Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Koltai Gábor - 2011. november 26.

Csak ne kapkodj! – csb I/A 10. forduló

Ennek a fordulónak a „slágermérkőzése” a bajnoki címet többé-kevésbé eldöntő Galim–Gamax szuperrangadó volt. A bajnokságban végig fej-fej mellett haladó két élcsapat az utolsó előtti fordulóban került össze, A Gamax 4 VP előnnyel, a Galim pedig veretlenül állt a bajnokságban. A legizgalmasabb mérkőzésre gyakran oda-odafigyelgetve nézzük a forduló érdekesebb leosztásait.

1. leosztás


Kemény küzdelmi licit után Észak játszik 4 kárót pikk figura indulásra. A feladat igen egyszerű: a kőr királyt megszöktetjük, majd az asztal két rossz kőrjét lelopjuk a kezünkben. Egy darabig jól megy – kis kőr hívásunkat előttünk üti az ász – de ezután bármelyik fekete szín hívásával elveszik az egyik biztos lemenetünket, majd a kőr királyunkba esik a dáma. Ha Keletnek két kőrje és dubló adububija van, akkor most kétszer aduzni kell, ha szingli a kárója, akkor meg nem szabad kétszer aduzni _egyszer aduval kell közlekedni, különben felüllopás fenyeget_. Talán a legjobb játék lopni egy kőrt a káró tízessel, és ha Kelettől a kőr bubi jön _és nem a káró_, akkor adudáma, kis aduval kézbe jönni – csak akkor bukunk, ha Keletnek 6–4–1–2 az elosztása _esetleg 6–4–0–3, de akkor a 4 pikk benne van_.



A rangadón mindkét asztalon 4 káró volt a felvétel _a 3 pikk csak kis káró indulásra bukna el_, de egyik felvevő se találta ki az ellenfél elosztását. Két másik asztalon viszont megélt a 4 káró.

4. leosztás


A parti egyik érdessége hogy itt is mindkét asztalon 4 káró volt a felvétel a „nagyok” meccsén _a mezőny fele 4 kárót játszott_. A másik érdekesség, hogy az ellenfél 17 figuraponttal simán gémet tud teljesíteni – volt, ahol valamilyen módon el is jutottak hozzá, de Észak a 21 figurapontos lapjával lementette a 4 kőrt _a buktatáshoz ütések kellenek, nem figurapontok_.

5. leosztás


Míg a gamaxos Dél 1 pikk–3 pikk _négyes pikk, legfeljebb 5 pont_ után passzolt az egyenletes lapjával, addig a másik asztalon hasonló helyzetben gémig licitáltak. Ha mindkét hiányzó piros figura jó helyen lett volna, és az adu is 2–2, akkor a Galim írt volna a partin, így a Gamax jutott egy kis előnyhöz.

6. leosztás


A közönség már kezdett elaludni a sok eseménytelen parti alatt, most viszont mindenki felébredt, hiszen elkezdett folyni a vér.

Az egyik asztalon Észak az 1 káró–passz–1 pikk–passz–2 treff–passz–2 káró után kontrával mutatta be a jó elosztását, –500 volt a büntetése. A másik asztalon Észak a bemondott 3 szant kontrázta meg, valószínűleg hívásirányító célzattal. A pikk dáma indulásra nem könnyű kitalálni, hogy melyik tízes ellen merrefelé adjunk impasszt – ezen múlik a parti sorsa. Ha a kőr kilencest engedjük körbe, és utána kézből hívjuk a kárót, akkor jó, ha a káró bubit hívjuk Észak király-tízesének bevillázásához, az nem jó. Ez utóbbi két kontrázott bukást eredményezett.

7. leosztás


Lehet ezekből a lapokból 3 szant vagy 5 minort játszani, két helyen bemondták a jó 6 kárót és két helyen a bukó 6 treffet. De sehol nem írt senki a partin, mert az utóbbiak ugyanazokon a meccseken történtek. Nemrég fejtegettem, hogy a hosszabb színben általában jobb szlemet játszani, mint a rövidebben. Annyira igaz lehet az elmélet, hogy ez a kivétel is csak erősíti…

9. leosztás
A Galim megszerezte első pontjait, az volt a döntő momentum, hogy mit licitálunk 1 pikk–kontra–2 pikk után.

_Az egyik asztalon 3 treff volt a licit a 2 pikk helyett, ami 6–9 pont, négyes pikk és egyenletes lap._

Elő-előfordul az az eset, amikor a bellben a mans ellen menteni kell az ötös magasságon – ha most passzolnánk, akkor erről valószínűleg lecsúsznánk. De a többi esetben talán jobb, ha az ilyen helyzetekben ilyen lapokkal passzolunk. Ha a partnerünknek nagy lapja van, akkor licitálni fog még egyet, ha nincs, akkor meg az ellenfél úgyis bemondja a 4 pikket _valakinél vannak a hiányzó pontok_ – az szinte kizárt, hogy a 3 kőr legyen a végső felvétel. Ha a 4 kőrünk benne van, akkor legalább 5 kőrt fogunk játszani, ha az 5 kőr is benne van, akkor meg a szlemet fogjuk bukni. Ha licitálunk ezekkel a képekkel, és van kőr találkozás, akkor a partnerünk szinte biztosan feljebb fog menni a kelleténél _mivel eléggé átvertük_. Az is elég nagy veszély, hogy jó lappal és aránylag rövid kőrrel kontrázott a partnerünk, akkor a semmi ellen fogunk bukni _most éppen kontrázva, és jó felvevőjátékkal csak kettőt_. Szinte csak az lehetett volna jó, ha a 4 pikk benne van, és az 5 kőr csak egyet bukik. Van egy régi „kávéházi” mondás: akinek nincs lapja, az ne licitáljon…

A másik asztalon ebben a helyzetben Kelet passzolt, Nyugat 3 káróval nyitott, majd a 3 kőr licitre 4 treffet mondott és ez ment.



Adububi indulásra jól eltalált játékra teljesíteni lehet: treff dáma, káró ász, káró lopás, treff ásszal kézbe, káró lopás, kőrrel kézbe, adukirály, káró – minden külső színben 1 ütés az ellenfélé. Más volt a játék, két bukás lett a vége, így a Gamax kicsit megúszta ezt a partit, nem lett teljes a visszavágás.

10. leosztás
Huhh!


6 helyen játszottak 3 szant ezekből a lapokból, szépen kilicitálva, hogy a káró bubival le lehet menni a magas treffekért. Azok a párok, aki nem játszanak Bergent, most kivételes helyzetben voltak: 3 treffel tudták licitálni a zárt színüket – amire Kelettől nem túl átgondolt licit a 3 szan, hiszen ha nincs külső ütés, akkor savanyú lesz a 3 szant kézből játszani – ha meg van, akkor már a szlem is nagyon közel van.

11. leosztás


Ennél rosszabb lappal is elindultunk már, tehát jogosan fogadjuk az invitet _persze több helyen az erősebb Bergen hangzott el_.

Kőr ász indulás után _Dél páros számú lapot jelez_ Észak a káró dámát hívta – az újabb kőr hívásunkra a királyt tette és a káró bubit hívta. Meg kell ütni, és a kőr dámára el kell dobni a kárót – eddig nincs gond. De hogyan tovább?

Már csak a treff királynak kell szökni, és adut nem szabad kiadni, ez világos. Melyik fekete színt bolygassuk előbb? Ha nem aduzunk, akkor bajba kerülhetünk – ha Északnak csak két kárója volt, akkor Dél beüt a treff ásszal, és kárót hív. Ekkor el kell döntenünk, hogy merre keressük az adudámát. És ha mégis a treffet hívjuk? Kicsit tesznek, a treff királlyal pedig ütésben maradtunk _ezen nem csodálkozunk, hiszen Észak már a fél paklit bemutatta_, így lassan már meg is vagyunk. Északnak négyes kőrje és legalább 12 figurapontja volt, nem lehet szingli pikkje, de két kicsivel is valószínűleg kontrázott volna az 1 pikkünkre – tehát harmadik adudámája van…

Hogy mitől nyer valaki bajnokságot, ezt mutatta be ezzel az igazán nem elkapkodott felvevőjátékkal a Gamax játékosa – még egy kis tapsot is megérdemelt volna…



A másik asztalon valószínűleg egy hívásirányítás következményeként kis treff volt az indulás, így a teljesítésre nem volt reális esély. A kárófigura indulásra meg elvileg teljesen reménytelen a helyzet, de ha a felvevő elég jó tempóban hagyja ki, és Észak folytatja a kárót, akkor egy rossz kőrtől meg lehet válni. Persze az adut akkor támpont nélkül kellene eltalálni.

Az első félidőben még egy kihagyott szlem is sújtotta a Galim csapatát, ezért a Gamax tekintélyes, 30 IMP körüli előnyt szerzett és fél lábbal már a dobogó tetején állt.

23. leosztás


Kis kőr indulás után üt az ász, és treff jön vissza. Készítsünk tervet.

A pikk színt kell jól kezelni ahhoz, hogy teljesítsünk – és erre két lehetőség van: Nyugatnál lévő mindkét pikk figura, vagy Keletnél lévő dubló figura. Ez utóbbi már a licit alapján is sokkal jobb esélynek tűnik _számolják ki pontosan a matematikusok_, és különben is látványosabb játék. Ütjük a treffet, leaduzunk, lehívjuk a kőr királyt, majd átmegyünk a pikk ásszal, és ellopjuk a harmadik kőrt. Most treffet hívunk, és ők jönnek. Nem jöttek, megadták magukat... Az se segített volna, ha Kelet bedobja a dubló figuráját.



Ezek voltak a lapok, és ez a felvevőjáték nekem akkor is tetszett, ha szemtelen módon ellenem követték el az egyébként igen szimpatikus fiatalok _igaz, a felvétel csak 3 káró volt_.

25. leosztás


Káró király indulásra kell játszani 6 kőrt Nyugaton _az ellenfél nem licitált_.

Kihagyjuk, lopunk egy kárót, majd egy-két pikk lopáson túljutva lehívjuk az adukat. Ha a treff húz, vagy a pikk ász és a treffek egy kézben vannak, akkor megvagyunk. Lehet bonyolítani a játékot azzal, hogy a pikk királyt kihívjuk – és ezzel esetleg áttesszük a pikk fogást a másik kézbe, de nincs arra támpontunk, hogy az jobb lenne nekünk, tehát inkább hagyjuk.

Két helyen mondták be azt a 6 kőrt, az egyik helyen csak gémet mondott az ellenfél, a másik helyen pedig egy kis félreértés folytán nagyszlemet játszottak.

Ez volt az egyetlen parti, amin a Galim nagyot írt, de ezzel is csak a második félidőben eddig összeszedett hátrányt dolgozta le. A hátralévő leosztások zöme töredékzónás volt, ezeken sok apró pontot lehetett volna gyűjtögetni, de mindkét csapat általában túlment a teljesíthető felvételeken – így a helyzet már nem változott.

A bajnokságnak nincs még vége, de a Gamax megnyugtató előnyt szerzett, és nem nagyon fog megremegni a cél előtt. A második helyért viszont teljesen nyílt lett a küzdelem, az utolsó fordulóban ezüstrangadó lesz, a kupagyőztes „látássérült találkások” a gyenge kezdés után nagyon beleerősítettek, és szerintem lendületből átgázolnak a kicsit csalódott _az elmúlt években mindig a bajnoki cím közelében ólálkodó, de valahogy arról mindig lecsúszó_ Galimon. Az alsóház sorsa is tisztult, a Töfi még közelebb került a kieséshez, és nagyon nehezen fog arról a helyről eltöfögni. Az országos döntős helyekért még lesz küzdelem az utolsó fordulóban, az 5–8. hely körül biztos lesznek még változások.

Mindenesetre az utolsó forduló sem ígérkezik dögunalomnak…