Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Scharnitzky Péter - 2014. november 9.

Ne mondj csütörtököt! – III. osztály 9. forduló

Kezdjük a kilencedik fordulóra való visszatekintést két olyan egymást követő partival, amiben hasonló megoldással lehetett hazavinni az összes ütést. Akinek az elsőben esetleg nem sikerült, rögtön a következő partiban javíthatott.
 
13. leosztás  


Ritkán fordul elő, hogy standard 2 treff indulásra alkalmas lapot tartva a partner elindul az 1-es magasságon. A kulcslapok kiderítése után tudjuk, hogy a partnernek még lesz 2–4 pontja, ezért optimistán nagyszlemre vállalkozunk. 11 biztos ütésünk van, és ha a pikk húz, akkor nincs miről beszélni, ezért gondolkodjunk el, hogy milyen teljesítési lehetőségünk van, ha csak három pikk ütés szerezhető meg. Ekkor a minorokban kellene még kettőt ütni: az egyik lehetne a treff impassz, de nincs direktben még egy esély, csak valamilyen beszorítás. Az utóbbihoz viszont nem szabad túl korán tesztelni a pikk színt, mert nem tudjuk, hogy mit dobjunk a harmadik pikkre _a másodikra dobhatunk kárót_. Először a kőröket hívjuk, mert egy pikket nyugodtan dobhatunk, és nézzük, hogy ki mit dob. Nyugat megvált két kárótól.
 
Pikk-káró vagy pikk-treff beszorítás működik bármelyik ellenfél ellen, csak először a másik olcsó szín ütéseit kell lehívni _pikk-káró esetben sajnos a treff impasszt is előbb kell megadni, mint hogy a pikket tesztelni tudnánk, és ezt nyilván nem akarjuk_. Treffel és káróval csak Nyugatot tudjuk szorongatni. A különböző beszorítási esélyeket persze nem lehet egyszerre megjátszani, a harmadik magas pikk lehívásakor dönteni kell, hogy mit dobjunk. Az adott partiban a pikk-káró beszorítás működött.
 
14. leosztás  


Ebben a partiban sok múlt azon, hogy mennyire kidolgozott a licitrendszerünk a kulcslapok kiderítésében. Általában azt az elvet szoktuk követni, hogy a jóval erősebb kéz kérdez, de itt ez egy másik elvbe ütközik: az elosztásos lappal rendelkezőnek érdemes kérdeznie, mert ő látja, hol van_nak_ a rövid színe_i_, mit kell a partnernek figurákkal lefednie, és mit nem. A fenti kitalált licitmenetben kiderül az erős lapról a három ásza, a nemes királyai, a kőr dámája. Ez 20 pont. Tudjuk továbbá, hogy nincs káró királya, káró és pikk dámája sem. Tehát lesz még pár bubija is. Nekünk a kőr kellene igazán _természetesen a treff mellett_, a pikk egy impasszra lenne jó, a káró viszont alig használható.
Ha mégis elcsábulnánk, akkor a nagyszlemet treffben kell bemondani, mert ott még a káró lopások jól jöhetnek a magasításhoz vagy akár egy beszorításhoz. Egyenletes adu esetén elég lenne az egyenletes káró elosztás. Mivel most négyszer kell aduzni, ezért csak két adunk marad lopásra, ami elég lenne rövid király-dáma esetén, de most nem. Az utolsó mentsvárunk egy káró-pikk beszorítás, amihez az szükséges, hogy az utolsó káró mellett legyen bármelyik ellenfélnél a legalább ötös pikk vagy Keletnél legyen az utolsó káró és a pikk figurák. A szan nagyszlem még rosszabb esélyű, mert abban a hosszú káró feltételt káró király-dámára kell szűkíteni. Ráadásul mindkét esetben máshogyan kell dobni az utolsó treffre, igaz a második esetben Keletnek a kritikus helyzetben már figurát kell tennie, ami árulkodó.
 
2. leosztás  


Csak a felvevővonal lapjait látva nem tűnik jónak az adu nélküli gém választása, mert a szingli piros királyok nem eléggé segítik a piros ütések kidolgozását. Mégis azok jártak jól, akik a szan gémet választották, mert a pikk szín jó elosztása _7–1_ miatt teljesítettek. A hét fekete ütés mellé kőrből kell megszerezni a hiányzó kettőt, mert az jobb minőségű _a kőr kilences kulcslap_. Mivel a hosszú pikkesnél csak egy kőr beütés van, elvehetetlen a kilenc ütés, ha a pikk indítást nem hagyja ki a felvevő. Általában persze ilyen pikkből ki szoktuk hagyni az indítást _védekezve a 6–2-es elosztás ellen_, de ezt most nem tehetjük, hiszen a piros színekben négy gyors kiadó ütésünk van.
 
Nézzük meg, hogy mi lett a sorsa a minor gémnek. Látszólag gond nélkül teljesíthető a kőr lop-impassz segítségével. Ütünk a lopásokkal hat adut, két pikket és három kőrt, miközben kiadjuk a két piros ászt. Mégis az összes treffet játszó felvevő bukott. Vajon mi történhetett?
 
Azonnali lopás nincs a partiban, keresztlopásra játszani reménytelen _valamikor ütne az adu bubi, ráadásul a pikk királyt is ellopnák_, és a kőr magasításhoz szükséges három asztali átmenet is rendelkezésre áll: egy az indítás megütéséhez, egy a lop-impassz megadásához a kőr ász kiadása után, a harmadik pedig a felmagasodott kőrök lehívásához. Vagy várjunk csak! Az ellenfél mégiscsak tud közlekedési problémát okozni, ha a szingli kőr királyt nem üti meg. Most ugyanis nem tudjuk folytatni a színt, illetve már két lop-impasszt is adhatunk _amiből csak az egyiknek kell ülnie_, de ehhez eggyel több átmenet kellene, az viszont nincs. Általában örülni szoktunk felvevőként, ha egy színjátékban ütünk a szingli királlyal _és nincs nálunk az ász_, de most csak gratulálhatunk az ellenfélnek, hogy ezzel a zseniális ütéskihagyással buktatták el a gémet.
 
19. leosztás  


Dél lapjából automatikus a pikk figura indítás, így azonnal kidolgoznak a védők két pikk ütést, és a bukás elkerülhetetlennek tűnik, mégis néhány felvevőnek sikerült teljesíteni. Vajon hogyan?
 
Nyilván a királyt nem szabad rátenni az indításra, és később sem. Dél a második pikk ütés után válaszút elé érkezik, hogyan folytassa? Még egy pikket már nem hívhat le, hiszen a felvevő kilopná a partner ászát. Azt az olcsó színt kell hívni, amelyikből a partnernek királya van. De melyik lehet az? Sajnos a barátunk nem tudott segíteni, mert az első ütésben nyilván kérés-nem kérés jelzés van, utána pedig már nem volt választása.
 
Most a káró hívás vezet a bukáshoz, és talán az ásszal érdemes kezdeni, hogy egyértelmű legyen a partner számára a helyzet. Viszont ha a felvevő lapja csak kicsit más, mondjuk xx, ADBTxx, Kx, xxx, akkor csak a treff hívás buktat, különben káró impasszal és a pikk királlyal teljesíthet _mindkettőre treffet dob_. Az adott partiban viszont a treff hívás töm, mert a pikk ász kilopása után két vesztő kárót is el lehet dobni.
 
22. leosztás  


Ezt a gémet leginkább treff ütésekkel lehet teljesíteni _persze lehetséges, hogy négy kárót, és két-két nemes ütést is begyűjtünk, és azokhoz már elég csak egy treffet szerezni_. Sajnos csak egy biztos asztali lemenetünk van, ezért nem érdemes treff impasszra játszani, mert az eleve csak a dubló dáma esetén segít, de még akkor is elblokkolhatja az ellenfél a színt. Ha kézben ütünk, tegyük ki bátran a treff királyt. Az a fő elképzelésünk, hogy ütünk négy treffet, két-két pirosat és a pikk ászt, miközben ők ütnek két treffet, a kőr ászt, és legfeljebb egy pikket. Így feltehetően háromszor is ki kell majd adni az ütést.
 
A legvédtelenebb színünknek a pikk tűnik, nézzük meg, mi történik kis pikk indításra: tegyünk az asztalról kicsit. Ha szökne a dáma, azt később is megpróbálhatjuk. Nyugat tízesét üssük meg, és tegyük ki a treff királyt. Kelet újabb pikket hív. Most dönteni kell, hogy melyik figura alól hívott kétszer is kicsit Kelet. Ha a királyra tippelünk, akkor a dámát kell tennünk, ha a bubit gyanítjuk Keleten, akkor viszont a kilencest. Tegyük fel, hogy jól döntöttünk, és folytatjuk a treffet, az ellenfél pedig a pikket. Most már csak annyi szükséges a teljesítéshez, hogy a kőr ász ne a hosszú pikkesnél legyen. Nyitott lapokból persze látjuk, hogy még ennyi sem kell, mert a káró színben négyet is üthetünk, de ennek kipróbálását nyilván nem fogjuk megkockáztatni, hiszen ha nem sikerül, akkor mindenképpen bukunk.
 
Érdekes módon a nekünk első látásra legkedvezőbb káró indítás okozhat fejfájást, mert idő előtt ki tudják lőni az egyetlen biztos asztali átmenetünket. De most is tudunk kilencet ütni: az indítást kézben ütjük kényszerűen elblokkolva a káró ütéseinket. A treff ász kiadása után az ellenfél konzekvensen megint kárót hív, amivel letesz az asztalra. Ne ijedjünk meg, folytassuk a treffet _egyébként sem csinálhatnánk mást_. Szerencsére Nyugat üt, és nincs jó hívása, mert elfogytak a kárói, így minden hívással kénytelen leengedni az asztalra.