Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Szalay György - 2011. április 19.

A legnagyobb csapás – értékelés, IMP I/A-B 1. forduló

A múlt héten az IMP-bajnokság I/A és I/B osztályaiban a nyitófordulóban lejátszott 32 partiból válogattunk négy felvevőjáték feladványt . Most következzék az értékelés!
 
 

1. Nagy kavar_od_ás


_Emlékeztetőül: Vesszük a káró király indulást, Kelet, fordított jelzéseket játszva a hetest teszi. Három menet treffel folytatjuk: kiderül, hogy Nyugaton dubló dáma volt, a harmadik treffbe a pikk hármast dobja. A treff tízes után Kelet a káró nyolcassal folytatja._

Látható, pláne a rossz treff elosztás után, hogy esélyeink csekélyek. Nagyjából elkerülhetetlen, hogy Nyugat 2–3–6–2 elosztására bazírozzunk _ebből az olcsó színek elosztása szinte bizonyos_, azért is, mert túl kicsi aduink vannak ahhoz asztalon, hogy lopni tudjunk velük. Ha attól tartunk – mint a felvevő az asztalnál –, hogy Nyugat eldobja második pikkjét, amikor treffet akarunk lopni, akkor két dologról is megfeledkezünk:
- Ezt, ha akarta volna, már elérhették volna az ellenjátékos, hiszen Kelet hívhatott volna treffet. Ne feledjük, általában érdemes az ellenfelek játékát logikusnak felfogni!
- Ezzel elmulasztjuk a teljesítés esélyét, melyhez „csak” annyi kell, hogy a fenti elosztás mellett ne KDT9 legyen Keleten pikkből!

A helyes tempó: magasan lopjuk a treffet, elvesszük az adukat, és kis pikket hívunk az asztali bubi-nyolcas felé. Az alábbi kiosztásban sem tudják megakadályozni a második pikk ütésünket, ami ugye már a tizedik az öt adu, két magas treff és a két ász mellé.

2. Magabiztos licit


Hét biztos ütésünk mellé még kettőt kell szereznünk káróban, azonban el kell kerülnünk, ha lehet, hogy Kelet üssön, és aláhívja a kőrt. Ha legalább harmadlagos dámája volt, nincs mit tennünk. 2–2 káróra vagy ha Keleten volt legfeljebb egyke, nyugodtan hívhatjuk felülről és asztalról a hajtónkat. De: Nyugat szingli káró dámája esetén a gondatlan felvevő bukik, a gondos teljesít!

Kézbe KELL _itt nincs helye liberalizmusnak!_ jönni a pikk dámával, és onnan hívjuk a kárót, a dámát meg rajtahagyjuk Nyugaton! _Természetesen amennyiben a dubló dámából feküdt elé, elvesztegettünk egy szürt, de higgyenek nekünk: nem ezen szür miatt fognak kiesni/fogják elveszteni a bajnokságot!_

3. 3 szan mindörökké


Mivel összesen 15 figurapont van az ellenfélnél, fölösleges kockázat betenni a pikk királyt, hiszen a káró király szinte bizonyosan Keleten lesz, és ekkor nagyon jók az esélyeink, nem kell megkockáztatni, hogy kiadjuk az első ötöt. Természetesen, ha esik a kőr tízes, egyértelmű a játékunk: asztalra megyünk a kilencessel, és káró impasszt adunk. Látszólag rosszabbak az esélyeink, ha kézből kell hívnunk, de csak akkor, ha nem találjuk el a végállást:


Kelet menthetetlenül beszorult: ha leszinglizte a káró királyát, lehívjuk az ászt; míg ha legalább dubló kárót tartott, pikkel kiadjuk neki az ütést, és az utolsó két ütés a miénk!

Látható, hogy ez a játék akkor is működik, ha nincs nálunk a káró bubi.

4. Királyetap


A magas treff kezdést volt, aki kihagyta, így lehetőséget adott az ellenfélnek – amivel persze nem élt –, hogy adura forduljon. Adu kezdés hiányában nyilván a keresztlopás a legkecsegtetőbb játék, nem szabad azonban elfeledkeznünk arról, hogy mindkét kézben van kis adunk, így majd valahol kell kicsivel lopnunk. Így a gondos felvevő a pikk ász – pikk előtt káró ász – káró lopást játszik, ami fontos, ha az ötös treffesnek ötös kárója is volt! _Ha nem így teszünk, partnere a harmadik menet treffre eldobja második káróját, és máris kész a baj._

Az igazán érdekes kérdés, hogy mit tegyünk adu kezdésre?

A keresztlopás most nem működik, mivel, ha kiadjuk az ütést, várhatóan újra adut hívnak, és már csak hat adu ütéssel számolhatunk.

Az egyik lehetőségünk, hogy most is pikk ász-pikkel kezdünk és reménykedünk a szökő dámánkban _hat adu, három ász és a pikk dáma = 10._

Látványosabb, bár hajszálnyival kevésbé esélyes játék a tótágas adu: ha 3–2 volt az adu és egyenletes a káró, az asztalt varázsolhatjuk magassá. Ütünk a kézben, káró ász, lopás, pikk ász, káró lopás _magasan_, treff ász, káró lopás magasan. Átütjük az adunkat, és a kimagasodott káró lesz a tizedik ütésünk.

Melyiket válasszuk? Egy harmadikat!

Ha asztalon ütünk az adu kilencessel, és nem magas, hanem kis_!_ pikkel folytatjuk, akkor ugye megjátszottuk a pikk dáma szökését, ellenben nem adtuk fel a káró magasítást sem! Az ellenfél a pikk dámát ütve nem tehet mást, folytatja az adut. Kézben vesszük, kiderül a rossz hír _4–1 adu_, de nem adjuk fel: kis kárót játszunk az asztali bubihoz! Ezzel a játékkal természetesen nem nyerünk minden 4–3 elosztás ellen, de ha Nyugatnak mariázsa vagy harmadlagos királya/dámája volt, még 4–1 adu esetén is ki tudjuk magasítani a kárónkat: összesen három káró, öt adu és két fekete ásszal teljesítünk. Az eredeti leosztás is megmutatja, hogy miért volt fontos, hogy megőrizzük a pikk ászt asztalon: ha Kelet üt a káró dámával, nem tudja MINDKÉT fekete ászunkat eltüntetni az asztalról. Az egyikkel lemegyünk magasra lopni a kárót, míg a másikkal az aduzás után térünk vissza: aratni.

János nagy kedvelője volt a Távol-Keletnek. A remélhetően élvezetes feladványok mellett ezzel a zongoraszámmal búcsúzunk tőle és kívánunk önöknek boldog ünnepeket!