Barion Pixel
HUEN

Kezdőoldal

Baksay László, Homonnay Géza - 2015. december 14.

Unoka – bridzs projekt

Kedves nagyszülők, szülők, bridzsező barátaim!

Örömmel és igen nagy lelkesedéssel értesítelek benneteket, hogy az Unoka – bridzs projekt keretében megvalósulhat egy régi álmom. 15 éves bridzsoktatói tapasztalatom birtokában (több mint 250 tanítvánnyal a háttérben)  elérkezettnek látom az időt a kezdésre. Gyerekek bridzsre oktatását, illetve nevelését tűzöm ki célul, amelyben a szülők és még inkább a nagyszülők aktív részvételére számítok.
A megcélzott korosztály – a projekt első ütemében – az általános iskola felső tagozata, de befogadunk minden érdeklődőt +/–1-2 év viszonylatában. Amennyiben a projekt nagyobb gyerekeknél is érdeklődést váltana ki, részükre külön csoportban szervezem meg a tanulási programot.

Unoka – bridzs projekt
Kezdési időpont: 2016. január 16. szombat 10:30 óra
Foglalkozások napja: minden szombaton két tanóra (2x45 perc).
Helyszín: Feneketlen-tó teniszpálya klubépület, emeleti szint.
Részvételi díj: ingyenes
A foglalkozásokon a játéké a főszerep, felvevő – és ellenjáték technikai elemek, jelzések megismerésével, gyakorlásával.
Licitelméleti képzés csak a játéktechnikai elemek elsajátítása után következik!
Jelentkezés:
e-mailben: szigi.baksay@t-online.hu
Telefonon: 06 30 96 45829
Támogató: Magyar Bridzs Szövetség
Mottó: „Az élet olyan, mint egy kártyajáték. A kiosztott lapok adottak, de ahogy játszod őket, az szabad akarat.” (Jawaharlal Nehru)

A szülőkre, nagyszülőkre komoly feladat hárul, hiszen aktív közreműködést várok tőlük. Ennek első feladata a gyerekekben a bridzs iránti érdeklős felkeltése lenne. Ebben a feladatban arra kérlek benneteket, hogy semmiképpen ne vegyétek rá a játékra a gyerekeket erőszakkal. Segítségképpen hívjunk inkább egyéb kártyajátékokat, amelyek rávezetik őket a bridzs főutcájára. Az alábbiakban ismertetek néhány rávezető játékot ajánlásképpen, a szabályokat bridzsesre szabva:

Lórum (ennek segítségével könnyen elsajátítható a lapok értéksorrendje. Játék közben néhány logikai elem is megjelenik pl. színek visszatartása)
Szükséges 1 csomag francia kártya jokerek nélkül.
Lehetőleg 4 játékos játssza, de hárommal is lehetséges (Ilyenkor vegyünk ki egy teljes színt a csomagból)
Kezdéskor mindenki 7 lapot kap, a többi talonba kerül.
A játék célja: toronyépítés színenként. (Összesen 4 torony épül).
A játék iránya megegyezik az óra járásával, vagyis a bridzsével.
A kezdőlapot az osztó határozza meg, ettől kezdve minden szín tornya ugyanazzal az értékű lappal kezdődik. A színek szerinti toronyépítés csak az értéksorrendben megfelelő következő lappal folytatható. Aki nem tud tenni, a talonból húzza a legfelső lapot. Egy játék nyertese az lesz, akinek elsőként fogy el valamennyi lapja.

Rikiki (bevezetés a licitálás és az ütésszerzés világába)
Szükséges 1 csomag francia kártya jokerek nélkül
A játék célja: előre megtippelni, hogy egy-egy lejátszásban hány ütést tudunk megszerezni a kezünkben lévő lapok segítségével, majd azt teljesíteni. A játék és a licit iránya megegyezik az óra járásával. A licitet az osztó kezdi, majd a következő játékos a bridzsnek megfelelően ezt felüllicitálhatja. A licit tartalmaz egy vállalt ütésszámot és az adu színét. A licit három egymást követő passzig tart. A vállalt ütésszámot kell teljesíteni, a vállalásokat a viták elkerülése végett érdemes felírni.
A játék szabályai rendkívül egyszerűek, színre színt kell rakni, ha nincs, bármilyen szín rakható, nem kötelező adut tenni. A játéknak éppen a nem kötelező aduzás adja meg a szórakoztató voltát. Felülütni sem kötelező. Az ütést a hívott színből legnagyobb értékű lapot tett játékos, vagy az adut tevő viszi, a bridzs szabályainak megfelelően.
Az osztó minden körben egy lapot oszt mindenkinek, amíg a lapok el nem fogynak.
A végén összeszámoljuk az ütések számát, és összevetjük a vállalásokkal. Pontozást is ki lehet találni, de nélküle is nagyon élvezetes a játék.
A projektben a nagyszülők ezen felül is komoly szerepet kapnak. Minden foglalkozás előtt a projektvezető értesíti őket a következő órára megtanítandó fogalmi elemekkel. (pl. az első foglalkozás nagyszülő feladata: az egyes kártyalapok értékének megtanítása (ász 4 pont, király 3 stb.).

Joker program
A gyerekek egy-egy foglalkozáson jutalmul jokereket kapnak, amit 13 megszerzése után a nagyszülőnél lehet „beváltani”. A beváltás módját mindig a nagyszülők jelölik ki!
A foglalkozás ideje alatt a kísérők részére játéklehetőséget biztosítok felszereléssel.

Üdvözlettel,

         Baksay László                                   Homonnay Géza
           projektfelelős                          Magyar Bridzs Szövetség, elnök