkét minor színben a királlyal kell elmenni hozzá, de az első sikeres elmenet után a második már nem olyan nagy kunszt.
Talán olvastak valamikor egy cikket: „Harmadik helyen a legnagyobbat…”
Kedd, 14. leosztás
Néhány Észak – ha sem Kelet, sem Nyugat nem indult el előtte – ezt a lapot 1 szannal indította _csak a bohó ifjúság hajlik az ilyen kalandokra, jómagam meg csak azért, mert már annyira szenilis vagyok, hogy néha ifjúnak képzelem magam…_. Mindenesetre igen nehéz perceket élt át Észak, amikor a 3 szanban Kelet kis kőrrel indult. Ha hatodik figurából jött, akkor be kell ütni az ásszal _és Nyugat dubló figurája blokkolni fogja a színt_, ha az üres király-dáma alól indult kicsivel, akkor meg el kell engedni a kőrt.
Kedd, 22. leosztás
A licit most kivételesen nem fiktív, a keddi csoportok meccseiről rendszeres jelentéseket adó segítőktől származik – ezúton is köszönet Szabados Erzsinek és Kuttner Gyurinak. A licitben a 2 treff a nemeseket ígéri, a 2 szan relé, a 3 treff minimumot jelent.
Szóval a gémig könnyen el lehet jutni, ha Dél a két „jó” színét nem rejti véka alá, de talán akkor is, ha passzol az első licitkörben.
A treff király indulás után odáig könnyű a játék, hogy káróra ledobjuk a rossz treffet _a királyba Kelettől jön a dáma_ – de hogyan tovább? Ha szlemet játszanánk, könnyű lenne a helyzet: 3–2 adu és a kőr dáma bevillázása kellene hozzá _a pikk király-dáma nem lesz Nyugatnál_.
Most viszont nem kell a maximumra játszani, tehát lehetünk óvatosabbak is, kezdhetjük a kőr színnel. Kőr király, kőr bubi – puff, jön ez a dáma is Kelettől. Vigyázat, ilyenkor szoktunk butaságot csinálni, amikor azt hisszük, hogy nincs már feladat! Ha most pikk ász, pikket hívunk, akkor az egy kézben lévő KQ8x betesz nekünk, elveszik a kézi adukat, és utána az asztal utolsó aduját is elfogyasztják a treff hívással. Minden jó, csak ez a játék nem. Ha például kis kőrt lopunk, és azt egy adu figurával lopják felül, akár a treff hívást is felüllophatják, és a következő kőrt is _lehet Kelet lapja K, Qx, QJx, KQJxxxx vagy KQ, Qx, Qx, KQJxxxx_ – még akkor is csak három adut adunk ki. Ha mégsem lopják felül a kőrt, akkor most már üthetünk az adu ásszal, és hívhatjuk a kőröket – bármilyen 4–1 adura megvagyunk.
Már megint az adu ász a főszereplő – de most sem szabad idő előtt a színre lépnie.