Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2014. október 17.

Innen-onnan – csb hétfő-kedd 5. forduló

II. osztály
Elsőként nézzünk egy olyan partit, ami több szempontból is érdekes, ezért minden székre leülünk majd egy kicsit _az asztalra nem, oda nem illik_.
 
 
7. leosztás  


Dél 3 káró licitjéről annyit tudunk, hogy az rövid színű gémkísérlet, Észak 3 szanja meg természetes licit volt. Mivel induljunk?
 
Ilyen lapokból az adu indulás mindig veszélyes olyan szempontból, hogy a partnerünk figuráját vagy figuráit rögtön bekeríthetjük. A kőr indulás nem szerencsés, ha az asztalon van a bubi és a felvevőnél az ász – vagy ha a felvevőnél például AJTx van. A treff indulás nagyon rossz lehet, ha az asztalon van egy figura, és így a treff ütésünk eltűnhet. Marad a káró, arról legalább tudunk valamit.
 
A felvevőnél rövid lesz a káró, az asztalon meg figurák lesznek belőle. Már meg is van a zseniális tervünk. Legyen az asztalon KJT9x káróból. Akkor a kis káró indulásunkat a partnerünk üti a dámájával és meg tudja hívni a kőrt vagy a treffet, később pedig a felvevő még lop-impasszt is fog adni a jogosan nála feltételezett káró ász ellen. Nem hívunk bele se a treffbe, se a kőrbe, se az aduba, és még a felvevőt is jól átverjük – biztos ez lesz a legjobb.
 
Vagy mégse? Valami eszünkbe jutott… Partnerünk tudja rólunk, hogy nem szoktunk ász mellől indulni _azt tanultuk a tanfolyamon, hogy azt kerüljük_. Ezért a felvevőhöz fogja tenni a káró ászt, és nem fogja beletenni a dámáját az asztali középfigurába. Így nemhogy két kárót nem ütünk – de egyet se. Ráadásul jól össze is veszünk majd azon, hogy kitaláltam a zseniális indulást, de a partnerem „nem vette a lapot”.
 
Valamivel viszont indulni kell – mi legyen az?
 
Amíg töprengünk, addig itt egy ellenjáték feladat:  


A partnerünk az adu kettessel indul, a felvevő kézben üt és kis kőrt hív, amit mi ütünk. Jobb ötlet híján adut hívunk. A felvevő kőr ász-kőrrel folytatja _a partnerünktől a dáma és a király jön_, lop az asztalon.
 


Most a treff tízest hívja – mi pedig már előre eldöntöttük, hogy mit fogunk beletenni. Ilyenkor mindig így kell csinálni, hogy ne áruljuk el hosszas gondolkodásunkkal az ellenfélnek azt, hogy egy olyan figura van nálunk, amivel üthetnénk is.
 
Hogyan döntöttünk?
 
A treff ásszal való elmenet segít az ellenfélnek a treff szín kezelésében, az egészen biztos. De nyerhetünk is vele?
 
A kőr szín helyzete tiszta. A partnerünknek nem lesz KQJx a kőrje, akkor valószínűleg elindult volna vele, vagy ha mégse, akkor meg a bubit meg a dámát tette volna be. Aduja meg van még egy – tehát a felvevő kőr bubiját el fogja tudni lopni. De mit fog utána hívni?
 
Semmi vész, hiszen azt is tudjuk, hogy a felvevőnél nem lehet a káró ász, akkor egészen másképpen játszott volna. Ha nincs a felvevőnél, akkor viszont a partnerünknél van, és biztos azt fogja hívni, és nem a treff dámája mellől egy kicsit.
 
Odáig jutottunk, hogy a felvevőnek bármije van treffből, az ásszal való elmenetelünk ebben a színben két ütést nem adhat, viszont a kőr lopást bebiztosítja. Ha nem megyünk el az ásszal, akkor viszont lehet, hogy a partiban csak egy kőrt és két treffet ad ki a felvevő _ha 5–4–0–4 az elosztása – ami a licit és a játék alapján már elég valószínű_.
 
Üljünk egy székkel tovább…  


A kőr királlyal indultak, amibe szemrebbenés nélkül kicsit teszünk a kezünkből is – hátha folytatják. De nem, Nyugat egy kis adut hív. Ütünk a kezünkben, és gyorsan végiggondoljuk a tervet.
 
Kőr ász, kőr lopás, majd káró lopás, kőr lopás – végül treffet hívunk, amibe a királlyal megyünk majd el _a dáma-bubi elleni kettős impassz jobb esély lenne, de arra nincs tempónk_. Ez jó lesz akkor, ha a treffből csak két ütés áll ki és káróban nem tudnak megrövidíteni _ha Nyugatnál van a káró ász, akkor baj van, mert Kelet káró hívását el kellene lopnunk, így elfogy az adunk_.
 
Van tehát esély, lássunk neki. Kőr ász, kőr lopás – és meglepetésünkre Nyugattól esik a dáma, tehát a bubink magas.  


Nagyon megörülünk ennek a hírnek, de miért is? Ha most gyorsan leaduzunk, akkor kiadunk a kezünkből még három treffet _kivéve, ha pont dáma-bubi van valakinél_. Ha csak egyszer aduzunk, hogy az asztalról hívhassuk a treffet, akkor viszont ellophatják a kőr bubinkat.
 
Csak azt kell eltalálnunk, kinél van a treff ász _mintha egy kétfelé is impasszolható dámát keresnénk egyik vagy másik ellenfélnél_. 
 
Ha Nyugatnál van az AQx vagy AJx, akkor most körbeengedhetjük a treff nyolcast, és aduval asztalra kerülve még egy impasszt adhatunk treffben a másik figura ellen. Kelet nem tud ütésbe kerülni és így a kőr lopást is elkerüljük – csak két treffet adunk ki. Ha Keletnél van a treff ász, akkor ez a terv nem igazán jó, másodszorra üt vele, és meglopathatja a partnerét _ha van neki hármas aduja_.
 
De Kelet ásza ellen is van játékunk, és akkor még a dáma-bubit se kell becserkésznünk _csak legyen barátságos a treff elosztás_. A treff hívásba elmegyünk a királlyal és visszahívjuk a treffet. Most ott van még az asztalon az adu dáma, tehát a kőr lopás nem fenyeget. Adu hívásra a dámát átütve leaduzunk, és már csak egy treffet adunk ki. Mivel nem kellett káró lopással kézbe jönnünk, ezért nem fogunk kirövidülni – már csak a kedvező treff fekvés, meg a 3–2 adu kell a teljesítéshez.  


Látható, hogy treff indulás után a kőrt kellene nagyon eltalálni a teljesítéshez, kis káró indulás után pedig a treffet _most van lehetőség a dáma-bubi elleni kettős impasszra_. Egyébként az adu indulás után is a kőr ász-bubi előtt fekvő király-dáma a jó esély, nem a mögötte lévő harmadik király-dáma.
 
31. leosztás
Ebben a partiban többen gémig merészkedtek, és a barátságos indító kijátszások után általában teljesítettek is. Az összes lapot nézegetve kiderül, hogy bármilyen indulásra teljesíthető a 3 szan és a 4 kőr is, és ha Dél licitálja a káró színét, akkor még zárt lapokból is könnyen meg lehet találni a nyerő játékot.  


Legyen 3 szan a felvétel Kelet kezéből, ami ellen Délnek nincs jó indulása. Ha kitalálja, hogy most passzívan kell indulni _ez ritkán jó_, a felvevő akkor se tudja elrontani a játékot. A pikk színt helyesen kezelve _vagy a dáma, vagy a tízes legyen Délnél_ üt két pikket a hét piros ütése mellé, és az ellenvonal sehogy sem tud négynél többet ütni..
 
Érdekesebb a 4 kőr felvétel, ráadásul az ellen talán indokoltabb is a kőr indulás. Első ránézésre kőr adu mellett ugyanannyi ütés van, mint adu nélküli játékban, de ha jobban körülnézünk…
 
A felvevő üt a kőrrel és pikket hív a kilenceshez, Észak üt a tízesével és kárót hív. Káró ász, majd leaduzás után jön az újabb pikk. Észak tudja a partnere szingli treff ászát, és hogy ne segítsen a felvevőnek, ezért a pikk ásszal ütve pikket hoz vissza. Ezek a lapok maradtak, amikor a felvevő az asztalról hív:  


Délnél a felvevő látott 3 pikket, 3 kőrt, 6 kárót _Dél licitálta a színt, és Észak hívta volna, ha van neki még egy_ – tehát akár teríthetne is. Lop egy treffet _mindegy, hogy Dél treffje mekkora volt_, majd kis kárót hív az asztali tízes felé, és a kézi király-kilences villa hozza a tízedik ütést.
 
I/B
Egy többször előforduló hiba miatt érdemes egy partit felidézni. Ha ellenjátékban a partnerünk olyat hív, ami inkább a felvevőnek jó, mint az ellenvonalnak – akkor hajlamosak vagyunk feladni a reményt, és ezzel tetézni a bajt.
 
7. leosztás  


Gyorsan bemondták a nagyszlemet az ellenfelek, és hiába küldtük a sugarakat a screen túlsó oldalára, a partnerünk csak aduval indult, eltüntetve a szinte biztos adu ütésünket. Ha nem indul aduval, akkor vagy 2–2 elosztásra játszik az ellenfél, vagy annál keresi az adu dámát, aki nem indult el aduval. A partnerünk bénaságából kifolyólag közel 30 IMP a különbség a között, amit írhattunk volna, meg amit leadunk, ha a mieink csak kis szlemet mondanak ezekből a lapokból_.
 
Bosszúsan belevágjuk a dámánkat az asztali bubiba, vagy duzzogva tegyünk egy kis adut, hátha üthetünk még azzal a dámával?
 
Ha mérgelődésre fordítjuk az energiánkat, akkor nem fogjuk észrevenni az esélyt. Ha higgadtak maradunk, akkor viszont jól fogunk dönteni. A felvevőnek 5–5 elosztása van, és lehet ilyen lapja is: Kxxxx, Qx, AKxxx, x. 
 
Akkor viszont nincs elég ütése, ha háromszor aduzik. Ha meg nem aduzik le, akkor viszont üthetünk egy adut – de nem a dámánkkal, hanem a kilencesünkkel. Ha betesszük az első aduba a dámánkat, akkor a felvevő kezéből elmegy az egyetlen nagy adu _a király_, és ütni fogunk egyet, mert az asztalon kettőt kell lopnia, és ettől a kilencesünk kimagasodik.
 
Bármilyen más indulásra egyetlen módon lehet teljesíteni a partit _persze csak látott lapokkal jön szóba a dolog_, ha a felvevő pikk ász, pikk bubit hív, és azt nem fedjük le. Így már lophat az asztali adukkal kettőt, és a kézben lévő királlyal el tudja venni az utolsó adunkat akkor, amikor a kárója már magas. Tehát a partnerünk a lehető legjobbal indult, „fogta a kezünket”, nehogy véletlenül megtömjük a nagyszlemet.
 
Jusson eszünkbe ez a parti, mielőtt játék közben rá akarnánk borítani az asztalt a partnerünkre. Lehet, hogy a legjobbat hívta _licitálta_, de mi ezt nem látjuk. A szidalmakat meg az oktatást hagyjuk másnapra, amikor már gondosan kielemeztük a hibáit.
 
A történethez hozzátartozik, hogy egyetlen asztalon volt 7 pikk a felvétel, és adu indulás után el is bukott. Hogy fegyelmezetten, higgadtan átgondolva fedte valaki az adu bubit a dámájával, vagy mérgében – ezt nem tudom.
 
29. leosztás
Egy kedves kis parti következik.  


Észak kis káróval indult, ütöttünk az ásszal, a káró bubinkat a partnerünk átütötte a királlyal és a tízest hívta _Nyugat három kis kárót helyezett ezekbe_. Jött a káró dáma, és most dobnunk kell.
 
Nem nagy feladat kitalálni, hogy Nyugatnak hosszú zárt treffje és pikk királya van – ezért az a feladat, hogy a pikk hívásról beszéljük le a partnert. A partnerünknek ötös a kárója, tehát két pikket kell dobnunk, nem kérve a színt _a felvevő két treffet dobott_.
 
Az okos partner érti a jelzésünket, és kis kőrt hív, ütünk az ásszal – a felvevő meg a királyt teszi. Az asztali tízest bevillázva négy kőrt is tudunk ütni, ezért kis kőrt hívunk a partner bubijához, és betakarítjuk a kőröket is. A felvevő újabb három trefftől válik meg _mintha a fogát húznák_, köztük van két figura is.
 
Bukott már egy párat – de azt is láthatjuk, hogy a gémünk ellen, ezért nem árt, ha figyelünk. Száz százalék, hogy a maradék négy lapja két magas treff, és a dubló pikk király – hiszen eddig egy pikket se dobott. Nem nagy feladat treffet hívni, és a végén két pikket ütni. Ha viszont dobott egy pikket a felvevő _ami nem valószínű_, akkor lehívható két pikk.  


Ezek voltak a lapok, és a szkórlapot nézegetve csodálkoztam azon, hogy Észak–Dél milyen sok helyen játszott 5 kárót. Aztán kiderült, hogy a 600-as írások máshogy keletkeztek. Ha nem lankad az ellenjátékosok figyelme a sok bukás betakarítása közben, akkor a 700-as írásokról hamar rájövök, hogy miből erednek. Ráadásul az pár IMP pluszt is hozott volna a konyhára nekik.
 
I/A
13. leosztás
Jöjjön egy olyan rejtvény, amit az I/A osztályban általában megoldottak a játékosok.  


Kis káró indulásunkra az asztalról kicsi, partnerünktől az ász, felvevőtől a király jön. A kis káró visszahívásból azt látjuk, hogy a partnerünknek páros számú volt eredetileg. A felvevő adut hív az asztalról – kilences, bubi, és…
 
Rakjuk ki a lapokat. Ha a felvevőnek 5–4–4–0 lenne az elosztása, akkor nem dobta volna be a káró királyt, és nem is nagyon aduzna – tehát 5–4–2–2 lehet a lapja. 6–4–2–1 vagy 5–5–2–1 nem valószínű, mert akkor sem aduzással kezdene. A partnerünk adu kilenceséből látjuk, hogy a maradék kőrje annál magasabb _a dubló kilencest nem sok értelme lenne betenni_.
 
A káró ászon kívül tehát van két aduütésünk is. Ha a felvevőnek van treff királya, akkor látszólag nincs mit csinálni _pikk ásza biztos lesz neki_. Akár kihagyjuk az első aduhívást, akár megütjük és visszahívjuk – még a treff dámánkat se kell beimpasszolnia, magasra is lophatja a treffet, és vissza is tud menni érte, mert az asztalon marad elég adu.
 
Az aduzásból arra következtetünk, hogy treffre akar a felvevő játszani, tehát a lemenetet kell támadni, az asztal aduit. Arra pedig a káró hívás a jó – de félő, hogy ha nincs treff királya a felvevőnek, akkor a kárót az asztalon lopja, és a kézi két kis treffjéből el tud dobni egyet. Így eltűnik a treff vesztője, és hallgathatunk a partnerünktől egy előadást arról, hogy a lop-dob hívás ütést ad az ellenfélnek.
 
Gondoljuk végig _akár le is játszhatjuk a verziókat a „Play” gomb segítségével_:  


Nem tömi meg teljesíthetetlen partit a lop-dob hívásunk: egyik fekete színét se tudja felmagasítani, és keresztlopással se tud elég ütést hazavinni. De ha kicsit másképp festenek a lapok, akkor egyedül a káró hívás buktat:
 


Ezek voltak a tényleges lapok, és a káró visszahívásra nagyon egyszerűen bukik el a parti – ütünk három adut. A partnerünk a kőr királyával valamikor üt, és kárót hív, így az adu tízes is ütés lesz. Akik káróval indultak Észak 4 kőrje ellen, azok megtalálták a helyes folytatást.
 
22. leosztás
A következő partiban több esély közül kell egyet kiválasztani.  


A licit lehetett volna valami ilyesmi is, de általában másképp zajlott, mert többnyire a másik kéz volt a felvevő.
 
Kőr tízes az indulás, amit kihagyunk, a kőr folytatást Dél üti az ásszal és harmadszor is kőrt hív _Észak kárót dob_.  Ha látnánk Dél lapját, akkor kicsit könnyebb lenne – próbáljuk meg kitalálni.
 
Qx, AQJxx, Jxx, Qxx – Qxx, AQJxx, Jxx, Qx kiindulásnak jó ez a két verzió, az elsőben bukni fogunk, bármit is csinálunk, a másodikban meg treffre és pikkre játszva is teljesíthetünk. Köztes eset például ez: QJxx, AQJxx, Jx, Qx, itt kipróbálhatjuk a pikket, és ha nem jó, akkor még van időnk treffre fordulni. Az is egy lehetőség, hogy eleve Dél kétfigurás négyes pikkje ellen játszunk, de akkor a 3–3 pikkre bukhatjuk el a partit.
 
Sok lehetőség van, talán a legjobb játék lemenni az asztalra és kiengedni egy pikket Északnak. Ha Dél betesz a QJT közül egyet, akkor ütni kell, és treffel asztalra menve újból meg kell próbálni Északra kiengedni a pikket. Ha most is magasat tesz Dél, akkor válaszút elé kerültünk. QJT_x_, AQJxx, Jx_x_, Qx vagy JT_x_, AQJxx, Jx, Qxx_x_ lehet a lapja – az előbbi esetben treffre kell fordulni, az utóbbiban pedig pikkben lehet megszerezni a kilencedik ütést.
 
Ezek voltak a lapok, és észrevehetünk egy érdekes momentumot.  


Dél esetleg el tudja terelni a felvevőt a helyes útról, ha a pikk hívásokba beteszi a nagy pikkjeit _eljátszva azt, hogy QJT a pikkje_. A harmadik ütésben a kőr dáma hívásával _pikk érdekeltséget mutatva_ alá lehet támasztani ezt a félrevezető akciót – mint ahogy azt kedves régi-új partnerem az asztal mellett meg is tette.