Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2013. május 4.

Le is út, fel is út – IMP IV. (és II.) osztály 2. forduló

A IV. osztály fokozott figyelemmel kisérése mellett ezen a héten a II. osztály küzdelmeibe kukkantunk bele egy leosztás erejéig. Illetve kettőig, hiszen a forduló leosztásait nézegetve feltűnt, hogy a beírás szerint a 8. leosztásban három asztalon is Észak–Dél teljesített 3 szant – miközben a többi asztalon Kelet–Nyugat ütött kilencet-tízet ugyanabban a felvételben.
 
Vannak olyan lapok, amikor ilyen szélsőséges eredmények is születhetnek – de ezek a lapok nem azok, itt valami galiba esete forog fenn. Mindenesetre érdekes, hogy három asztalon is megtörtént ugyanaz, meg tudja valaki magyarázni?
 
Az elemzésre kiválasztott leosztás viszont több szempontból is érdekes, a licitmenet mellőzésével nézzük az összes lapot és a különböző változatokat.
 
5. leosztás _II. osztály_  


Néhány Észak–Dél 3 szanban landolt – nem találták meg a kőr színt, vagy nem is keresték, esetleg megtalálták, és mégis az adu nélküli játék mellett döntöttek. Ők az indító kijátszás után már „otthon voltak”, senki sem bukta el ezt a gémet. Egy újabb „strigulát” lehet húzni az egyik oldalra, amikor a 4-4 nemes találkozással is a 3 szan a jobb felvétel _persze a mindkét kézben 4-3-3-3 elosztású lapok általában ezen az oldalon vannak_.
 
A 4 kőrben eggyel többet kellett volna ütni, ez négy helyen nem sikerült – érdekes módon négy különböző indulásra! Menjünk sorba…
 
Az egyik asztalon Dél kapott kis pikk indulást, pontosabban a négyest _harmadik/ötödik_. Ha a pikk király rossz helyen fekszik, akkor is lehet teljesíteni a 4 kőrt néhány esetben _persze 3–2 adu szinte mindig kell_, de ahhoz nagyon szerencsés káró és treff fekvés kell. Alapvetően a jól fekvő pikk királyra kell játszani, és még annyit se lehet javítani, hogy az ász-dáma mögötti szingli vagy dubló király esélyét is belekombináljuk a játékba. Miért is? Mert ha Keletnél K vagy K3 lenne, akkor Nyugat a JT9543-ból vagy a JT954-ből indult volna a négyessel…
 
Amit esetleg megpróbálhatunk, az a kis pikk tevés, ha Kelet a KT5 vagy KT53 felszerelésből elrohan a királlyal, akkor érdemes is.
 
Kelet üt a pikk tízessel, és hívja a káró bubit, amit az asztali király visz el. Most nagy hiba lenne az aduzás után a kárót visszahívni, Nyugat leütné a két kárót és pikk hívással „átpasszolná a labdát”, hívjuk mi a treff színt. Tehát pikk impassz, pikk ász, majd káró a helyes sorrend _aduzás után_, így a treffet majd az ellenfélnek kell megbolygatni.
 
Majdnem ugyanide jutunk akkor is, ha az első menetben impasszt adunk a pikk dámával. Ekkor aduzás után hívunk egy kárót, majd két káró és egy pikk kiadása után az ellenfélnek kell treffet bontani, ha nem akar dob-lop hívással ütést adni.
 
Egy másik asztalon Dél kőr indulást kapott, ami után a fentiekhez hasonlóan teljesíthetett volna. Valószínűleg úgy buktak mindketten, hogy Nyugat az eliminált helyzetben a treff dámát hívta, és ezek után a bubit is nála keresték a felvevők. Ha kicsit alaposabban elemzik a helyzetet, akkor inkább az üres dáma mellett döntenek, hiszen a treff dáma-bubi birtokában talán treffel indult volna Nyugat, és az egy alaphelyzet, hogy ilyen esetekben _az eliminált helyzetben_ az ellenfélnek mindig a figurát kell hívnia és nem a kis lapot. Hogy miért? Mert így a felvevőt esetleg rossz útra lehet téríteni _rossz helyen üthet_, míg a kis lap hívása után „automatikus” játéka lesz.
 
Nézzük azt az esetet, ha a pikk dáma viszi az első pikket és Kelet beteszi a bubiját. Ekkor Nyugat a második pikk hívásba beteheti a királyát, és alakulhat úgy a parti, hogy a végén pikkel Kelet kerül ütésbe, és neki kell a treffet hívnia. Ugye látszik, hogy melyiket kell hívnia? Ha kicsit hív, akkor a dámát üti a király, és a felvevő a bubi elleni impasszal teljesít. Ha a bubit hívja, akkor a felvevőnek sokkal nehezebb a helyzete, hiszen most válaszút elé került _üres bubiból vagy dáma-bubiból hívták_.
 
A harmadik asztalon Észak játszotta a 4 kőrt, káró bubi indulásra. Most normál játéknak tűnik aduzás után visszahívni a kárót _dubló ász is lehet Nyugaton_, és ekkor Nyugat „előrelátása” eldöntheti a parti sorsát. Ha most meghívja a treff dámát _és nem várja meg, amíg kényszerhelyzetbe kerülnek_, akkor a felvevő könnyen rosszul dönthet a treff fekvést illetően.
 
A negyedik asztalon Nyugat még „előrébb látott” – a treff dámával indult, és ezzel a felvevőt elindította a bukás felé vezető egyenes úton. Nem állítom, hogy túl gyakran eredményes lesz a dubló dámával való indulás – de most bejött.
 
Akkor jöjjenek a IV.osztályú bajnokság érdekesebb „eseményei”.
 
2. leosztás  


A licitmenetet nem nagyon érdemes nézegetni, a lényeg az, hogy Észak valahogy 6 szanba keveredett és Kelet a káró bubival indult. Ha már ilyen bátran licitáltunk, rögtön nekiállunk, és mivel kőr ütésekre is szükség lesz, hívunk egy kőrt. A bubinkat Kelet üti a királlyal, és a káró tízessel folytatja, mi meg újra kőrt hívunk _most nem túl jó lehívni a harmadik kárót, mivel nem tudjuk, hogy mit kell bele dobnunk_.
 
Ütöttünk a kőr tízessel, lehívjuk a kőr ászt, Kelet sajnos treffet dob. Semmi baj, ha négy pikket tudunk ütni, akkor a 11 ütésünkön _4 pikk, 2 kőr, 3 káró, 2 treff_ felül a beszorítás esélye is kecsegtető. A kétoldali beszorítás alapesete működhet, Nyugatnak tartania kell a kőrt _mi mögötte dobunk_, és ha Keletnek kell tartania a kárót, akkor a treffet egyikük se tarthatja.
 
Pikk király, pikk dáma, pikk, és Kelet újra treffet dob. Balsors, legalább az egyik színünk húzhatott volna, és akkor még lett volna esélyünk. Így csak tíz ütésünk van, és hiába tudunk már mindent _Keletnek 2–2–4–5, Nyugatnak meg 4–4–3–2 az elosztása_. Arra jó a tudományunk, hogy most káróval kiadhatjuk az ütést Keletnek, akinek a végén a treff dámája mellől kell elhívni, és így 1-2 pontot spórolunk azzal, hogy csak egyet bukunk.
 
Mivel ezt a szlemet nem sokan mondják majd be, ezért 25 pont körüli lesz a teljesítés és a bukás közötti különbség. Ez sok, ezért már érdemes még egyszer átgondolni a helyzetet. Itt tartunk:


Nyugatnál van a magas kőr és a magas pikk, egy káró és két treff – Keletnél két káró és három treff. Reménytelen a helyzet?
 
Ugye nem, ha már a nemes színekkel nem volt szerencsénk, lehet Nyugat kezében a dubló treff dáma, és akkor Kelet már az előző ütésben beszorult káróban és treffben. A káró dámára _Nyugat kárót tesz bele_ eldobjuk a kőrünket, és az összes treffünk magas, mert legalább a treff szín nem hagyott cserben minket.  


Ezek voltak a lapok, és káró bubi indulásra mindkét helyen elbukták a 6 szant – ami persze nem is olyan könnyű játék. A következő parti se lesz az…
 
5. leosztás  


Kelet a treff királlyal indul, és gyorsan áttekinthetjük a helyzetet. Egy treff és két káró kiáll, a pikkünk jó lesz, látszólag a kőr impasszon múlik minden. Még az is jó lehet, ha a kőr király Nyugat, de a bubi Kelet kezében van, akkor a bubi elleni impassz után egy rossz kárótól meg tudunk szabadulni. Akkor mi legyen a folytatás?
 
Egy pillanat, az ellenfelek elosztásáról még nem beszéltünk. Keletnek valószínűleg 5–4, de inkább 5–5 a két minor színe, tehát az ötös kárója szinte biztos. Miért érdekes ez? Még nem tudjuk, de később még jól jöhet. Biztos vagyok benne, hogy a türelmetlenebbek már szeretnék tudni, mit hívunk a treff ásszal ütve, de még várjanak egy kicsit.
 
Ezekkel az ászokkal az a kivételes helyzet, hogy megválaszthatjuk, mikor ütünk velük. Miért lenne sürgős azonnal ütni? Mert káróra fordulhatnak? Na és, akkor a kárót is kihagyjuk egyszer, és a Kelet és a Nyugat közötti közlekedést elvágtuk.
 
Tehát hagyjuk ütni a treff királyt, Kelet a dámát is kihívja, azt már megütjük. Sok kézbemenetelünk nincs, ezért kőrt hívunk, és… a dámát tesszük. Gyanús, hogy egy káró figura van Nyugatnál, tehát a kőr király könnyen lehet Keletnél, és különben is ráérünk a bubi ellen impasszt adni még később is,
 
Ütöttünk a dámával, és felsóhajtunk, majd lehívjuk a pikk királyt, és újra gondokba merülünk, mivel Kelet ebbe kárót dob. Egy pikk is kiadó, de azért ne adjuk fel. Tippeljük meg Kelet elosztását _0–2–6–5 vagy 0–2–5–6 vagy 0–3–5–5 _, és aszerint folytassuk. Az ötös káróját tartjuk valószínűbbnek, ezért az ellen játszva most egy kis kárót hívunk. Bármit hívnak vissza – lehívjuk a pikk, a kőr és a káró ászt, lopunk a kézben egy kőrt és az asztalon egy treffet. Ezek a lapok maradnak, amikor hívunk egy pikket:  


Nyugat üt, és a kőr hívását az egyik kézben lopjuk, a másikból meg eldobunk egy kárót, az utolsó ütést meg aduval visszük. Így szépen meglett a 4 pikk, ami csak káró indulás-káró folytatásra bukik el – mert akkor treffel ütésbe kerülve Kelet le tudja hívni a két káró ütését. Gyakorlatilag Dél kezéből bukik a 4 pikk, Észak kezéből pedig meg lehet csinálni, mert a két ellenfélnek más a „normális” indító kijátszása.
 
Az igazi tanulság a partiban az ászokkal való gazdálkodás. Biztos írtam már _és talán még fogom is_, hogy becsüljük meg az ászokat, és akkor vessük be őket, amikor a leginkább szükség van rájuk. Ha mindig gyorsan megszabadulunk tőlük, akkor megsértődnek, és legközelebb az ellenfélnél próbálnak szerencsét.
 
Egy indító kijátszás feladványra már a sorozat elejétől fogva vadászok – a következő parti első közelítésben az lesz, később még tovább fejlődhet.
 
12. leosztás  


Annyit segítek, hogy jól licitáltunk: a 3 szant mindenképpen megcsinálják, az 5 treff pedig bukhat, ha jól indulunk. Menjünk sorba.
 
Pikk ász: ha a partnerünk lopja a második pikket. és még ütünk egyet, akkor jó – egyébként nem.
 
Kis pikk: zseniális indulás, ha az asztalon a király, partnerünknél a dáma – különben meg nem nagy ötlet.
 
Kőr figura: ebben semmi fantázia nincs, Északnál lesz az ász, Délnél meg szingli.
 
Káró: ez már inkább tetszik, kidolgozunk egy káró ütést, mielőtt az asztali pikkekre kézből elmegy egy rossz káró. Csak az a baj, hogy fordítva is lehet: „belepiszkítunk” a káróba, és így arra megy el a kézből egy rossz pikk.
 
Treff: ez látszik a legveszélytelenebbnek – ütést nem nagyon ad, és az asztalon történő lopások számát is lehet csökkenteni, hiszen a pikk ásszal ütésbe kerülve még egy adut tudunk hívni.
 
Tessék választani egy indító kijátszást, mielőtt az összes lapot megnéznénk.
 
Megvan?
 
Ha nincs, akkor annyit még segítek, hogy ez egy rejtvény, tehát a megoldása kicsit csavaros. Ha ez sem elég, itt vannak a lapok:  


Kőr indulásra simán bukik a parti _ilyen is van, a teljesen fantázia nélküli indulás is lehet nyerő_ – egy pikk, egy kőr és egy káró menthetetlenül kiáll.
 
A káró indulás is buktat, ugyan a pikk dámára elmehet a kézi rossz kőr, de két kárót ad ki helyette a felvevő.
 
Még a pikk ász indulás se okozna nagy bajt, ha utána kárót hívnánk. De ha kőrre váltunk, vagy folytatjuk a pikket, akkor már igen. Pikk dáma, pikk lopás után adu ász, majd az adu dámával vissza, kőr lopás és Kelet végállásba kerülhet a káró királyával, ha a felvevő egy kis kárót hív, és nem teszi rá a dámát. Az se segít, ha a kis káróra a bubival befekszünk, akkor a dámát üti a király, és a tízes alól kell Keletnek elhívnia.
 
A kis pikk indulás után is elbukik a parti, hiszen attól még nem lesz több ütése a felvevőnek. Csak akkor kell vigyázni, amikor két adu lehívása után a felvevő kőr ász-kőrt játszik. Akkor nagyon ingerlő az a bravúros játék, hogy a kőr ászba betegyünk egy figurát és a kőr második menetében hagyjuk a partnerünket ütni. Azt szépen meg fogja köszönni, és aztán bármit hív, a felvevő teljesít. Pikk hívásba dob egy kárót, majd az asztali dámába a másikat, káró vagy kőr hívás pedig egyből ütést ad.
 
Maradt a treff indulás a végére – a felvevő üt, és a pikk királyt hívja. Most ugyanaz a helyzet, mint amikor a pikk ásszal indultunk: a káró hívás buktat, a kőr folytatásra pedig jó játékra megél a treff gém.
 
Egy helyen ez meg is történt, treff indulásra meglett az 5 treff, gratulálok a felvevőnek ahhoz, hogy a kis segítséget kihasználva teljesített.