Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2010. október 13.

Ne kapkodj! (V.) - csb I/A 5. forduló

Ez a forduló elég kapkodós volt, a fejükhöz kapkodtak sokan a nem éppen szolid leosztások miatt, ezért kezdjük egy nyugodt kis parti átgondolt ellenjátékával _sehol se ment így, de mehetett volna_:
 
 
 
 

5. leosztás :


Az első ütés: pikk ötös, bubi, ász, hatos – a második: pikk kilences, hármas, kettes, király.
 
Felvevő gondokba merül, közben mi azon tépelődünk, hogy elrohanjunk a treff ásszal, vagy ne. Ilyen lapokat képzelünk hozzá: xxx, KTxxxx, x , KQx   vagy  Qxx, KT9xx, x, KQxx esetleg xxx, JT9xxx, Ax, Kx , tehát nagyon nem mindegy…
 
Nagy kő esik le a szívünkről, amikor meghalljuk, hogy kárót kér az asztalról… és aztán nagyot csodálkozunk:
 
A treff ásszal nem lett volna sürgős elrohanni, de a káró királlyal igen…
 
Az adott partiban legtöbben treffel indultak a kőr felvételek ellen, amire simán ütöttek tízet, talán Dél licitálhatott…
 
13. leosztás
 
 
Általános bellben két passz után elindítjuk ezt a moslék lapot 1 pikkel, hátha beletömik a partnerünkbe az 1 szant, esetleg csak egyet bukunk valamiben, és nekik volt töredékük…
 
Partnerünk viszont talál fantáziát a dologban, és 3 treffre ugrik, ami treff szín és pikk csatlakozás. Szívünk szerint lepasszolnánk, de ez lehet csak négyes treff, és főleg lehet négyes pikk is. Várjunk csak…Hiszen ha megfogjuk az ütést, még tízet is üthetünk, ha meg nem, akkor lehet, hogy a kilenc se lesz meg… És ma eddig az összes szemét lapból gémet lehetett írni. Pontosan így is volt, 2–2 pikkre _vagy jó helyen szingli figurára_ 10 ütés lett volna, így meg kettőt buktunk az egy helyett.
 
Mivel ebben a fordulóban főleg a licitben dőltek el a dolgok, nézzünk még egy szolid licitproblémát _a dirr-durr típusú partikat nem szeretem, ezeket írják meg mások_.

25. leosztás
 
Mivel indítsuk ezt a lapot második helyen bellben, ha az 1 szan indulásunk fiatalosan 15–17 pont?
Az „okos” indulás 1 treff, hogy az 1 pikk válaszra 2 szant, az egy kőr válaszra viszont 2 kárót mondhassunk. De persze nem ez történik, hanem az ellenfél szól közbe 1 pikkel, partnerünk passzol, jobbra meg 1 szant licitálnak, ami nem kényszerítő _8–10 pont_. Tippeljük meg, mi maradt a pontocskákból a partnerünknél, és mi lesz a leghosszabb színe! Ugye elment a kedvünk a licitálástól? 
 
Ezek voltak a partner lapjai, és az 1 szant akkor se tudjuk elbuktatni, ha kis káróval jövünk, és a partner üt a tízesével. Ha kontráztunk volna, akkor minimum egyenlő, hacsak ki nem sunnyog a partner 2 treffbe, amit viszont az adott fekvésben simán megcsinálunk, hiszen hoz egy csomó ütést…
 
A végére hagytam egy jópofa partit.

28. leosztás
 
Nyugat 1 szan indulása, majd a Stayman utáni 2 pikk licitje után Kelet előtt felmerülhet egy esetleges szlem, de hogyan tovább?

- A legkorrektebbnek a 3 káró folytatás tűnik, ha erre 3 kőr jön_tetszik neki a káró_, akkor bevadulhatunk, ha 3 szan, akkor a vélelmezett feleslegesnek tűnő treff figurák miatt elég, ha 4 pikket mondunk _még erre is továbbmehet_. Ennek csak az a baja, hogy ha nincs káró dámája, attól még jó lehet a szlem.
- Mondhatunk 3 kőrt _!_, ami 5-4 a nemesekben és szleminvit, vagy 4 kárót _!_, ami meg egyenletes lappal szleminvit, és ha ezekre 4 pikket mond, akkor levonulhatunk, ha kőr vagy adu kulcslicitet ad, akkor durr, ha treffet, akkor fék. Ezeknek a liciteknek meg az a baja, hogy az esetleges káró dámájáról a partner nem tudja, mekkora kincs.
- Mondhat 4 treffet az, aki Splintert játszik ebben a helyzetben, de a sikénnel az se tuti, hiszen akkor például egy ilyen lappal túlmegyünk a gémen _ KJxx, Kx, QJx, AJxx _ és könnyen elbukjuk az ötöt.
- Mondhatunk 5 pikket is, akkor legalább az adu AK nélkül leállhatunk, de viszont kimaradhatunk egy jó szlemből is.
- Mondhatunk 6 pikket is, lesz ami lesz, legalább az ellenfél se tud meg semmit.
- A legszellemesebb licit talán az, ha azonnal 5 treffre ugrunk, a treffen kívüli ászok száma után érdeklődve - egy helyen megpróbáltak valami ilyesmit, de ötöt buktak benne.
  
Végül akár így, akár úgy – 6 pikkben landoltunk, indító kijátszás a treff ász. Ezt lopjuk, lehívjuk a káró ászt _balról jön a tízes_. Gondosan feljövünk az adu ásszal, és ráhívunk a káróra, így 4–1 káró ellen is maradt még egy kis esély. Felsóhajtunk, amikor teszik a káró dámát, ütünk, és magasra lopjuk a kárót az adu kilencessel. Most azon imádkozunk, hogy ezt lopják felül, mert akkor gyakorlatilag megvagyunk _ha az eredetlieg négyes pikkből tennék ezt, azt szépen meg is köszönnénk_. Nem ez történik, treffet dobnak, így most válaszút elé kerültünk. Játszhatnánk arra, hogy elmegy háromszor a kőr, _és persze háromszor a treff_ mert akkor keresztlopással üthetnénk tizenkettőt a tőlünk jobbra lévő négyes adu ellen is, de játszhatunk arra is, hogy a kőr 5-2 _vagy rosszabb_ és az adu 3–2. Ez utóbbi választjuk, hívunk egy pikket – és ránk omlik a fal: balról még egy treff jön...

 

Egy–egy adunk maradt, az ellenfelünknek meg kettő. Még akkor se vagyunk meg, ha az ábrán látható „optimális” helyzet maradt, azaz a maradék két adu mellett három kőrje is van _ebben az esetben pedig keresztlopással meglettünk volna_. Nincs más dolga, csak szép türelmesen eldobálni a kőrjeit a magas kárókra, hogy a végjátékban ne legyen a kőrben közlekedésünk. Az se segít, ha most háromszor kőrt hívunk, vagy mondjuk két menet kőrt hívunk, aztán meg mi is kőrt dobunk a káróra. A következő káróba belelop, és hiába dobunk rá, treffet hív, amit az asztalon lopnunk kell. Amit hívunk, azt ellopja, felüllopjuk, és maradt egy rossz treffünk.

Van még valami remény? Bizony van, csak halovány! Csak annyi kell a teljesítéshez, ne essünk pánikba a kőr dobástól, dobjunk csak treffeket, hátha még ennél is eggyel több kőrje van, és nem tudja mindet eldobni. Akkor hiába nem lop bele a kárókba, a végén csak a második kőrt tudja ellopni, és vagy adut hív, vagy dob-lopot.

Ha megijedünk a kőr dobástól és a treffek helyett eldobjuk a kézi kőrjeinket _vagy félve a kőr dobásoktól a kárók előtt kőröket hívunk_, akkor mindenképp marad rossz treffünk, és még az igen kedvező elosztás esetén is bukunk.

Tehát a türelmes ellenjáték kivédésére felvevőként is türelmesen meg kell játszanunk azt, hogy a négyes pikk, hármas káró mellett legyen négyes kőrje is, tehát a treff legyen 7–2.

Ez pontosan így is volt _mint a mesében_. Még akkor is tetszik nekem ez a parti, ha 22 pontunk ment el rajta…