Mindannyian érzékeljük a versenyzői létszám évtizede tartó drasztikus csökkenését. A másfél éve felálló új MBSZ-vezetés egyik legfontosabb célja tenni ez ellen mind az ifjúság, mind a klubélet területein. Az ezen a téren elvégzett munkáról szeretnénk beszámolni itt.
2016. február 2., kedd 16:30-tól a Böszörményi úti versenyteremben tartunk a témában nyílt fórumot, ahova várunk szeretettel mindenkit, aki a lenti témákban segítséget tud felajánlani, szívesen ötletel vagy egyszerűen érdekli ez a terület.
Oktatás iskolákban
2015 őszén Hajlik Gábor főszervezésében, a Budaörsi Bridzsklub támogatásával hat fővárosi, illetve budaörsi iskolában összesen 64 tanuló számára sikerült tanfolyamot beindítani. Célunk az utánpótlás-fejlesztés mellett a tapasztalatszerzés: miképp lehet a mai ifjúságot a leghatékonyabban bevonni és megszerettetni velük a játékot? Nagy köszönet az önkéntes tanároknak (Bozzai Bence, Hoffmann Tamás, Kovács András, Magyar Ádám, Nagy István)! 2016 őszétől további iskolákat szeretnénk bevonni, örülnénk, ha további önkéntesek jelentkeznének (Hodosi Péter, oktatasi@bridzs.hu, 06 20 310 4640), külön örülnénk a nem-fővárosi iskolákban segíteni tudó sporttársak jelentkezésének. A tanfolyamok minibridzs tananyagból és példatárból építkeznek, ehhez minden támogatást meg tudunk adni.
Jó hír, hogy az Európai Bridzsliga – amikor az EBL vezetősége legutóbb Budapesten járt a 2016-os felnőtt Eb-hez kapcsolódó bejáráson – mintegy 3000 eurós támogatást ítélt meg a programnak!
Bővebben a programról (Hajlik Gábor)
Az előkészületek május-júniusban elkezdődtek, de akkor még csak elvi támogatásig jutottunk. Elsősorban olyan iskolákat kerestem meg, ahova volt valamilyen támogatás (igazgató vagy tanár ismerős). A legtöbb helyen pozitívan fogadták a kezdeményezést.
Úgy próbáltam „eladni” a bridzset, hogy ez alkalmas lehet az iskolai közösségi szolgálat teljesítésére. (Minden középiskolásnak az érettségi előtt 50 óra közösségi munkát kell végeznie. Ezt eltöltheti úgy, hogy idősekkel sportol.) A legtöbb iskolában a közösségi szolgálat nélkül, szakköri formában vállalták fel a bridzset.
Az elképzelésemhez csatlakozott Kovách Tibor (budaörsi klubvezető), aki már korábban elkezdte a helyi iskolákban a bridzs népszerűsítését. Három iskolában is megbeszélte az igazgatókkal, hogy a bridzset befogadják. A budaörsi Herman Ottó Általános Iskolában a 7-8. osztályos matematikában kiemelten tehetséges gyerekek képességfejlesztésként a rendes órarend keretein belül tanulják a bridzset!
Nem mindenütt volt zökkenőmentes a szervezés. A tanárok jóindulata ellenére is viszonylag kevés tanuló jelentkezett, de sok múlt a tanárok aktivitásán is.
A tanfolyam mindenütt ingyenes, és az oktatók ingyen vállalták a munkát. Az oktatás egységes tanrend szerint történik minden iskolában. Minden tanuló kapott egy minibridzs jegyzetet és egy pakli kártyát.
Ezekben az iskolákban indult tanfolyam:
Iskola létszám oktató
Budaörs Hermann Ottó Ált. Isk., 7. osztály 10 Magyar Ádám
8. osztály 15 Magyar Ádám
Budaörs Illyés Gyula Gimnázium 7 Magyar Ádám
Budaörs Szent Benedek Gimnázium 7 Hoffmann Tamás
Budai középiskola 7 Nagy István
Lauder 6 Kovács András
Berzsenyi Dániel Gimnázium 12 Bozzai Bence
A Lauderben elkezdtük a tanfolyamot, de a kis létszám miatt még kérdéses, hogy meddig fog tartani.
A mostani tanfolyamot a nyárig folytatjuk. Az I. félévben minibridzs volt (játék licit nélkül), a II. félévben főleg licittel foglalkozunk, plusz játéktechnikák ismertetésével. A II. félévben közös foglalkozásokat, versenyeket tervezünk, az év végén pedig többnapos tábort. Több klub is vállalja, hogy a diákok ingyen játszhatnak náluk az első tanév elvégzése után.
Nemzetközi Erasmus+ pályázat
Az ősszel másodjára is beadtunk nagy értékű EU-forrásra lengyel és cseh szövetséggel partnerségben pályázatot (Erasmus+ program), amelynek célja a digitális tananyag és eszköztár (weboldal, mobil applikáció) fejlesztés lenne országos iskolai/ifjúsági program keretében (tanfolyam, ifjúsági klub, nyári tábor, Facebook/YouTube stb.). A pályázat ezúttal sem nyert támogatást, de az elkészült programterv és leírás rendre „kiforrott, jól átgondolt, megvalósítható” értékelést kapott, a támogatási relevancia tekintetében nem ítélték támogathatónak. Bízunk benne, hogy előbb-utóbb lesz olyan pályázati program, amely támogatni tudja ezt a fajta ifjúság fejlesztési tervet. Nagy köszönet Pölöskei Petrának a pályázati szakértői munkájáért!
A bridzs mint tantárgy
Jártunk az EMMI helyettes oktatási államtitkáránál (szakmai felelős), ahol támogatást kaptunk, hogy néhány év alatt a bridzset mint tantárgyat bevezessük a közoktatásba (sakk már ilyen!). Ez egy nagyon összetett, eszköz és forrás igényes feladat, lépésenként haladunk előre, lásd. 1. és 2. pontok.
Ifitábor a budapesti Eb mellett
2016 nyári bridzs Eb-t igyekszünk kiaknázni nyári tanfolyam/tábor formájában. Civil szervezeti pályázatot adunk be a rendezvény támogatására, mindenesetre a megvalósításhoz sok-sok önkéntes munka felajánlásra lesz szükségünk.
Módszertani fejlesztés az ELTE-n
2016. februártól ELTE Matematika Módszertani Tanszéken dr. Munkácsy Katalin amatőr sporttársunk beindítja a matematika szakos tanárjelöltek számára a bridzs specializációt. Cél a játék megszerettetése és a minibridzs iskolai oktatási módszertanának pedagógiai fejlesztése. Várunk önkéntesek sporttársakat főiskolai/egyetemi oktatói tapasztalattal támogatónak, adott órák megtartására.
Nyílt fórum
Még egyszer: mindenkit szeretettel várunk a február 2-i nyílt fórumon a Böszin!
A feladat és a lelkesedés adott, igyekszünk egy tudatos program mentén haladni, de zsugorodó létszámú civil szervezetként az erőforrás korlátainkat figyelembe kell vennünk, így bátorítunk minden sporttársat, aki önkéntes munkával, netán anyagi támogatással tud élni, hogy járuljon hozzá szeretett játékunk „megmentésének” programjához!
Nagy csodálattal tekintünk a skandináv országokra, Hollandiára, Izraelre, ahol sikeres programok mentén tették népszerűvé a bridzset az ifjúság körében, biztosak vagyunk benne, hogy a bridzs elég „menő” vagy ha úgy tetszik, „szexi” tud lenni az új digitális generációk számára is, a mi feladatunk a megfelelő keretek kialakítása és a hozzáférés megkönnyítése, hogy néhány év múlva sok-sok friss versenyzőt lássunk a hazai mezőnyben.