Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2014. szeptember 18.

Innen-onnan – csb hétfő-kedd 1. forduló

Új sorozatunkban a hétfői és a keddi versenynapon, azaz az II. osztályban, valamint az I/A-ban és I/B-ben játszott partikból válogatunk ki néhányat.
 
 
 
II. osztály
Az alábbi leosztásban minden asztalon 3 szan volt a felvétel – négyen teljesítettek, tizenketten buktak. Ez nem is olyan rossz arány – hiszen kevés út vezet a teljesítéshez, és sokkal több a bukáshoz. Általában Dél volt a felvevő, és leggyakrabban a kőr négyes volt az indító kijátszás…
 
7. leosztás  


Biztosnak látszik 3 pikk, 2 kőr és 2 treff ütés, és ezeken felül minden színben van valami lehetőség. Pikkben nincs feladat _vagy 3–3, vagy nem_, a kőr az ellenfél színe, a kárót korai lenne kipróbálni, marad tehát a treff szín. Általában szeretjük, ha ül egy impassz _az ászunk előtt van a hiányzó király_, de most más a helyzet.
 
A Nyugatnál lévő treff király esetén a szín elosztásától függetlenül három treff ütésünk lesz – ehhez kézből kell hívni az asztali dáma-bubi felé, esetleg kétszer is. Ha a treff király Kelet kezében lapul, akkor kell a 3–3 elosztás, és semmit nem nyerünk azzal, ha elsőre a treff dámát hívjuk _a színben a kis lapjaink reménytelenül picik, a dámánkat vagy a bubinkat pedig a királlyal fedni fogják_. Három treff ütéssel se biztos a teljesítés _kell a 3–3 pikk vagy a 3–3 kőr vagy egy káró ütés_ – de két treff ütés kevesebb, mint a három…   


A treff színt jó helyről bontva már csak a káró figurákból kell „jól elmenni” a teljesítéshez. Ha viszont Kelet hív kárót a második ütésben _amennyiben az első kőrt rajta hagytuk_ – akkor teljesen megváltozik a helyzet. A kőr ütésen kívül 3-4 káró ütés is kiállhat _ha kiadjuk a treff királyt_, viszont „terven felül”, korán betakarítottunk egy káró ütést. Most már elég lehet két treff ütés, ha valamelyik nemes szín elosztása az ellenfeleknél 3–3 _ha mindkettő barátságosan van elosztva, akkor még a treff impassz sem kell_.
 
Érdekes parti volt ez, sokféle lehetséges elágazással.  Az első kőr kihagyása után _aminek sok értelme nincs_ az átvétel nélküli lappal a káró megbontásának nincs közvetlen haszna – viszont eltereli a felvevőt a teljesítés felé vezető útról. Sokszor van úgy, hogy megbuktatni nem tudjuk a partit, de a felvevőt el tudjuk téríteni a tervétől. Csak azt elég nehéz felismerni, hogy milyen irányba térítjük el…
 
19. leosztás
Még egy színkezelés, most is kőr az indulás, és most is a treff szín lesz a középpontban.  


Kézben ütünk a kőr dámával – és elmélázunk azon, hogyan kezeljük a treffet. Lehet a dáma is a királyunk előtt, meg az ász is – látszólag egyforma az esély. De csak látszólag. Ha a 4–0 elosztással nem törődünk _egy kiadóval akarjuk a színt megúszni_, akkor a Nyugatnál ülő Q, A6, A9, A96 ellen kicsit kell hívni az asztalról – ezzel szemben a bubi hívása csak az ugyanott lévő AQ6, Q6, Q9 ellen jó. Persze az előttünk ülő szingli dámára is jók lehetnénk a bubi hívásával _a következő menetben impasszolva Kelet kilencesét_, de akkor a Q9-ből a bubit gondolkodás nélkül lefedő Nyugat megviccelhet minket.
 
A szkórlap tanulsága szerint kevesen játszották meg a nagyobb esélyt – tizenkét ütést lehetett volna úgy elvinni.
 
I/B
3. leosztás
Egyszerű kis parti, nyitott lapokkal és ismert elemekkel – amiket nem árt ismételni, hiszen hiába tudjuk, gyakran elfelejtkezünk róluk. A licitről annyit, hogy régen volt egy szabály az ugró licitekre. Kedvező szkórban három, egál szkórban kettő, kedvezőtlenben egy bukást vállalva ugrabugráltak azok az öregek, akiktől mi tanultunk. De ez olyan régen volt, hogy talán igaz se volt… Ma már csak azok mondanak 2 pikket ilyen lapokkal, akik azt konstruktív licitnek játsszák, nem védekezőnek.  


Partnerünk a káró királlyal indult _szinte mindenhol ez volt azt indulás_, majd folytatta a színt, mi pedig harmadszor is kárót hívtunk. Most álljunk meg egy pillanatra, és gondolatban cseréljük meg egy kicsit a lapokat, történetesen a partnerünknek legyen adu kilencese a hetes helyett. Megvan?  Ilyenkor el szoktuk követni azt a hibát, hogy meghívjuk a negyedik kárót – amire a felvevő eldobja az amúgy is kiadó kőrjét _vesztőre vesztő a játékelem neve_, és így nem tudunk egy nekünk járó adu ütést kifúrni. A helyes út az, hogy Észak a harmadik káróba megkéri a kőrt, Dél pedig a negyedik káró lehívása helyett kis kőrt hív az ásza alól, majd a partnere kőr visszahívását ütve hívja meg az adu ütést kifúró negyedik kárót.
 
Mintaszerű ellenjáték lenne ez, de a valóságban a pikk kilences is a felvevőnél van, így pedig nem jár a szépségdíj – hiszen segítettünk az ellenfélnek a pikk bubi helyzetét felderíteni. Mit tehetünk ilyenkor? Ha biztosan vagy majdnem biztosan tudjuk, hogy a partnerünk nem fogja tudni felülütni az ellenfél aduját, és ezzel a mi adu figuránk helyzete lelepleződik, akkor ne hívjuk meg azt a színt, amelyik egyiküknek sincs.
 
Most elég „elbénázni” a játékot, és a kőr hívások előtt meghívni a negyedik kárót – dobjon csak kőrt az ellenfél, Aztán kőr ász, kőrt kell hívni, abban reménykedve, hogy az ellenfél nem veszi észre, hogy szándékosan rontottuk el ezt az egyszerű helyzetet.
 
28. leosztás
Ezt a partit kevesen rontották el, mégis érdemes róla szót ejteni. Megint egy ellenjáték – ma valahogy párosával kerülnek terítékre a dolgok. Annyit azért változtatunk, hogy most az indító kijátszást is meg kell választani.  


A licitből úgy sejtjük, hogy QTxx lehet a felvevő pikk fogása. Kis pikkel indulni nem túl taktikus, kiengedjük a kezdeményezést a kezünkből. Könnyen lehet, hogy mire sorra kerülünk, addigra már ütöttek kilencet. Ha a pikkeken kívül semmink se lenne, akkor még szóba kerülhetne a kis pikk indulás. Adunk egy ütést, de ha a partnerünknek van egy beütése, akkor így üthetünk ötöt – míg a passzív hívással nem adunk ütést, de nem is dolgozzuk ki a bukáshoz szükséges ütésünket.
 
A kezünkben lévő lapokkal viszont már nehezen képzelhető el, hogy a kis pikk indulás buktasson – ezért egy magasfigurát teszünk ki az asztalra.  


A partnerünk nem kéri a pikket _azon elcsodálkoznánk, ha kérné_. Olyat is lehetne játszani ebben a helyzetben, hogy nem is a pikket jelezné a partner, hanem azt, hogy melyik színben van figurája. Most éppen a treff vagy a káró figurát jelezhetné.
 
De minek? Ha treff ásza van, akkor az sorra fog kerülni később is – ha treff királya, akkor meg valószínűleg nem tudjuk elbuktatni a partit. Ha viszont a káró királyt találjuk a partnerünknél, akkor elbuktatjuk a 3 szant, mielőtt a felvevő ütésbe kerül.
 
Az nem lehet, hogy a felvevőnél van a káró király, és a káró hívással adtuk meg a kilencedik ütését?  És akkor jobb lett volna kőrt hívni? De igen, csak nem nagyon valószínű. Ehhez legfeljebb két kőrjének kell lenni _hogy ne húzzon a kőr_ és legfeljebb két kárójának, hogy a káró hívás után a partnerünk a dámájával üthessen _különben kiadja nekünk a kárót, és vagy egy pikket, vagy egy kárót üt_.
 
Ha viszont két kárója, két kőrje és négy pikkje van, akkor ötös a treffje – tehát az ötödik treffet tudja a kezében ütni _a kőrök lehívása után_. Ez miért érdekes? Mert akkor onnan tud pikket is hívni – így a végállás elkerülhetetlen. A káró hívással tehát valószínűleg semmit sem veszthetünk.


Ha nem hívjuk  meg a kárót a pikk figura indulás után, akkor a felvevőnek csak nyolc ütése van – de a treffekbe dobni kell, és úgy már könnyű hibázni.
 
I/A
Már a második leosztás izgalmasan alakult. Először egy hívás erejéig ellenjátékot kell játszani – majd végigkövethetjük a partit mind a négy lapot látva.
 
2. leosztás  


Dél a treff hatossal indult, és a kilencessel ütésben maradtunk. Szinte biztos, hogy a partnerünknek dubló, a felvevőnek hármas a treffje, és valószínűleg a kárója hosszabb, mint a pikkje. Egy treffet le fog lopni az asztalon, és a treff és kőr ütésünkön felül még kettőt kellene ütnünk.
 
Kész a terv?
 
Ha nincs, akkor itt az összes lap:  


Látható, hogy a pikk hívás nem jó. Kiüt a dáma, majd egy lopással felmagasodik a pikk bubi, és elmegy rá a kézből egy káró. Az adu hívással most már inkább segítünk _indulásnak jó lett volna_, a káróba meg nem tűnik jó ötletnek belehívni. A „biztonságos” treff hívásunk után viszont a felvevő kap egy esélyt, amit látott lapokkal sem könnyű felismerni.
 
Ha a káró 3–3 lenne, akkor egy káró kiadása után a negyedik káróra elmenne a rossz pikk – az aduzást meg a treff lelopását „ki lehet tempózni”. Ha viszont Észak kezében KQx lenne pikkből, akkor a pikk kiadása, majd a harmadik pikk fellopása után a bubi magas lenne, és elmenne rá a rossz káró. Még az adu kiadó nélkül is meg lehetne úszni a partit szerencsés esetben – de talán ennek van a legkevesebb esélye.
 
Egyik terv se működik az adott kiosztásban, de a pikk magasítása mellett mutatkozik egy „mellékesély” is. Látszik? Ehhez a harmadik ütésben meg kell hívni a pikket _lehet kicsit hívni az ász alól, de lehet pikk ászt, majd pikk kilencest is hívni_. Dél nem mehet el a dámával, mert akkor a harmadik pikk lopása után felmagasodik a bubi, tehát Észak üt a királlyal. Ezzel eltűnt a pikk tartása – és most bármit hív, Dél menthetetlenül be fog szorulni pikkben és káróban. Ha Északnak KTx a pikkje, akkor is megvan a parti, a harmadik pikk fellopása után már csak Dél tudja tartani a pikket. Ha Észak kétszer tudna kárót hívni, akkor azzal elvehetné a beszorításhoz szükséges asztali átmenetet, de ehhez ilyesmi lapokkal kellene „hátulról belehívni” a káróba: KTx, Kx, Tx, KQT9xx vagy Kx, Kxx, Jx, KQT9xx.
 
Visszatérve az elejére, ezek szerint tehetetlenek vagyunk, a 4 kőr jól eltalált felvevőjátékkal mindig megvan? Biztos nem, mert akkor nem lett volna kérdés az ellenjáték. És talán már látszik az is, hogy a második ütésben kárót kell hívni. Ha a felvevő az aduzás előtt hívja a pikket, akkor a partnerünk üt, és ellopjuk a másik káró figurát. Ha aduzás után hívja a felvevő a pikket, akkor is Délnek kell ütnie a pikk dámával, hogy a káró hívással a létfontosságú átmenetet lerombolja, ha nem üt, akkor a beszorítás működni fog.
 
Ha viszont nem hívtuk meg a kárót a második ütésben, attól még bukhat a felvevő. Ha nem hív rögtön pikket, sehogy se jön össze a dolog. Érdemes végigjátszani a különböző variációkat _a Play gomb megnyomása után lehet kattintgatni a nyíl alatt „besárgult” lapokra_.
 
Nem tudom, hogyan ment a játék az egyes asztalokon _általában treff volt az indulás_. Gratulálok az Észak helyén ülőknek, ha kárót hívtak a második ütésben, és gratulálok annak a felvevőnek, aki a mezőnyben egyedül tízet ütött _treff visszahívásra_. Általános szabály, hogy ha írunk egy partin, akkor az mindig a hibátlan és fantáziadús játékunknak köszönhető, ha viszont leadunk, akkor az ellenfélnek pokoli szerencséje volt. De van kivétel is a szabály alól.
 
18. leosztás
Második félidő második leosztása – így az előző szisztémát mindenben követve elsőként egy ellenjáték helyzet, majd nyílt lapokkal az egész parti következik.  


Partnerünk a pikk nyolcassal indul, a felvevő a királlyal üt és a treff tízest hívja _a partnertől a kettes jön_. Mit hívjunk? 
 
Pikkből AKQ van a felvevőnél, és kicsit kevés ütésünk van ahhoz, hogy a pikkünk kimagasodjon. A káró visszahívás túl egyszerű egy feladványhoz, a treff visszahívás meg valahogy nem tűnik túl agresszív ellenjátéknak. Marad a kőr villába való belehívás – vagy mégsem?
 
Tépelődjünk egy kicsit a folytatáson, majd nézzük meg az összes lapot.  

 
A legegyszerűbb káró visszahívásra két eset lehet: a felvevő fedi a kilencesünket, és hármat bukik, vagy nem fedi, és akkor játékban marad.
 
Treff visszahívásra vagy pikk folytatásra hasonló lesz a helyzet ahhoz, mint amikor a káró kilencessel ütésben maradva hívunk. Három pikk, két treff, két kőr és egy káró ütése lesz a felvevőnek, és az ellenfél lapjait „nyitott könyvként” látja a végállásban. Ha Nyugat a treff ásszal való ütés után meghívja a kőrt, akkor a végállás sem kell, három kőr ütése is lesz a felvevőnek.
 
Valahogy mégis elbukhat a parti? Persze, többféle módon is. Például úgy, hogy nem hívunk semmit – azaz nem ütünk a treff királlyal _egy fontos átmenet tűnik el így_. De a treff tízest az ásszal is meg lehet ütni, akkor még a két treff ütés sem lesz meg. A felvevő akkor se teljesít, ha kétszer kis treffet hív a dáma-bubi előtt lévő dubló figura ellen, mert a két treff ütés „időbeni” lehívásához nincs átmenete.
 
Káró indulásra is elég érdekes a helyzet. A felvevő ezt megüti, és most kis treffet kell hívnia. Nyugatnak erre nagyon észnél kell lennie – el kell rohannia a treff ásszal, különben ütést fog adni valamelyik piros színben.
 
Érdemes ezt a partit is több variációban is „végig kattintgatni” – jó szórakozást hozzá!