Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2011. október 27.

Csak ne kapkodj! – csb I/A 7. forduló

Egy olyan forduló zajlott le, amikor a csapatunk nem sok mindent kapkodott el, majd bepótoljuk, ha sor kerül az elhalasztott mérkőzésünkre. A partikat nézegetve találtam pár érdekes leosztást, és a „beépített ember” is küldte a jelentését, köszönet érte.
 

1. leosztás
Bemelegítésnek egy elég vicces parti:


Partnerünk első helyen 1 pikkel indul, és megbeszéltük, hogy az első partiban csak jó indulóerővel és jó színnel lehet elindulni. Hogy vezessük a licitet, mi legyen a cél, ha az ellenfél közbeszól 2 treffel?

Természetesen a gém a cél, hiszen legalább 13+14=27 pontunk van, és a szlemről nem is álmodunk ezekkel a lapokkal. Azt nem tudom, hogyan kellene licitálnunk, de már az is szép, ha valakinek eszébe jutott, hogy 5–5 nemes találkozással esetleg 3 szant kellene játszani.


A bukhatatlan felvételt összesen egy pár találta meg _a licitmenetet a magyarázatokkal kérjük a szerkesztőségbe!_.

3. leosztás


Még mindig az első partin kuncogunk, ahol a „nyilvánvaló” 3 szan helyett a 4 pikket bukták ellenünk az 5–5 találkozással, amikor újra ilyesmivel próbálkozik az ellenfél. A partnerünk a treff királlyal indul, majd a bubival folytatja a treffet, másodszorra üt az ász – a felvevő a hetest és a tízest teszi. Közben az egyik szomszédos asztaltól áthallatszik: „…másodszor játszunk 5–5 aduval 4 pikket, és megint egy lopás miatt bukjuk meg…”.

Hogy bukhat el ez a 4 pikk egy lopáson?

Rögtön kiderül, hiszen jön a folytatás – a felvevő lehívja a káró ászt, majd treffet hív az asztalról. Hoppá! Ez a treff ugyan a partnerünké lenne _a dáma nála van_, de biztosan ezt kell ellopni – hogy ne tudjon az asztali nyolcasra később dobni, és/vagy hogy sürgősen meg tudjuk hívni a kőrt. Elégedett mosollyal tesszük bele a kis adunkat – és már bele is tömtük a partit.

Tízből hét helyen buktak _mindenhol treff volt az indulás_, de az a gyanúm, hogy inkább a felvevők játszhattak rosszabbul, és csak kevesen találták meg _találták volna meg_ az eredményes ellenjátékot erre a felvevőjátékra.


Csak úgy bukik el a gém, ha most a kis treffbe belopunk az adu ásszal. Az óvatlanabb felvevőjáték meg az lehetett, hogy a káró ász lehívása után adut hívott a felvevő – és erre aránylag könnyű elrohanni az ásszal, mivel látszólag semmit nem lehet veszíteni vele.

8. leosztás


Ez a parti is mutatja, milyen apróságokon múlnak a dolgok. Az indulóerő közeli lappal a gyenge kettes kontrájára lehetett volna 3 szant is mondani, ami Keletnek elveheti a kedvét a szlemtől. Ha viszont Dél licitál 3 pikket a kontrára, akkor Nyugatnak nincs más licitje, mint a 3 szan. Ha viszont Nyugat elindul a 11 pontjával, akkor meg nincs megállás.

14. leosztás
Nem lehetett ez sem unalmas parti, nézzük az összes lapot.


Nem hiszem, hogy volt olyan „elvetemült” játékos, aki Kelet lapját gyenge kettessel indította volna _bár ki tudja?_, viszont Nyugat a harmadik helyen nyilván elindult, mondjuk 1 treffel.

Ezután Észak–Dél az ábrában mutatott licitmenethez hasonló módon juthatott el a 3 szanig, amit Kelet jó érzékkel 4 kőrrel mentett. Ahol Nyugat gyenge szannal nyitott, ott meg a kontra után találhatták meg a kőr színt és úgy menthették le az ellenfél 3 szanját, akár „élről” is. A legrosszabbul azok jártak, aki a gyenge szan kontrája után úgy mentek ki 2 kőrbe, hogy az kőrt és pikket jelentett _minimum 4–4_, és emiatt az induló nem emelte meg a kőrt. Ők nem mentették le a bukó 3 szant a simán bennelévő 4 kőrrel.

18. leosztás


Ezzel a lappal a partner passza és az ellenfél 1 treff indulása után legalább hárman „bevetődtek” a kedvező szkórban. 300, 500, 800 volt a „jutalom” érte – a bukó gém ellen. Csak azt tudnám, kitől tanulják ezt? Tőlem biztos nem, hiszen többször is utaltam rá, hogy az ellenfél indulása után már nincs sok értelme ezeknek a „terrorista” ugrabugráknak. Nagy ritkán tudnak egyet-egyet „robbantani”, de sokkal gyakrabban fordul elő, hogy az elhárítók „lövik le” őket.

20. leosztás


4 kőrig licitáltunk ezekkel a képekkel, indulás a pikk bubi, Nyugat páratlan számú lapot jelez.
Hol ütöttük meg, és mi a tervünk?

Ha már ilyen optimisták vagyunk a licitben, ne féljünk megjátszani az összes esélyt. Ha rosszul ül a káró _vagy nem találjuk el_, akkor mindenképpen bukunk, hiszen akkor se kerülhetjük ki ezt a színt, ha mindkét kőr figura és a harmadik treff király is „jó helyen” van. Felmagasíthatjuk a treffet, de mire kiaduzunk, eltűnik az asztali átmenet – hiszen szinte nem is tudnak közben mást hívni, mint pikket.
Akkor mi legyen? Üssük az indulást a kezünkben, és hívjunk egy kárót. Ha elrohannak az ásszal, és treffet hívnak, akkor most elmélázhatunk egy kicsit. Az üres káró ásszal robogtak el azért, hogy a treff király mellől hívjanak egyet, vagy a káró ász-dáma van Kelet kezében és a treff király Nyugatéban?

Ha nem mentek el az ásszal, akkor meg a bubi tevése elvileg jobb esély, hiszen az üres ásszal esetleg ütöttek volna, de a Keletnél lévő ász-dáma sem teljesen kizárt. Ha ütésben maradunk a bubival, akkor meg már nem nagy kockázat újból kézbe jönni, és még egy kárót hívni. Ha csak a dáma volt Keletnél, akkor sem tudnak az asztalra ragasztani, mert amikor a káró lopással kézbe kerülünk, akkor meg tudjuk adni a treff impasszt.


21. leosztás
Ez egy érdekes ellenjátékhelyzet lehetett, sokan megoldották _de nem mindenki_.


15–17 pont az 1 szan indulás, és partnerünk a treff hetessel támad, kettes, négyes, dáma.
Káró négyes, hármas, kettes – ütünk és most ugrik a majom…

Lehetne a felvevőnél ötös káró az ásszal, de akkor a partnerünknek dubló a kárója, tehát igen valószínűen ötös lenne a treffje. Ötödik figurából meg nem indulna a legnagyobb kislapjával, tehát nagyon valószínűen 3–3–3–4 az elosztása négy pici treffel – és biztos nála van a káró király, különben a felvevőnek vagy 14, vagy 18 pontja lenne. Oké, de mit hívjunk? Még nem tudjuk…

Partnerünknél van tehát a harmadik káró király és még egy ász is, a treffen kívül bármelyik színben. Ha van pikk ásza, ha nincs, pikkben kell a bukást keresnünk, tehát vagy bátran meghívjuk most ezt a színt, vagy valahogy rábeszéljük a partnerünket, hogy legközelebb hívja meg ő.

A kérdés az, hogy bármelyik ászával el tudjuk-e buktatni a gémet, vagy nem?

Ha meghívjuk a treff kilencest, akkor a partnerünknek teljesen világos lesz, hogy ezt a színt nem érdemes tovább erőltetni. Ezután, ha megint mi ütünk, akkor pikket hívunk, ha meg a partnerünknek ász-királya van káróból, akkor ő hív pikket. De így megtömjük a partit, ha kőr ásza van a partnernek, mert akkor nem treffet, hanem kőrt kellene hívnunk, a partnerünknek meg pikkre kellene fordulnia. Nincs jobb megoldásunk?

De van.

Hogy treffben nincs mit keresni, az világos lehet anélkül is, hogy meghívnánk a kilencest, a kőr hívás meg nem mutatja világosan, hogy pikkben szeretnénk buktatni – hívjuk tehát vissza a kárót! Ha a partnerünknek Txx, Axx, Kxx, xxxx vagy Axx, xxx, Kxx, xxx a lapja, akkor a káró figuránkat át is ütheti, és pikk hívással elbuktathatja gémet. Ha kézbe tettük volna treffel a felvevőt, akkor a kis káró hívásba nem szaladt volna el a partnerünk a királlyal, félve a nálunk lévő AD vagy AJ felszereléstől.


A valóság ez volt, amikor a treff hívás is eredményes lehet, de a kőr hívásra is ki lehet találni a jó folytatást. A káró visszahívás után meg nem nagyon lehet elrontani. 

26. leosztás


Ez egy valóságos licithelyzet volt. Általános bellben a negyedik helyen ülünk, előttünk 4 kőrrel indulnak, passz, passz. Kontra vagy 5 treff?

Mindkettő lehet jó, nekem az utóbbi szimpatikusabb. Ha az 5 treffnél maradnánk, a partnerünk megemelné, az ellenfelek meg tűrnék.


Ez meg egy fiktív felvevőjáték lesz. A kőr nyolcassal indulnak a szépen belicitált szlemünk ellen, és gondosan játéktervet készítünk.
Kiáll egy kőr, és látszólag csak az bánthatja a partit, ha az adu 5–0. De akkor se reménytelen a helyzet, egy lopás után üthetünk hat adut és hármat-hármat a külső színekben _ha az ötös adu mellett van három pikk és három káró is_, csak óvatosan kell játszanunk, nehogy előbb el tudjon dobni a hármas színünkből egyet, mint ahogy azt lehívtuk volna. Alaposan átgondoljuk a lejátszás tempóját, nehogy az a vád érjen minket, hogy elkapkodtuk.

Gondosan végigzongoráztuk fejben az egész játékot az 5–0 adu ellen, és mégis elbuktuk a teljesíthető partit. Hogyan? Mi történhetett?

Rejtvényként is fel lehetett volna adni ezt a kérdést, de a partit mindenki meg tudja nézni, és akkor a megoldás igen egyszerű, mondhatni nevetségesen könnyű. Csak a licitre kell gondolnunk, és a grand coup eltervezése helyett ennél sokkal primitívebb megoldásra is gondolnunk kell. Megvan már?

Annyi az egész feladatunk, hogy az indulásba beletegyük a kőr dámát, ami semmibe se kerül. Ha KJxxxxx színnel indultak 4 kőrrel, akkor könnyen lehet, hogy azért bukunk, mert üt a kőr ász, és most valamelyik színünket ellopják. De ha a 4 kőrösnek színhiánya van, akkor kis fantáziával elindulhat az AKxxxxxx vagy az AKJxxxx színből is kicsivel!


Ha kis kőrt tettünk az első ütésbe azzal, hogy úgyis mindegy, akkor nemcsak a szlemet buktuk el, de sokáig fogjuk rosszul érezni magunkat, ha valahol partit mesélnek, és azt hangos röhögés kíséri.

A valóságban négy helyen játszottak 6 treffet, és egyik Kelet sem indult kis kőrrel, de utólag már sajnálhatták, hiszen az egyetlen buktatási esélyt mulasztották el.

30. leosztás
A végére megint egy olyan parti maradt, ahol a felvevőjáték és az ellenjáték is érdekes, ezért nézzük a teljes leosztást.


Dél a pikk bubival támad, hogy az asztalon ne lehessen lopni a kőröket. A felvevő boldogan üt a kezében, és visszahívja az adut – de lefagy az arcáról a mosoly. Most nagyon rossz játék lenne, ha Észak lehívná a másik magas aduját is, és csak utána hívna treffet, hiszen akkor csak két adut és egy kárót ütne. Ennél is rosszabb, ha a treff hívás után a felvevő kőr ász, kőr király, kőr lopást játszik, és ezt Észak felüllopja. Szinte ugyanez a helyzet, ha az indító kijátszás után rögtön kőröket hív a felvevő, akkor sem szabad az adu tízessel felüllopni. Azután, hogy nem találta el az adu fekvést a felvevő, már csak akkor teljesíthet, ha a kárót viszont eltalálja.

Lehet, hogy eleve jobb játék lett volna a dámát tenni az indító kijátszásba? Nézzük meg! Üt az adu ász, majd a treff visszahívást után kőr ász, kőr király, kőr lopás a hetessel – és ezt sem szabad felüllopni a tízessel.

Lehet, hogy tévedek, de úgy látom, hogy treff vagy adu indulás után jó ellenjátékra csak a káró eltalálásával lehet teljesíteni – a káró kiadása nem fér bele.