Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Scharnitzky Péter - 2014. szeptember 28.

Ne mondj csütörtököt! – csb III. osztály 2. forduló

Nem túl gyakran kapunk nyolcas hosszúságú színt, és ilyenkor sokszor gyorsan nagy magasságba ugrik valaki _mert persze az ellenfélnek is nagyon gyakran van ilyenkor hosszú színe_, aztán nehéz eldönteni, hogy ki kit ment, igazából kinek hány ütés jár. Az esetleg elrontott parti után sokszor gondoljuk, hogy majd legközelebb jobban döntünk, mert még több szempont jut eszünkbe, amit figyelembe veszünk, de mire ez a legközelebb eljön, addig sok idő eltelik, az erős fogadkozásokra már kevésbé emlékszünk…

Most nem így történt, ugyanis a Dél helyén ülő játékosok két egymást követő partiban kaptak majdnem hasonló erősségű nyolcas színt _ráadásul mindkétszer ugyanúgy kőrt_ és lapot. Lehetett javítani, ha előszörre nem sikerült.
 
14. leosztás  


Érthető, hogy több helyen magasabbra is mentek, de sok helyen hagyták a 4 kőrt játszani. Nyilván sok Kelet úgy érezte, hogy a mindössze 10 figurapont miatt nincs indulóereje, pedig a hosszú színeit vezető AK9 és KT9 nagyon jó figurakoncentráció. Ők most nagyon rosszul jártak, mert ki sem derült a pikk színtalálkozásuk, hiszen Nyugat a passzos partnerrel szemben már aligha kontrázhat a 4 kőrre, abban pedig csak a három ász lóg ki. Sokkal érdekesebb a 4 pikk felvétel sorsa: a logikus kőr ász indítás tömi a partit, mert most már nem lesz híd a partner treff ütéseinek a lehívására. Csak a treff támadás buktatja a pikk gémet, mert hiába találja el az adut a felvevő _a licit alapján automatikus_, ki kell adjon egy kárót, és ha Dél az elején megállta, hogy nem hívta le a kőr ászt, úgy most sem szabad megtennie, hanem kis kőrrel kell megpróbálni a partnert ütésbe juttatni. Ezt az ellenjátékot egyik Dél sem tudta kitalálni, így fájhatott különösen azoknak a feje, akik nem indultak el 1 pikkel az elején, mert így helyettük az ellenfél teljesített gémet.
 
15. leosztás  


Érdekes Észak lapja, vajon hány ütést hoz az első helyes bellista 4 kőrös partnernek a szingli treff és a pikk KDB? Ha csak egyet, akkor alighanem passzolni kell. Nagy magasságban az ászok egyre fontosabbak lesznek a király-dámáknál. Ez most is így volt, mert ugyan a kőr felvételben minden színből ki kell adni egy ütést akár pikk ász van Északnál, akár a mariázs, viszont az ellenfél treff gémjét a pikk ász elbuktatta volna, míg a királyi pár nem, mert a pikk vesztő egy menet adu után eldobható a káró királyra.
 
21. leosztás  


A lapokat látva azt gondolnánk, hogy ennek a partinak a sorsa a licitben kell, hogy eldőljön. Ha az ellenfél nem avatkozik közbe, akkor könnyen 3 szan lehet a vége, amiből kiáll az első öt pikk ütés. Ha Dél be tudja mutatni a treff színét is, akkor már felmerül a minor gém is, míg ha az ellenfél megtalálja a pikk színét _valamelyikük az elején kontrázik_, akkor biztos, hogy minor gémet, esetleg szlemet kell játszani, ha kiderül a kettős színtalálkozás is. Persze az egyenletesebben eloszló treffet kell adunak választani, hogy a káróra lehessen dobni. A meglepő az, hogy nagyrészt szan gémet választottak a felvevők _tehát nyilván nem volt közbeavatkozás_, és ezek többsége sem bukott el pikk indításra. Vajon miért? Az indítási megállapodás függvényében a legtöbb helyen a pikk bubival vagy tízessel támadtak, amivel ütésben kellett maradjanak, miközben a partner megkérte a színt. Az asztali szingli miatt a partnernek legalább négy pikkje kell, hogy legyen, ezért szinte kizárt, hogy a felvevőnél legyen pikk figura, hiszen azzal ütött volna. Ha a pikk szín 4–4-ben van elosztva, akkor teljesen mindegy, hogy milyen sorrendben hívjuk a nagy pikkeket, de 5–4 esetében nem szabad az ászt a végére hagyni, mert azzal blokkol a szín.
 
28. leosztás  


Talán még a passzos partnerrel szemben is szabad egy kacsintást tenni a szlem felé a rengeteg kontrollal egy Splinter formájában, hiszen kevés jó figura is elég lehet jó elosztások esetén a 12 ütéshez, de a partnert persze az adott lapokkal nem lehetett táncba vinni. Nézzük mi történt a 4pikkben? Először is Keletnek ki kellett választania az indító kijátszást. Jó páran elcsábultak, és a szingli kárójukkal indítottak, amire a felvevők ütöttek is tízet, pedig a vágyott lopást megkapták az indítók, csak a felvételt nem sikerült elbuktatni. Ütött a káró ász, majd a szingli treff hívásba Nyugatnak el kellett mennie az ásszal, hiszen a partner láthatóan lopásra indult. A lopás után még egy adut is ütött, de a felvevő a kőr vesztőt el tudta dobni a treffre.
 
Azok bizonyultak eredményesnek, akik kőr figurával támadtak, mert egyrészt ezzel azonnal ütést dolgoztak ki, másrészt a kétfigurás négyes aduból nem is biztos, hogy olyan jó lopni, vagy ha mégis, akkor az halasztható is lehet, mivel szinte biztosan lesz adu beütésünk is.
 
3. leosztás  


Párosversenyen mindenképpen a szan gémet érdemes választania Nyugatnak a 4–3–3–3-as elosztással és KTx-ekkel a nemlicitált színekben, de sokan csapaton is inkább ezt választanák. A kőr gém ellen egyértelműen pikkel kell támadni, de mit hívjon vissza Észak? A legerősebb a káró, mert egy ütés későbbi kidolgozásához elég lehet a partnertől a bubi, míg treffből a dáma kell, ráadásul felmagasíthatjuk ebből a színből a negyedik menetet. A káró hívást abban a kézben kell megütni, ahonnan impasszolni készülünk kőrből. Önmagában a kőr szín Dél feltételezett dámája ellen nyújt nagyobb esélyt, mert ekkor két impasszal még a negyedik dáma is elkapható, míg ha Északnál feltételezzük a hiányzó kőr figurát, akkor szükségünk van az egyenletes adu elosztásra is. Persze más szempontot is figyelembe kell vennünk: hogyan folyna tovább az ellenjáték egy sikertelen adu impassz esetén, amikor is a minorokban már nem adhatunk ki ütést?
 
Ha Észak jut híváshoz, akkor csak kárót hívhat értelmesen, és rajtunk már csak a négy treff ütés megszerzése segít. Ehhez Délen kell lennie treffből a dáma-bubinak, és ha hosszú, akkor Északon a rövid treff nyolcasnak. Előszörre kis treffet kell hívni a kilenceshez _nem jó azonnal a tízest hívni a dubló dáma-bubi miatt_, ha ezzel netán ütnénk, akkor másodszorra a kézi tízest, hátha hátulról esik a nyolcas. Ha Dél jutna adu ütéshez, mert a második ütést elengedtük az asztalra, hogy az egyik káró figurát elfogjuk, akkor pikket és kárót is hívhat az ellenfél. Tehát minden amellett szól, hogy a káró ásszal üssünk, és a „normális” irányban adjuk meg az adu impasszt.
 
Miután kiderül, hogy aduból nem kell ütést kiadni, a felvétel teljesítéséhez már csak az kell, hogy ne adjunk ki mindkét minor színben ütést, azaz a treff színben üssünk négyből hármat, vagyis a negyedik treffre dobjuk el a káró vesztőt. Ilyen feltétel esetén a treff szín legjobb kezelése, ha lehúzzuk az ász-királyt, majd kicsit hívunk. Ez mindig nyer, ha a szín egyenletesen van elosztva, vagy ha nem, de osztott figurákkal állunk szemben. Másképp fogalmazva csak akkor vesztünk, ha a hosszú treffesnél van mindkét figura. Ha ez Észak, akkor eleve semmilyen esélyünk nem volt treffből hármat ütni.
 
A szan gémet választók már azzal nagy előnybe kerülhettek _azon kívül, hogy nekik eggyel kevesebbet kellett ütniük_, hogy Északnak már a megfelelő indítás kiválasztása is gondot okozhat. Látható a lapokból, hogy most csak a káró nem ad ütést és/vagy tempót, és ezt nem olyan könnyű megtalálni. Sokan a passzív kőr támadást választanák, ami után csak a szürök száma a kérdés.