Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2013. május 26.

Le is út, fel is út – IMP IV. (és I/B) osztály 5. forduló

Mielőtt a IV. osztály partijait tálalnánk, előételként nézzünk meg egy érdekes leosztást az I/B osztályból. Nem könnyű falat, de az étvágy megjöhet tőle.
 

 
26. leosztás  


A licitről csak annyit, hogy a 3 treff hosszú színű gémkísérlet. Lehetne 3 kárót is licitálni, hiszen az a hosszabb színünk, de igazából a partner treff és pikk középfigurái lesznek a legértékesebbek. A káró színben tulajdonképpen az a legjobb, ha a király nem a partnerünknél, hanem az egyik ellenfélnél van _de nem a másiknál_. Ilyesmi lapokkal szemben bellben megpróbálnánk a gémet: AQJx, xxx, xx, KQTx vagy AJ9x, Axx, xxx, Kxx – ezért szerintem jobb licit a 3 treff, mint a 3 káró.
 
Túl vagyunk a liciten, Észak a kőr királlyal indul, amit éppen ki is lehetne hagyni, de most megütjük. Káró impassz a dámával _ütöttünk_, treff király, újabb káró impassz a bubival, most is ült. Eddig nagyon jól ment, most már csak az lehet a baj, ha elbízzuk magunkat.
 
A hat külső ütésünk mellé négy adut kell ütnünk, 3–2 adunál pedig öt aduütésünk van – csapatversenyen tehát megpróbálhatunk a 4–1 adu ellen is teljesíteni. Ezért nem aduzunk, hanem óvatosan hívunk egy kőrt – hogy elvágjuk az ellenfeleket egymástól. Dél üt a kőr bubival, és treffet hív – ezt megütjük, és mivel nem szeretnénk, ha a káró ászunkat ellopnák, ezért a „biztonság kedvéért” lehívjuk az adu ász-királyt…  


A kőr hívásunkba Dél eldobja a káró királyt, és kiadunk még hármat. De ha Északnál lenne a négyes pikk és mellette dubló káró, vagy Délnél a négyes pikk mellett dubló treff – ezek az elosztások mind bukást eredményeznének. Miért is? Mert az adu kontrollt kiadtuk a kezünkből, és az ellenfél akkor tudja lehívni a magas aduját, amikor az nekünk nagyon fáj.
 
Próbáljuk ki, mennyiben változik a helyzet, ha a kőr kiadás előtt lehívunk egy adu figurát _de nem mind a kettőt_. Ha most is Dél üt, akkor treffet fog hívni, amit megütünk, és ez a helyzet akkor, amikor még négyet kellene ütnünk:  


Káró ász _treff dobás_, treff lopás, kőr, és az asztalon védhetetlenül üt még egy adu a kézi királyon kívül. Ha Északnak lenne négyes pikkje, akkor se lenne más a helyzet. A káró ászt el is lophatja _treffet dobunk rá_, és még egy adut üt. Ha mégis 3–2 az adu, ráadásul Délnek dubló treffje van, akkor se ütnek a két adun kívül semmi mást, mivel akkor Északnak legalább három kőrje van.
 
Nem százszázalékos ez a játék, ha Északnak dubló a kőrje és Délnek dubló a treffje, akkor kiadhatunk három adut a „jó” 3–2 elosztásnál. De az indító kijátszás után ez nem valószínű.
 
Minden asztalon 4 pikk ment, és a bukások voltak többségben.  


A IV. osztályban az első említésre méltó parti szintén egy 4 pikk. Itt is mindenki pikket játszott, de csak ketten ütöttek tízet – ők viszont nem mondtak gémet. Azért ragadtam ki ezt a partit is, mert valószínűleg mindkettőt elbuktam volna az asztal mellett. Könnyítésként most minden lap látható lesz.
 
4. leosztás  


A látott lapokkal inkább 3 szant játszanánk, de ezen már túl vagyunk, Nyugat a treff hetessel indult a 4 pikk ellen, Kelet beteszi a bubit. Egy kőr, legalább két pikk és valószínűleg egy káró is kiáll – nem szívesen fogadnánk a teljesítésre.
 
Valahogyan a káró-kőr színekben csak egyet, pikkben csak kettőt szabadna kiadni – vagy van más mód is a teljesítésre?
 
Már a kérdésből is látszik, hogy van. Csak annyi kell, hogy az adott kiosztásban Nyugatnak a pikk tízes helyett pikk dámája legyen. Akkor a harmadik vagy a negyedik treffbe belelophat _nehogy két kárót tudjunk dobni az asztalról_ – és máris csak egy pikk kiadónk van. Ha meg nem lop, akkor úgy tudjuk lopni a kárónkat, hogy két pikknél többet ne kelljen kiadnunk. Ez nem egyszerű játék, de jó tempóban kivitelezhető – érdemes kipróbálni.
 
Ideje visszatérni a mi esetünkhöz, mivel komoly döntések előtt állnánk, ha nem látnánk a lapokat. Szinte biztos, hogy a kőr ász Keletnél van, és vagy arra játszunk, hogy a dáma nincs nála _az asztalról a bubit hívjuk és megpróbálunk meglógni a szingli királlyal_, vagy arra, hogy a dáma is nála van _akkor meg kézből hívhatjuk a királyt, és később lopimpasszal fogjuk el a dámáját_, vagy a fent emlegetett adu elosztásra, amikor Nyugatnak dubló dámája van.
 
Azt a játékmódot jó választani, amelyik több esélyt játszik meg egyszerre, tehát a kőr királyt hívjuk a kézből, majd a treff visszahívást követően Nyugat esetleges adu dámáját is nyomás alá helyezzük a magas treffek hívásával.
 
Nyugat lopja a magas treffünket a pikk tízessel, felüllopjuk a királlyal és így legalább már biztos nem áll ki három adu. Most kellene megadni a kőr dáma elleni lopimpasszt, de egy ötlettől vezérelve adut is hívhatunk, mert az lenne a legszebb, ha Nyugatnak QT lett volna a pikkje, és most valamelyik piros színbe bele kellene hívnia.
 
De Kelet üt és bármit hív, úgy sem tudják elkerülni a sorsukat – mert egy olyan esély is van, amiről eddig nem esett szó _és az adott partiban működik is_. Mivel Nyugatnál van a négyes káró és a kőr dáma, ezért szépen be fog szorulni a végén _nem tudja tartani a kárót és a kőrt is_. Kelet tehetetlen, mert ha megpróbálja káró hívással megtámadni a beszorításhoz szükséges átmenetet, akkor azzal ad ütést.
 
Nem egyszerű probléma, és egyáltalán nem nyilvánvaló az, hogy zárt lapokkal így kellene játszani – csak az a tanulság, hogy gyakran elég nehezen észrevehető esélyek is nyílnak egy partiban.
 
Nézzünk valami egyszerűbbet, mielőtt elmenne a kedvünk ettől az egésztől.
 
5. leosztás  


Voltak, akik elbukták ezt a 3 szant kőr indulásra – talán nem figyelmetlenségből, hanem a lehetségesnél egy picit rosszabb esélyre játszva.
 
Figyelmetlenség az, ha a bubival ütjük az első kőrt, és ezzel az esetlegesen felmagasodó kárókhoz való egyetlen átmenetet tüntetjük el. Elég gyakran előforduló eset, hogy olyan színből támadnak, amiből a kelleténél több figuránk is van, és jól meg kell gondolnunk, hogy melyikkel üssünk most és melyiket hagyjuk későbbre.
 
Igen ám, de ha ez történt volna, akkor a kárónak annyi, és a pikkben kellett volna megpróbálni ütéseket szerezni. Az viszont az adott kiosztásban könnyen ment volna, tehát valószínűleg nem így történt a dolog. Inkább arra tippelek, hogy a kőr dáma vitte el az első ütést azért, hogy a treff impasszt kétszer is meg lehessen adni.
 
Ez nem is rossz játék, hiszen tisztán 50 százalék esély van arra, hogy a treff király „jó helyen van” – és akkor „zsebben van” 1 pikk, 3 kőr, 2 káró és 3 treff ütés. A 3-2 káróra játszani azért sokkal jobb ennél, mert a kedvező pikk elosztás ott van még tartalékban.
 
A helyes tempó tehát ütni a kőr királlyal, majd káró ász, káró király _treffet dobunk rá_. Ha 3-2 volt a káró, akkor a káró kiadása után ott a kőr dáma lemenetnek. Ha 4-1 volt, akkor kihívjuk a pikk tízest, és 3-3 pikkre, vagy szinte minden 4-2 pikkre teljesítünk, csak a mögöttünk lévő KQJx és ugyanott a KQ, KJ vagy QJ az, ami nekünk rossz. Ekkor fogunk ütni 3 pikket, 3 kőrt, 2 kárót és 1 treffet – és az első pikk kiadása után nem hívhatják le a két magas kárót, mert a kőr dáma ott van még az asztalon.
 
Még egy baj lehet, ha KQ, KJ vagy QJ van előttünk pikkben, akkor a második pikket ütve treff hívással esetleg kiszabadíthatják az ötödik ütésüket is _2 pikk, 2 káró és a treff király_.
 
Még így is ez a játék nyújt több esélyt a treff impassznál, mint ahogy általában az szokott a jobb játék lenni, ahol egyszerre több vasat tartunk a tűzben.
 
Régen volt már ellenjáték, most Nyugat helyén ülve alkalom nyílik rá,
 
13. leosztás  


Partnerünk a kőr kettessel indul, és mivel páratlan számú kőrje van, ezért hármat feltételezünk nála. A felvevőnek ezek szerint 5–4 nemese van, és a partnerünknél legfeljebb egy-egy bubi lehet. Van valami esély a buktatásra?
 
Az a baj, hogy több is… Ha ilyesmi a lapja: AKxxx, Jxxx, Axx, x – akkor káró hívásra simán bukik, hiszen négy ütés kiáll. Ha viszont ez a lapja: AKxxx, Jxxx, Ax, xx – akkor a káró ásszal ütve hív egy treffet, és akkor is „keresztbe lopja” a partit, ha most már adut hívunk.
 
Ebben az esetben tehát adut kellett volna hívnunk – de az első esetben? Bizony akkor is elbukta volna a felvevő a 4 pikket, hiszen a két aduhívás után 7 pikket, egy kárót és 1 treffet üt, semmi többet. Csak akkor teljesít, ha treffből a szingli bubi van a kezében _vagy a tízes és azzal rögtön impasszt ad a bubira_.  


Káró impasszal megvan a tíz ütés _öt adu, két-két kőr lopás és káró, plusz a treff_, de adu hívásra még a benne lévő partit is el lehet bukni. A treff ász ütés után újabb adu, és most a felvevő játszhat 3–3 káróra, eldobhat egy kárót a treff figurára, és ezzel a pont a tizedik ütésétől válik meg.