Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2011. november 19.

Csak ne kapkodj! – csb I/A 9. forduló

Könnyen lehet, hogy idén is az utolsó pillanatokig nyílt lesz a dobogós helyekért folytatott küzdelem. Se az élen a hármas befutót, se a harmadik kiesőt nem merném még megtippelni, ezek a kérdések valószínűleg az utolsó fordulóban dőlnek majd el.
 

Annak ellenére, hogy ebben a fordulóban nem születtek óriási különbségű győzelmek, történt egy s más, az első érdekes partira sem kellett sokat várni.

1. leosztás


Kelet eliminált helyzetben találta magát az indító kijátszáskor – minden kezdés az ellenfél malmára hajtja a vizet. A pikk indulás után pikkre dobható egy káró, a káró indulás után meg a káróra dobható egy pikk – de a treff és az adu indulás is ütést ad.

A normális pikk figura indulás után üt az ász, a pikk visszahívást ütik, majd kárót hívnak. A káró ász ütés után a pikk tízesre Nyugat rálop, és Észak jó játéka a vesztőre vesztő, azaz a káró dobás. Ha az ellenfél most aduzgatni kezd, akkor két lopás után kimagasodik a treff, ha meg káró hívással rövidíti a felvevőt, akkor a szerencsés fekvés miatt keresztlopással lehet elvinni a maradék ütéseket _a bajnokságban vezető csapatot figyeltem a sarokról ebben a partiban, és ott lestem el ezt a felvevőjátékot_.

2. leosztás


Ezekből a lapokból nem könnyű eljutni a 6 káróig – természetes rendszerben utólag is nehéz lenne összehozni egy ide vezető licitmenetet. Kőr indulás után a teljesítés sem sétagalopp, kell hozzá a jó adu impassz, és még az sem elég:
– Lophatunk egy kőrt, és a pikk ászra treffet dobva kihívhatjuk a káró dámát, amivel teljesítünk a dubló vagy szingli adukirály esetén, de jók vagyunk a harmadik-negyedik adukirályra is akkor, ha a káró dámával ütésben maradva ütéskiadás nélkül felgöngyöljük a treffet _dubló királyra, vagy dubló tízesre játszva_.
– Hívhatunk kis treffet, hogy az asztalra kerülve impasszoljuk a harmadiknál nem hosszabb adukirályt _ekkor a pikk ászra majd kőrt dobunk_ – viszont ki kell szimatolnunk a treff fekvést _a bubival és a kilencessel is próbálkozhatunk, hiszen a királyból leginkább csak akkor fognak eléütni az asztali bubinak, ha nem jó a káró impassz.
– Lehet a treff dámát is hívni, hátha lesznek olyan barátságosak, és megütik a harmadik, vagy negyedik királyból. Ha nem, akkor meggondolhatjuk magunkat, és visszatérhetünk az első verzióhoz, vagy folytatjuk az elkezdett akciót, rájátszhatunk arra, hogy a treff 3–3, és le tudunk majd menni _Txx vagy Kxx van tőlünk balra_

Nem tudom, melyik a legjobb játék, ezért inkább nem is mondok be ilyen szlemeket. Egy helyen bemondták, de nem találták meg az adott partiban sikerre vezető megoldást _második vagy harmadik verzió nyer, az első veszít_.

4. leosztás


Ez a parti tipikus példa, hogy milyen veszélyeket rejt az, ha 4–4 eloszlású színben játszunk szlemet a hosszú adu helyett. A 6 pikket nem bántja a 4–1 pikk és a 4–1 kőr elosztás sem, a 6 kőrt játszók meg kicsit félhettek attól a treff indulás után, hogy rossz elosztás esetén nem tudják majd hasznosítani a „mellékszínüket”. Ráadásul még gondosan is kellett játszaniuk a második treff ellopása után: egy-egy adu figurát lekapva innen-onnan. Ezután a 3–2 adut látva jöhetett a pikk király, ha 4–1 lett volna az adu, akkor meg adu, káró, adu lett volna a sorrend, és a pikk királyt kellett volna átütni a 3–2 pikkben reménykedve.

A jó 6 pikkhez vezető licitmenet azért maradt le, mert így utólag se találtam meg a helyes utat…

A következő partihoz már „alkottam” egy licitmenetet, de sehol se ment így, és senki nem merészkedett ilyen messzire:

5. leosztás


A parti csak kis kőr indulásra bukhat el – de csak látszólag. Hét helyen játszott Kelet 5 treffet _négyen megkontrázták_, mindenhol pikk király indulásra. Ahol elmentek a kőr ásszal a kis kőr hívásba, ott megoldották a 12. ütést – ahol nem, ott még a 13 ütés is összejöhetett – ha a felvevő eltalálta az elmenetelt, és nem volt lusta végigjátszani a partit _a 4 pikk lelopása és két kőr fellopása után Dél beszorul kőrben és káróban_.

Jöjjön egy ellenjáték.

9. leosztás


A 3 káró invit _van még olyan elvetemült ember, akinél ez így van_, a többi meg természetes licit.

A kőr dámával indul Kelet, hogyan tovább?

A partnerünknek valószínűleg dubló dámája van, tehát a felvevőnél a négyes pikk mellett hármas kőr van, és a bukáshoz az kell, hogy a kárója csak négyes legyen _ha ötös kárója van, akkor egy pikk és egy káró ütés is kell a buktatáshoz_. Egy kőr lelopásával üthet a felvevő 5 pikket, 1 treffet és 4 kárót, ha a partnerünknek se káróból, se pikkből nincs figurája. Hogy bukik meg akkor ez a 4 pikk? Az adu hívással elkéstünk, tehát most át kell ütni a kőrt és treffet kell hívni – bízva abban, hogy a felvevőnek csak négyes a kárója és treffből legföljebb dámája van, ha a hosszú színei zártak. Ha most megpróbál egy kőrt lopni a tizedik ütésért, akkor treff hívásokkal a partnerünk egy adu ütéshez fog jutni.



Az adott partit „túlbiztosítottuk”, a partnerünk is treffet hívott volna _ha nem kapkodja el_ – de ha csak KJxx lett volna a treffje, akkor nem tudta volna megoldani helyettünk a helyzetet.

11. leosztás


Szlemzónás lapok ezek már megint _a szellemek napja volt kedden_, de melyik színben mondjuk be? Ha valaki megtalálta a pikket, akkor nagyon jó esélyű szlemet licitált be, de a 6 treff se annyira rossz. Az adott partiban minden jó volt, nem is bukott senki – de csak a mezőny fele mondott szlemet _treffet, kőrt, pikket és szant is játszottak_.

16. leosztás


Megint egy ellenjátékot kell vezetnünk. Elindultunk a káró dámával _a négyest teszi a partner_, a felevő üt az ásszal, és a treff dámát hívja. Megütjük, és a partnerünk páros számú lapot jelez.

Nyitott könyv a felvevő lapja, 4–6–2–1 az elosztása _4–7–1–1 is lehetne, de akkor nem lenne feladatunk_.

Treffet vagy adut nem hívunk, hiszen azzal biztos segítünk neki. A káró bubiból semmi baj nem lehet, ütésben is maradunk vele. Hívjunk bele a felvevő négyes színébe, vagy a „biztonságos” káró folytatás mellett maradjunk?

Csak egy picit kell előre gondolkodnunk, és világos lesz minden. Ha a pikk ász-király a felvevőnél van, akkor nem ártunk a pikk hívással, és akkor amúgy is a partnerünk két aduütése kell a buktatáshoz. De ha a partnerünknek van egy pikk magasfigurája és adu dámája is, akkor nagyon nem mindegy, mit hívunk.

Ha folytatjuk a kárót, akkor elvettük a partnerünk „szabaduló lapját”, és jól megtömtük ezzel a partit… A pikk ász és a kőr dáma nem elég a buktatáshoz – a felvevő a pikk figurákat hívja, és ha a partnerünk nem üt, akkor meghívja a harmadik pikket is, kikényszerítve azt, hogy a partnerünk letegye az asztalra, vagy hívja meg az adut.

Ha meghívjuk a pikket, akkor a partnerünk pikk királya is elég az adudáma mellett, hiszen bármelyik nemes színben hozzák később ütésbe, káróval ki tud szállni.



_Ha mégis kárót hívott Dél, Észak akkor se adja fel: a két magas kőrbe dobja be a kőr dámáját és tízesét, hátha pikk bubi-tízes-kilencese van a káró hívást elkapkodó partnerének. A bubi-tízes nem elég, mert a felvevő a játékunkból tudja, hogy nálunk van a pikk király, így a kilencest körbeengedi vagy a tízessel Délen hagyja az ütést. Mondjuk az adott kiosztásban hiába volt résen Észak... – a szerk._

Most jön egy igazi csemege parti, nyílt lapokkal:

20. leosztás


A treff indulásra mindenképpen bukik a parti, a kőr indulásra meg benne van _csak két pikket kell tudni ütni hozzá_, nézzük a pikk hármas indulást _11-es szabály_. Nyugat a kilencest teszi a pikkbe, megütjük, és kárót hívunk. A második kárót ütik _Kelet treffet dob_, és most treffet hívnak. Teljesíthetünk még?

Talán igen… Engedjük ki ezt a treffet, és üssük meg a következőt. A pikk királyunkat ki kell hagyniuk, most lehívhatjuk a másik treff figurát is, és pikkel ütésbe hozzuk Keletet, aki kőrben fogja szállítani a kilencedik ütésünket _1 treff, 1 káró és 2 pikk állt ki_. Ha Nyugat kőrt hívna a káró ász után, akkor nekünk kell kis treffet hívnunk, és ugyanez a helyzet.

Ez elég szokványos játék, de van viccesebb megoldás is.

Az első ütésben a pikk kilencest üthetjük a királlyal_!_ is, és akkor a káró ász kiadása, és a treff visszahívás után a kézből kis pikket hívunk – és Kelet azt fogja hinni, hogy KDx volt a pikkünk, tehát berohan a pikk ásszal.

És egy újabb szlem, a sokadik…

27. leosztás


Csak ketten találtak rá erre a jó kis szlemre, pedig ha Észak tudja közölni a zárt színét némi külső erővel, akkor Dél könnyen megálmodhatja, hogy elég ütést fog hozni _persze az ellenfelek erősen bekavarhattak a licitbe_. Csak két helyen játszottak pikket, ezek szerint Dél lapjával az 1 kőr indulás a népszerű…

Egyébként ebben a partiban is jobb pikket játszani, mint kőrt. Kovács Zoli elmélete gyakran bejön:

Mivel induljunk: a leghosszabb színünkből
Mit licitáljunk: a leghosszabb színünket
Mi legyen az adu: a leghosszabb színünk

Elég bonyolult…

29. leosztás
Végül egy szlem a változatosság kedvéért.


Észak 2 szan indulása után sokféleképpen el lehet jutni a jó felvételhez. Egyik megoldás lehet szerintem Dél lapjával kicsit hazudni és 5–4 elosztást licitálni a nemesekben. Csak akkor van kis baj, ha 3 kőr válasz jön _ilyenkor nincs négyes pikk mellette_, és akkor nem derül ki az esetleges 5–3 pikk. Ha 3 pikk jön, akkor nem nagyon állunk le nagyszlem alatt, ha a kulcsfigurák megvannak, ha 3 káró a válasz a 3 treffünkre, akkor 3 kőrrel puhatolózunk _ez jelenti az 5–4 elosztást gémforszos lappal és ötös pikkel_. Ha a partnerünk rámozdul a szlemre, akkor nagyszlemre törünk, ha nem, akkor valószínűleg megelégszünk a kicsivel. Biztos van ennél precízebb licitmenet is, de szegény ember vízzel főz. Mi az adott partiban sínre kerültünk ezzel a tervvel, csak később kisiklott a vonat…