Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2013. június 1.

Le is út, fel is út – IMP IV. (és III.) osztály, 6. forduló

A szokásos körültekintés alkalmával a III. osztályban találtam egy partit, ami megragadott. Kezdő koromban arról álmodoztam, hogy egyszer majd belicitálok és teljesítek egy 7 szant – aztán akár abba is hagyhatom a játékot, hiszen annál többet úgy sem lehet benne elérni. Pedig ha másért nem is, de az újabb és újabb 7 szanok miatt érdemes folytatni…
 
III. osztály, 16. leosztás  


Ha az egyik minor szín jól van elosztva, a másik meg nem, akkor is 13 ütést vihetünk el, csak el kell találnunk, melyik szín legyen az adu. Amikor adunak két szín is szóba jöhet, és elég sok ütésünk van a két színen kívül is, akkor viszont jó lehet adu nélküli játékot választanunk, amiben elég lehet, ha az egyik színünk működik.
 
Ebből a két lapból tehát egy árnyalattal jobb szanban nagyszlemet játszani, mint az egyik minorban. Hogyan kell azt a nagyszlemet belicitálni? Erre még a két lap ismeretében sem tudok jó választ, ezért maradjunk annyiban, hogy valamilyen licitmenet után Kelet kezéből játszunk 7 szant, pikk nyolcas indulásra.
 
Csak 11 biztos ütésünk van, tehát a 6 szanban ezt az ütést kiengednénk, hogy mindenféle beszorításokat előkészítsünk, esetleg a Délnél lévő egyik pikk figurát bevillázhassuk. A 7 szanban ez nem jó ötlet, tehát ütünk a pikk ásszal.
 
Lehívunk négy kőrt, és árgus szemekkel figyeljük, miket dobnak bele az ellenfelek. Elég könnyű volt megjegyezni, mindenki mindig kőrt tett, miközben mi egy treffet és két pikket dobtunk. Most nekilátunk a kárónak, és a káró ászba Déltől rögtön a bubi érkezik. Ajjaj, ezt jól elrontottuk. Ha Dél bubija szingli volt, akkor most már hiába mennénk át a treff dámával, és hiába adnánk meg Észak tízese ellen az impasszt, nem tudnánk visszamenni a magas kárókért. Az jobban tetszett volna, ha Észak teszi be az első káróba a bubit _vagy a tízest_. Akkor a második káró lehívásakor biztosan kiderült volna a káró elosztás, és Dél tízesét _bubiját_ szépen bevillázhatnánk, majd treffel vissza is tudnánk menni az asztalra.
 
De nem ez történt, Déltől jött a bubi… Persze JT, JTx felszerelésből is tehette a bubit, tehát könnyen lehet, hogy csak idegesíteni akar minket a gonosz ellenfél, és a káró királyba szépen tenni fog mindenki egy kárót.
 
De Dél annyira gonosz játékos, hogy a káró királyba pikket dobott… Most már azért szurkolunk, hogy a treff is 4–1 legyen. Treff ász, treff dáma, és persze mindenki adott. A 7 treff simán meglett volna, mi meg a kedvenc 7 szanunkban bukunk – ma igazán nincs szerencsénk.  


Ezek a lapok maradtak meg, és a végén egy kárót ki kell még adnunk. Mielőtt mérgesen eldobnánk a lapjainkat, gondoljuk végig az egészet elölről. Dél mivel is indult a 7 szan ellen? Pikkel indult, tehát biztos, hogy nincs nála egyik pikk figura sem. De akkor kinél vannak ezek a pikkek? És kinél is maradt kinn a káró fogás?
 
Szóval nem eldobjuk, hanem letesszük a lapjainkat, és nem mérgesen, hanem elégedetten közöljük a tervet. Lehívunk két treffet, és mivel Észak maradék négy lapja a pikk KQ és a káró T6, az elsőbe még eldobhatja az egyik pikk figurát, de a másodikba már bármit dob, teljesítünk.  


A IV.osztályban játszott partik közül elsőre egy jópofa feladat tűnt fel, Dél helyén ülve ki kell találnunk a nyerő indulást. Annyit elárulok, hogy öt asztalon játszott Kelet 3 szant, és kettőn kitalálták a buktató indulást.
 
1. leosztás  


Menjünk sorba a színeken:
– a treff indulás szóba se jön, a partner esetleges figuráját rögtön behajtanánk vele
– a káró indulás se jön szóba, csak segítene az asztali káró szín magasításában
– a kőr színben akkor lett volna fantázia, ha a partnerünk licitálja, és nem az ellenfél
– a pikk indulással könnyen ütést adhatunk, és sok pikk ütés se szabadulna ki tőle
 
Valamivel mégis el kell indulni. Hogy mivel a legjobb, az maradjon titok, most nézzünk egy másik feladatot.  


Partnerünk a treff kettessel indul _11-es szabály_, ütünk az ásszal – és?
 
Két dologban is reménykedhetünk:
– a felvevőnek nincs egy darab kárója se
– van kárója, de mielőtt ütésbe kerülne, le tudunk ötöt ütni.
 
Egyik eset sem reménytelen – hiszen annyi tudunk, hogy a felvevőnek hat treffje van _ha a partnerünknek négy_, és négy kőrje. A lényeg az, hogy ha a felvevőnek nincs kárója, akkor többféleképpen bukhat _vagy teljesíthet_, de ha van neki, akkor könnyen lehet, hogy csak egy hívásra bukik, a többire meg teljesít.
 
Nézzük a lehetőségeket, hogyan üthetünk ötöt:
– négy treffet és még egy ászt – ha KQxx a partner treffje, és még van egy ásza _ekkor még el kell találnunk, hogy melyik ász az, mert a másik színből ász-király lesz a felvevőnél_
– három treffet és két ászt _vagy egy ász-királyt_ – ha KTxx a partner treffje és még két figurája van
– három kőrt és a pikk ászt vagy a treff királyt – ha kőr AKx mellett még egy figurája van a partnernek
 
Ezek eddig nem túlzottan kecsegtető esélyek, de egy még van: ha a partnerünknek AJx, vagy esetleg AKx a pikkje, akkor az össze többi figura lehet az ellenfélnél, mi ütjük az első hatot.  


Ezek voltak a lapok, és Dél helytelenül alkalmazta a 11-es szabályt, mivel a negyedik figura alól szokás a legkisebbel indulni, a négy kicsiből nem. Ahol nagyobb treffel indultak, ott Északnak nem volt gondja, a treff ász után „rutinból” pikkre fordult. A treff kettes indulás után ez kicsit nehezebb lett volna, de ha már a partner zseniálisan kitalálta az egyedül buktató indulást, akkor már kár volt elkapkodni azt a visszahívást.
 
3. leosztás  


Nyugat a treff ász-király lehívásával kezd _partnere a két kicsijével dublót jelez_, majd a pikk bubival folytatja. Mi legyen a terv?
 
Először is legyünk elégedettek, hiszen látszólag jó felvételben vagyunk. A 3 treff kontrában valószínűleg csak egy bukás van, a 3 szanban hét ütés áll ki, a 4 kőrben meg jó esetben négy.
 
De ünnepelni csak akkor kezdjünk, ha teljesítettük az 5 kárót. Nyugatnál kétfajta lapot feltételezünk: KJT, xx, x, AKT9xxx vagy JT, xxx, x, AKT9xxx. Az első esetben meg kell adni a pikk impasszt, a másodikban nem, mert az ötödik kőrünk egy lopás után felmagasodik, így mindhárom asztali pikket el tudjuk dobni _kettőt a figurákra, a harmadikat a felmagasodott kis kőrre_.
 
Már csak azért is ez utóbbi lap ellen jobb játszani, mert Nyugatnál lehet például ez is: J, JTxx, x, AKT9xxx. Másképp közelítve a dolgot: a 4–3 kőrnek a licit alapján kicsit nagyobb esélyt adunk, mint a jó helyen lévő pikk királynak.  


Ezek voltak a lapok, a treff hetes hozta volna a második bukást a 3 treffben a negyedik kőr meghívásával, és még a 4 kőr is megél akkor, ha Nyugat a két treff után pikket hív és a felvevő beüt az ásszal. Persze okosan kell játszani… A három magas adu után lehet hívni a kárókat, de ha Nyugat türelmesen várva nem lopja el a másodikat és a harmadikat se, akkor hívni kell egy kis adut, hogy Nyugat most üssön! Ha kint hagyjuk nála az adu tízest, akkor képes lehet arra, hogy pont a negyedik kárót üsse meg, és akkor a kézben lévő pikket a végén a partnere fogja megütni.
 
Nyugat a 4 kőrt elbuktathatta volna, ha a két treff után nem pikket hív, hanem harmadszorra is treffet. Kelet belelop a kőr bubival, és ezzel a két treff mellett két aduütéshez jut az ellenvonal.
 
4. leosztás  


Négy asztalon ment 4 pikk ezekből a lapokból, és ebből három helyen a szkórlap tanulsága szerint rosszul játszottak. A kőr ász-király lehívásával kezdett Dél, majd a pikk ászba a dámát helyezte. Hogyan tovább?
 
Két eset lehetséges, szingli dámája volt vagy nála van a bubi is. Mindenféle elméletek igazolják, hogy valószínűbb az, hogy szingli figurája volt. Leegyszerűsítve a helyzetet, a felvevő szempontjából két esetben van szingli figura mögötte _a bubi az egyik és a dáma a másik_ – és csak egy eset az, ha a dáma és a bubi is ott van.
 
A matematikailag helyes játék tehát az asztalról hívni a második pikket és a tízessel próbálni ütni.  


Mivel hárman is tizenegyet ütöttek, ők lehívták a pikk ász után a pikk királyt is, és ezzel a kicsit rosszabb esélyt játszották meg az aduszínben. Hogy ez most jobb eredménnyel járt, mint az elméletileg helyes játék? Van ilyen, és még lesz is… A bridzs statisztikus játék, úgy kell játszani, hogy az száz esetből minél többször legyen jó – azt nem kell elvárni, hogy a helyes játék mind a száz esetben jó legyen.
 
15. leosztás  


Újabb ellenjáték, ez kicsit egyszerűbb lesz az előzőnél:
 
Észak helyén kis pikkel indultunk _aki a tízest figurának tekinti, az induljon a kettessel, én inkább nagyobbal indulnék, de most ez mindegy lesz._. Asztalról kicsi, partnertől a dáma, felvevő üt az ásszal. Káró ásszal asztalra megy, hív egy kis treffet, amibe mindenki kicsit tesz, így a kilencessel ütünk a sor végén.
 
Készítsünk egy kis leltárt, mielőtt hívnánk. A felvevőnél eddig a pikk ászt és a pikk bubit tudjuk biztosan _partnerünk a pikk dáma-bubi birtokában a bubit tette volna_, a kőr dáma, a káró dáma, a treff király és a treff bubi helyzete még bizonytalan. A licit alapján nincs négyes nemese a felvevőnek – de a játékból az is látszik, hogy ötös minorja sincs.
 
Mit tudhatunk még az eddigiek alapján?
 
A treff bubi nem lesz a felvevőnél, mert akkor nem így ment volna a treff első menete, a partnernél meg nem nagyon lesz KJx treffből, mert akkor nem tett volna kicsit. Tehát a felvevőnek treff királya van, és még egy piros dámája is lehet.
 
A következő lépés legyen a gondolatmenetben a felvevő ütéseinek összeszámolása. 3 pikk, 1 kőr, 2 káró és 3 treff, ez akkor is kilenc, ha mindkét piros dáma a partnerünknél van! Hogy bukhat el ez a parti?
 
Úgy, hogy valamit elszámoltunk, de mit? A treffek, kárók, kőrök stimmelnek – de a három pikk ütés nem biztos. Akkor bukhat a parti, ha Nyugatnak két pikket osztottak, az ászt meg a bubit – ráadásul akkor még a kőr dáma is nála lehet, azzal se megy semmire. Ha káró dámája is van a felvevőnek, akkor meg amúgy se tehetünk már semmit, a kőr indulással a szüröket tudtuk volna elvenni.  


Ezek voltak a lapok, és a felvevő jól ügyeskedett, hogy inkább Észak kerüljön először ütésbe, aki tudja, hol a pikk bubi – ne pedig Dél, aki biztos folytatja a pikket, hiszen tőle még a partnerénél lehet az a bubi.