Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Scharnitzky Péter - 2011. december 7.

B-oldal (I.) – MP I/B 1. forduló

Újra elindult a szanvadászat és a hajsza a szürökért, vagyis a meccspont értékelésű párosbajnokság. Ezúttal az I/B-nek becézett második osztályban lejátszott partik között keresgélek érdekesnek tűnőket. A B-oldalon is vannak ütős számok...
 
 
 
 
 
 


11. leosztás


Pár asztalon Dél lett a felvevő, ott valószínűleg 2 szannal indult a figurálisan erősebb játékos. A két pikk és négy aduütés mellett látszólag van legrosszabb esetben is négy káró ütés. Csakhogy ehhez négyszer kellene aduzni, és akkor már a treff védtelensége miatt nem szabad kárót kiadni. Ráadásul ezen a versenyen a szür lehetőségéről sem szívesen mond le a felvevő, ha normális felvételben ül. Akik a káró impassz megadása mellett döntöttek, azok aligha buktak, viszont akik az adu ász után _esik a bubi, tehát gyanúsan 4–1 az adu, viszont már magas az adutízes és -kilences is_ lehívták a káró ász-királyt is, hogy utána keresztlopással _vagy a káró dáma esése esetén szürrel_ teljesítsenek, azok akár el is bukhatták a felvételt, ha az ellenfél a káró király ellopása után egy újabb adut hív, mert most nem magas az ötödik káró, és már nincs elég adu ütés sem. A szkórlapok tanúsága szerint a 14 kőr gémből öt bukott el.

12. leosztás


A színhosszúságok és a figurapontok alapján akár négy különböző gémfelvétel is elképzelhető lenne a lapokból, de nem meglepő módon káró gémet senki sem akart játszani. A szan gém esélytelen a treff fogás hiánya miatt. A két nemes gém közül most a 4–3-as pikk bizonyult nyerőnek az 5–3-as kőrrel szemben a fatális kőr elosztás miatt. A 4 pikkben ugyanis ha az ellenfél megtalálja a kőr lopást a treff ütésük után, akkor ütjük a visszahívást, majd két magas adu után ellopunk egy treffet, és megadjuk a tudottan ülő kőr impasszt. Semleges _például káró vagy adu_ indításra meg a felvevőnek kell treffet hívnia. Ha nincs kőr lopás, akkor két menet adu után treff lopás, majd kőr impasszok és a magas kárók jönnek. Az ellenfélnek a treffen kívül csak a két megmaradt aduja üt.

15. leosztás


Az adu nélküli gém teljesítésének a kulcsa a káró szín ütéskiadás nélküli kezelése. Játszhatjuk a kárót 2–2-re, a kontrázónál lévő szingli figurára és kettős impasszra is. Egy kézi magas treff lehívása után már átüthető a többi treff, így van két lemenet a káró impasszok megadásához. Sőt ha látnokok vagyunk, akkor mindkét kézi magas treff átüthető _harmadszorra pedig impasszolunk_, mert ezzel három lemenetet is teremtünk, így egy harmadik káró impassszal még a nyolcast is be tudjuk keríteni. Persze ehhez először a kilencest kell hívni az asztalról.

16. leosztás


Ebben a partiban a jó gém megtalálása volt a feladat. Ha Észak a kedvező manshelyzetben manapság divatos ötös színnel is mondható gyenge 2-est alkalmazta, akkor minden probléma megoldódott. Ha passzolt _szerintem ezzel a kőr színnel hiba_, akkor 1 pikk–1 szan–2 pikk után már nem olyan könnyű a kőr színt _és a gémet sem_ megtalálni.

A kőr gém teljesítése nem okozhatott gondot, ha az ellenfelek a treffek lehívása után nem hívtak adut, mert így keresztlopással üthetünk az összes adunkkal plusz a két ászunkkal. Ehhez annyi kell, hogy mindenkinek legyen legalább két pikkje és három kárója. Adu hívás esetén szóba jön a pikk magasítás. Ennek a sikeréhez az szükséges, hogy az adu 3–2 legyen és két lopással magas legyen a pikk. E helyett aki két lopással próbálta meg a kárót magasítani, majd ennek kudarca után kénytelen volt a pikk impasszt megadni, az nem járt sikerrel.

22. leosztás


Mivel a pontok többsége a rövid színeinkben van, ezért jobbnak tűnik a 2 szan viszontválasz a riverznél. Az utóbbi esetben könnyen lehet, hogy a figurálisan gyengébb kéz lesz a felvevő szanban, ami nem feltétlenül szerencsés.

A partiban csak a szürök száma a kérdés, de hát pont erről szól ez a versenyforma. A treff szín adott kiosztása mindenképpen biztosít négy ütést, a nemes színű impasszokat nyilván meg kell adni, és a leggyakoribb pikk indítás még a közlekedést is segíti. A 12 ütés megszerzéséhez az kell, hogy észrevegyük, hogy az első kőr impassz megadásakor esik a kilences _vagy a tízes_. Így most már a harmadik kőr ütés megszerzésére nem csak a Keletnél lévő dubló király nyújt lehetőséget _másodszor kis kőrt kell hívni_, hanem a Nyugatnál lévő dubló tízes-kilences is _másodszor a kőr dámát kell hívni_. Sőt ez utóbbi az igazi esély, hiszen az első esetben Nyugat T9xx-ből dobott volna nagyot, ami meglehetősen önveszélyes akciónak tűnik. Meglepő módon a 15 szan felvételből csak ötben ütött 12-t a felvevő.