Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Scharnitzky Péter - 2014. november 30.

Ne mondj csütörtököt – csb III. osztály 13. forduló

A sorsolás szeszélye folytán az utolsó fordulóra maradt az osztályt vezető két csapat rangadója, amely után helycsere történt az élen. A bridzsben a csapatverseny számolásának sajátossága _a gólkülönbség számít, nem a győzelem_, hogy a bronzérmes mindössze egy vereséget szenvedett, míg az előtte végzők hármat, illetve ötöt. Hasonló „furcsaság” történt a legmagasabb osztályban is, ahol a GAMAX az összes meccsét megnyerve is csak ezüstérmes tudott lenni. Nézzünk néhány érdekes leosztást az utolsó fordulóból.
 
7. leosztás  


Észak adu indítással okozza a legkevesebb kárt a vonalának, és ugyanez vonatkozik a partnerére is a második hívásnál. Innentől kezdve a felvevő térfelén pattog a labda. Minden színben van kiadó ütése, sőt pikkben akár kettő is, mivel Délnek aligha lesz két ásza, viszont a dámát ő tartja, különben már hívta volna a pikket. Szerencsére van a kőrökben többletütési lehetőség, tehát ezt a színt kell először hívni. Ha Észak ütni akar egy kőrt, akkor most figurát kell tennie, így már könnyen kidolgozható két dobási lehetőség. Észak szemszögéből nézve fenyeget, hogy a felvevő eldobja mindkét pikkjét, és csak egy-egy treffet, kárót és kőrt ad ki. Ha ezt megelőzendő lehívja a pikk ászt, akkor viszont nem pikkeket fogunk dobni a kőrökre, hanem kárókat, így egy-egy pikk, kőr és treff kiadóval lehet teljesíteni.
 
Ha mindezeket előre végiggondolva Észak úgy dönt az első kőr hívásnál, hogy lemond a vonala kőr ütéséről, és kicsit tesz _így a felvevő ugyan nem ad ki kőrt, de nem lesz dobási lehetősége sem, ha Észak később a második kőr hívásba persze figurát tesz_, akkor a felvevő csapást válthat, és káró ász-király-tízes hívással egy kárót tud fölmagasítani, amire egy pikk vesztőtől szabadulhat meg, és egy-egy treff, pikk és káró kiadásával ér célba.
 
14. leosztás  


A fenti licitmenetet semmiképp nem gondolom követésre ajánlhatónak, csak azt szeretném ebben a partiban megvizsgálni, hogy teljesíthető-e a treff kisszlem, ha tudjuk, hogy a hiányzó figurák a közbeszóló Északnál keresendők. Mi a terv?
 
Mint az előző partiban, most is az adu indítás a legkevésbé önveszélyes. A teljesítésre az egyik esély, hogy négy pikket lehet ütni, mert Északnak pontosan három lapja van a királlyal. Ekkor egy impasszal és egy lopással magasítható a szín, amire az összes vesztő kőr _vagy káró_ eldobható. Ez nagyon speciális eset, szerencsére van más lehetőség is: mi lenne, ha nem kőröket, hanem kárókat dobnánk a magas pikkekre, majd káróval kényszerhívásba hoznánk Északot? Ehhez csak két dobásra van szükség, tehát Északtól a fentin kívül a dubló vagy szingli pikk király is jó lesz.
 
De óvatosan játsszunk az elején, nem szabad még kiaduzni, mert az adura szükség lehet a közlekedéshez. A második ütésben adjuk meg a pikk impasszt, és hívjuk le a pikk ászt is, amibe kárót dobunk. Ha esik a király, akkor még egy menet adu után hívjuk le a bubit, amibe szintén kárót dobunk, és most káróval üttetjük Északot, akinél csak piros színű kártyák maradtak. Ha a pikk ászba nem esik a király, akkor lopjunk egy pikket _most már esnie kell a királynak, különben bukni fogunk_, csak most aduzzunk másodszor az asztalra jutva, majd a pikk bubi jön, és a káró hívás.  


21. leosztás  


A belicitált kőr indítással az ellenfél elvette a hosszú kárókhoz az egyetlen külső átmenetet. Hogyan próbáljunk meg teljesíteni? Két lehetőségünk maradt: vagy aduval megyünk le a magas kárókért az asztalra _ehhez kell a 3–2-es treff elosztás_, vagy a káróknak önmagukban húzniuk kell _ekkor az impassz eleve jobb esély, amit Nyugat kizárása tovább erősít_.
 
Először teszteljük az adut: hívjunk le mindkét kézből egy-egy magasat kézben végezve. Ha nem egyenletes a treff, akkor kiaduzunk, majd bízzunk a káró impasszban és az egyenletes elosztásban. Ha 3–2-ben oszlik a treff, akkor többféle káró elosztásra is teljesíthetünk. Egyenletes káró esetén káró ász, káró lopás, aduval az asztalra és húz a káró. Ha viszont 4–1 a káró, akkor káró impassz, káró lopás, aduval az asztalra és húz a káró. Vegyük figyelembe, hogy a kizárás miatt az egyenlőtlen káró esélye a szokásosnál nagyobb.
 
Amennyiben Dél a saját hosszú színét választja inkább adunak, tehát 6 káró a felvétel kőr indításra, akkor treffel menjünk le az asztalra, és adjuk meg az adu impasszt. Ha ül, és húz az adu, akkor szürt ütünk. Ha ül, de 4–1 az adu, akkor már csak az segít, ha Keletnek egyúttal négyes treffje is van, mert időben el tudjuk dobni a treffekre mindkét vesztő major lapunkat a kézből. Érdekes módon az 5 káró felvételt is hasonlóan kell játszani kőr indításra, hiszen az ellenfél kibontotta a második ütését is az indítással, tehát nem adhatunk ki adut. Ez is egy érv amellett, hogy belicitáljuk a kisszlemet. Mint látható, a konkrét partiban barátságosan feküdtek a lapok:  


24. leosztás  


Ez a parti szép példája annak, hogy miért érdemes kettős színtalálkozás esetén többnyire az egyenletesebb színt adunak választani: az egyenlőtlenebb színre lehet dobni. A 6 kőr felvételt gyerekjáték teljesíteni egyenletes adu esetén, mert a lopásokkal együtt lesz legalább öt adu ütés az öt pikken és a két ászon kívül. A 6 pikk _vagy a 6 szan_ már keményebb dió.
 
Megpróbálhatjuk megszöktetni bármelyik minor dámát, de nem próbálkozhatunk kétszer _treffben van tízesünk is, így ebben a színben játszhatunk akár Kelet bubijára is_. Sokat segíthet, ha a Nyugat a minorokat licitálta, mert igaz, hogy így egyik szöktetés sem kecsegtet sikerrel, de cserébe kipróbálhatunk egy végállást: hívjuk le az összes major lapunkat dubló ászt tartva a minorokban Északon, dubló dámát Délen. Mit tart Nyugat? Ha nem szinglizi le egyik királyát sem, akkor ő is dublókat tart. Most bármelyik színből hívhatjuk az ászt majd kicsit, a végén a másik szín hívását engedjük el a dámához. Ha leszinglizi az egyik királyt, akkor értelemszerűen ezt az ászt hívjuk, és még ütünk a dámával is. Kelet minor indítására is ugyanez történik, ha az ásszal ütünk, majd lehívjuk az összes major lapot. Valószínűleg a pikk szlemek azért buktak el, mert a Nyugatok passzoltak, így a felvevők kénytelenek voltak a sötétben tapogatózni, de nem okolhatják ezért a sorsot, mivel nem a megfelelő színt választották adunak.
 
29. leosztás  


Ebben a partiban egy furcsa színkezelési feladatot fedezhetünk föl. Hogyan kell játszani a következő színt _8732 vs. A654_, ha a feladat az, hogy az ász mögötti ellenfél nem üthet? Két nagy treff után adura vált az indító kijátszó. Aduzás után sajnos mindenképpen ki kell adni még két kőrt, ezért hiába szökik a pikk dáma, ezt a manővert már nem engedheti meg magának a felvevő. Az egyedüli esély Észak kényszerhívásba hozása.
 
Ehhez az szükséges, hogy 3–2-es kőr eloszlás mellett nála legyen a mariázs. Ha ez ráadásul dubló, akkor nagyon egyszerű a játék, mert aduzás után kőr ász, kis kőrt kell hívni _a kétszer kis kőr is jó_, és Észak tehetetlen. Észak KDB-ja ellen viszont arra kell vigyázni, hogy ne a harmadik menetben üssünk a kőr ásszal. Kicsit bonyolultabb a helyzet, ha Északnál van egy harmadik, kisebb kőr is, mert ekkor úgy kell játszani, hogy Dél ezt a kis kőrt ne üthesse át, mert akkor pikk hívással elbuktatja felvételt. Tehát a kőrt mindig kézből kell hívni, és ha Észak kis kőrt tesz, akkor az ásszal kell ütni, ha nagyot, akkor viszont ki kell hagyni. Utóbbi esetben csak kőr visszahívás jöhet szóba. Most el kell találnunk, hogy eredetileg dubló vagy hármas kőrje volt-e Északnak, hogy semmiképp se Dél üssön.
 
Érdemes megjegyezni, hogy ha Északnak dubló Kx-et osztottak, akkor megmenekülhet, ha az első kőr hívásba a királyt teszi.
 
Ha nem a kárót, hanem a kőrt választottuk adunak, akkor alapvetően ugyanez a játékterv, csak most aduzás előtt kell elvenni az ellenfelek káróit, tehát ebben az esetben szükségünk van az egyenletes káró elosztásra is.